Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eget företagande  (läst 13434 gånger)

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
eget företagande
« skrivet: 23 aug-11 kl 22:49 »
hej
kan ni som har eget företag och lever på det, berätta vad ni gör?  Kul att veta !!

jag har egen frima och kämpar mig fram säljer betongföremål och keramik.. har även flyttstädning som fyller ut kassan..  men det är jävla otacksamt.. man städar som en tok och sen traskar ägarna in (när man åkt) och skita ner och jag får skit för det..
så jag vill hitta en annan inriktig till min keramik drar in mer pengar..
tips emottages..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: eget företagande
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 23:11 »
Rädd för att det är riktigt jobbigt att få bra lönsamhet i keramik. Det gäller att du hittar en mycket bra nisch och sprider den. Själv har jag reklambyrå för att få in pengar och odlar för att få mat...

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: eget företagande
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 23:13 »
Jo keramiken har jag för glädjen skull .. pengarna måste jag få av annat.. var av letandet vidare..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: eget företagande
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 09:24 »
Jag vill också jobba hemifrån med reklam!!! Har ingen eg utbildning utan är villig att förkovra mig. Jobbat inom marknadsföring tidigare, innan barn o gård. Nu vill jag dryga ut kassan med nå't datorjobb jag kan göra hemma. Tips?

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

MrMarket

  • Inlägg: 27
    • Västergötland
SV: eget företagande
« Svar #4 skrivet: 12 sep-11 kl 19:01 »
Jag vill också jobba hemifrån med reklam!!! Har ingen eg utbildning utan är villig att förkovra mig. Jobbat inom marknadsföring tidigare, innan barn o gård. Nu vill jag dryga ut kassan med nå't datorjobb jag kan göra hemma. Tips?

Reklamblad och menyer för pizzerior, thaihak och kebaberior. Väldigt oglamoröst och säkert dåligt med pengar i just den branschen men det är en början som inte kräver Adobe CS.
Plan - Do - Check - Act

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: eget företagande
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 08:55 »
Vi syr handikapphjälmar + att jag stickar, spinner mm till försäljning. Fungerar.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: eget företagande
« Svar #6 skrivet: 20 sep-11 kl 09:26 »
I stort så lever vi på vad 5ha skog ger i ved som värmer upp några rum som hyrs ut och ger kontanter. Det goda läget ger efterfrågan så inte så svårt att nå ut med sin marknadsföring, Google har räckt bra för oss. GPS som alla har i sina bilar nuförtiden visar oss så vi når våra kunder bakom ratten såväl som framför datan utan att det kostar oss något.


Länk: Ullaredsgardens kanal - YouTube
Länk: B&B Ullaredsgården.
Länk: Lite mer om gården - YouTube


Att vi inte pendlar och har få enkla robusta maskiner som jag lagar själv gör att vi klarar oss förvånansvärt bra. Men så har vi valt bort mycket som andra betecknar som måsten. TV mm...
Å andra sidan måste vi ha en bra motorsåg... jämnar nog ut sig.

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: eget företagande
« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 10:01 »
Stadning ar ett riktigt bra satt att snabbt och enkelt dra in mycket pengar genom arligt arbete. Flyttstadning kan ocksa utvecklas till inflyttningsstadning (nya hus maste stadas ut innan man lamnar over nyckeln och eftersom det alltid ar sma marginaler i byggbranschen kan man dra in mycket pengar om man ar villig att arbeta obekvama arbetstider och helger). Aven foretagsstadning och byggstadning (ta hand om och rensa upp under/efter nybbyggnation, byggbrate etc.).

Andra jobb som brukar ga bra pa landet ar ju hemtjanst, aven dar kan man starta eget som driftig, eller om man har barn kan man bli dagmamma och spara in pengar pa sin egen barnomsorg. Ar du handig med motorsag kan du aven stalla upp som skogsvardare eller i borjan som assistent. Hjalp skogsbolagen och grannarna med skogsvarden i trakten.

Annars ar det enklaste sattet att hitta nya kunder att titta vad alla gor i sin egen ombyggd och sedan gora nagot liknande. Dar det finns en marknad ar det oftast enkelt att sig in! Svarare kan det vara att starta nagot helt nytt.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: eget företagande
« Svar #8 skrivet: 20 sep-11 kl 10:44 »
Citera
Annars ar det enklaste sattet att hitta nya kunder att titta vad alla gor i sin egen ombyggd och sedan gora nagot liknande. Dar det finns en marknad ar det oftast enkelt att sig in! Svarare kan det vara att starta nagot helt nytt.

Tänkte först att du skrivit fel men............. Att konkurrera med grannen nja, det är väl det sista man vill.
Tyvärr är det vanligt, under ett halvår startades 3 garnaffärer på en ort som inte haft en enda på årtionden. Alla försvann med "Starta-eget-bidraget."

Klart att alla slår benen av varandra när det blir en epidemi, samtidigt som den egna fantasin tryter. Då måste det vara bättre att skaffa sig ett eget jobb!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: eget företagande
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 10:53 »
Tänkte först att du skrivit fel men............. Att konkurrera med grannen nja, det är väl det sista man vill.
Tyvärr är det vanligt, under ett halvår startades 3 garnaffärer på en ort som inte haft en enda på årtionden. Alla försvann med "Starta-eget-bidraget."

Klart att alla slår benen av varandra när det blir en epidemi, samtidigt som den egna fantasin tryter. Då måste det vara bättre att skaffa sig ett eget jobb!

