Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Skånsk Blommehöna  (läst 50235 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Om Skånsk Blommehöna
« skrivet: 29 apr-06 kl 17:40 »
Hej alla Blomme ägare  :)
Hur är de tofsade Blommehönsen i temperamentet.. är det någon skillnad på dom och dom vanliga Blommena ??
Någon annan skillnad ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

VascoDaGama

  • Inlägg: 15
    • -
    • chickendudes place
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #1 skrivet: 29 apr-06 kl 18:53 »
Jag har en Blommetupp med tofs, två utan och alla 3 hönorna är utan tofs. Jag har inte märkt någon skillnad alls på temperamentet eller något annat, mellan han som har tofs och dem som är utan.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #2 skrivet: 30 apr-06 kl 00:35 »
Det enda skulle väl vara om tofsen skymmer sikten. En sån tupp kan ofta bli lätt nervös för att man överraskar den. Men visslar man innan man kommer så ordnar även det sig :-)

Och själv föredrar jag en ilsken tupp. Han är så mkt. mer vaksam och ofta mer ivrig på allt annat. Som t.ex fodersök, befruktning, skydda sin flock mm.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #3 skrivet: 29 aug-06 kl 20:33 »
Finns det någon sida där man kan se vad färgerna på Blomme heter ?
T.ex färgen på den här Blommehönan ?
« Senast ändrad: 06 okt-11 kl 21:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #4 skrivet: 29 aug-06 kl 20:55 »
Hej Rosa!
Den där hönan ser ut att vara porslinsfärgad. Eventuellt är hon lite för black i den gula grundfärgen, men det är ju alltid svårt att bedöma en färg efter ett foto. OM det vore möjligt att ställa ut blommehöns i en bedömningstävling så hade hon varit för oregelbundet tecknad för att få bra poäng på färgen. Å andra sidan kan man ju inte jämföra lantrasernas färger teckningsmässigt med standardrasernas eftersom dom inte har avlats efter att ha rena färger. Men det kan ju ändå vara kul att veta vilken färg hönsen har av en eller annan anledning. :)

Jag vet nog ingen svensk sida med bara hönsfärger men du kan ju alltid kolla på dom olika lokalföreningarna inom SRF. Vissa av dom har ras- och färgbilder på sina sidor. http://www.rasfjaderfaforbundet.se/

Annars är ju FeatherSite fylld med bilder på olika höns i olika raser och färger. Nackdelen är ju att namnen är på engelska men det hjälper lite kanske. :) http://www.feathersite.com//Poultry/BRKPoultryPage.html
/Tedarix
« Senast ändrad: 29 aug-06 kl 20:57 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #5 skrivet: 31 aug-06 kl 13:31 »
du kan ju alltid kolla på dom olika lokalföreningarna inom SRF. Vissa av dom har ras- och färgbilder på sina sidor. http://www.rasfjaderfaforbundet.se/


Jag tror inte att SRF eller någon av dess lokalföreningar är rätt ställe att leta... de har en lite "sval" inställning till de lantraser som finns... som exempel på deras sida finns en länk "Svenska raser" och där finns Svensk Dvärg och Svensk Svarthöna uppräknade som de svenska hönsraser som finns...

Svenska lanthönsklubben är nog rätt ställe att leta efter info om lantraser ( http://www.kackel.se/ )... fast det var ju från den sidan som Rosa hade hittat sin bild till att börja med så de kanske inte har så mycket information på sin sida... ?


Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #6 skrivet: 01 sep-06 kl 08:03 »
Hej johe-71,
nu var det väl inget som har med lantraser att göra som Rosa frågade om förutom att bilden var på en blommehöna.
När det gäller lanthönsklubben så finns ingen särskild färgatlas framtagen eftersom det inte är av så stor betydelse vilka färger lantraserna har. Ska man då försöka hitta beteckningar på hönsens färger måste man alltså leta där det kan finnas. Dom flesta hönsfärger som finns hos lantraserna finns ju bland standardraserna också. :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #7 skrivet: 11 sep-06 kl 14:27 »
Svenska lanthönsklubben är nog rätt ställe att leta efter info om lantraser...
fast de kanske inte har så mycket information på sin sida... ?
Deras information är ganska knapphändig tycker jag...
Blommehönsen kan (enligt den sidan) ha grundfärgerna:
svart
blå (=grå)
vildfärgad (=rödorange tuppar och bruna hönor)
eller ljust gulaktig.

Håkan Hallanders bok Svenska lantraser 1989, "Grundfärgen kan gå i
svart,
gråvitt,
rött,
gult,
brunt.
Regelbundet förekommer också
blå (gråblå) med guldfärgad krage,
ljust vitgrå med blågrå eller ljusbrun krage
helsvarta individer.
Rent vita har inte uppträtt.
« Senast ändrad: 06 okt-11 kl 22:01 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #8 skrivet: 03 jan-07 kl 16:13 »
Jag har några blommehöns och när jag nu tittar på gamla bilder så inser jag att mina höns måste ha "bleknat". Från början var alla ganska mörka, bruna eller svarta med lite lite "blommor". Nu är de svarta hönorna nästan vita med svart bas och de bruna är också mer vit-bruna än de var innan.

Nu är ju "jäntorna" tre år gamla till våren, men sådär extremt gammalt är väl inte det för en höna?? Jag menar att de väl inte är jättegamla och gråa redan? De verkar blekna för varje ruggning som går... Fast kanske mest på vintern...

Är det bara mina som blir såhär?? ???

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #9 skrivet: 03 jan-07 kl 16:17 »
Det är ett välkänt fenomen att Blommehönsen blir vitare dvs mera vita fjädrar efter varje ruggning  ;D

Ibland