Nja, att kopiera grannen eller att haka pa en trend som den du beskriver var ju inte vad jag menade. Vad jag menade var att du skulle titta pa vad som fungerar i trakten, bygden eller omnejden. Om det till exempel inte finns ett enda pensionat kan det ju vara svart att bryta upp en ny marknad.

Ett exempel skulle kunna vara dalahastar. Handmalade dalahastar saljer ju som smor i dalarna men kanske inte riktigt lika bra i Helsingborg.

Edit: Fortydligande: Titta pa vad som fungerar i din ombygd. Om det finns tva garnaffarer som gar lysande kanske det kan vara lage for en tredje? Titta inte pa vad som inte fungerar eller vad som knappt gar runt.
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 10:55 av Tokyoboy »

Tord_Lj

  • Gäst
SV: eget företagande
« Svar #10 skrivet: 20 sep-11 kl 16:39 »
... tittar själv just nu på att börja göra biodiesel av använd veg.olja från restaurangerna här-i-kring.

Ser lovande ut, lite hantverk och kemi samt mycket filtrering handlar det om.
Regelverket är en annan sak, lägger liksom en våt filt av frustration och olust över entusiasmen.

Men ett tips är det.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: eget företagande
« Svar #11 skrivet: 20 sep-11 kl 16:56 »
Många som tittat på det. Jag blev lite trött av den där filten. Kanske lättare att göra något annat av det än motorbränsle?

Alternativt skita i regelverket  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: eget företagande
« Svar #12 skrivet: 20 sep-11 kl 21:03 »
Många som tittat på det. Jag blev lite trött av den där filten. Kanske lättare att göra något annat av det än motorbränsle?
...
Eller läsa in sig på reglerna i ett annat segment i kedjan som t.ex. att köpa upp färdigt bränsle av småproducenter och sälja vidare till fristående mackar. Det är en annan filt som kanske färre funderat på eftersom att vara grosshandlare är inte lika roligt som att vara producent.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: eget företagande
« Svar #13 skrivet: 20 sep-11 kl 21:12 »
...jag har egen frima och kämpar mig fram säljer betongföremål och keramik.. har även flyttstädning som fyller ut kassan..  men det är jävla otacksamt...
Jag har provat lite konstsmide och slogs över hur svårt det var att sälja en smidd krok ens för 25 kr. Samtidigt är det ingen som tvekar att köpa en burk honung av mig för 55 kr. Jag har funderat mycket på varför och tror det beror på att kroken behöver både fylla ett behov och det behöver finnas plats för den samtidigt. Behovet finns inte hela tiden och plats finns sällan. Honungen äter kunden upp, sedan kan man sälja en burk till till dem, kunden vet att den går åt.

Men det otacksamma i städningen visar på ännu en aspekt. Ju fler som känner sin kallade till en sysselsättning desto sämre blir lönsamheten. Det är väldigt svårt att leva på sysselsättning som många vill syssla med, t.ex. konst. Däremot kan man nog leva gott på att sälja lera till keramiker.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: eget företagande
« Svar #14 skrivet: 20 sep-11 kl 22:44 »
Citera
Däremot kan man nog leva gott på att sälja lera till keramiker.

Tror jag också........om du bryter leran själv och ingen mellanhand ska ha sin profit. Keramiker är fattiga och måste kunna betala för sig, annars blir lerförsäljaren också fattig.

Vad jag är för en är inte så svårt att lista ut. Bara att klicka på jordgloben till vänster   ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: eget företagande
« Svar #15 skrivet: 25 sep-11 kl 19:37 »
jag känner att man måste sälja nåt som är nåt som alla vill ha och man köper mer av..
* Olof´s Honug
* alternativt drivmedel..
är ju bra..
men jag har inte kommit på nåt jag kan sälja än.. söker med ljus och lyckta..
Hur svårt är det att ha bin.. om man är rädd för getingar/bin...  :-[
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: eget företagande
« Svar #16 skrivet: 25 sep-11 kl 19:52 »
Citera
...Hur svårt är det att ha bin.. om man är rädd för getingar/bin...  :-[
;D Men biodling är inte riktigt rätt verksamhet för "get rich quick". Det tar flera år att lära sig och bygga upp en storlek på verksamheten. Mitt biodlingsföretag går i år med vinst för första gången, drygt 6 år sedan jag började.

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: eget företagande
« Svar #17 skrivet: 26 sep-11 kl 17:15 »
jag är inte ute efter get rich quick.. vill bara överleva vardagen.. vi bor billigt här på landet , vill bara hitta någon slags inkomst..men inser själv att biodling verkligen inte e nått för mig.. livrädd bi/getingar..  men det måste ju gå bra att sälja nu för dig. för honug vill ju alla ha.. och det ar en bruksvara..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: eget företagande
« Svar #18 skrivet: 26 sep-11 kl 21:22 »
...men det måste ju gå bra att sälja nu för dig. för honug vill ju alla ha.. och det ar en bruksvara..
Så skulle det kunna vara, men som jag skrev tidigare kan det vara bättre att sikta på ett ovanligare segment i kedjan och själv producerar jag nästan ingen honung, däremot säljer jag bin till biodlare. Mycket svårare, men roligare tycker jag och jag tror mera lönsamt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: eget företagande
« Svar #19 skrivet: 03 okt-11 kl 20:10 »
Så skulle det kunna vara, men som jag skrev tidigare kan det vara bättre att sikta på ett ovanligare segment i kedjan och själv producerar jag nästan ingen honung, däremot säljer jag bin till biodlare. Mycket svårare, men roligare tycker jag och jag tror mera lönsamt.
Även jag har funderat på om det inte är bättre att sälja bin istället för honung.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser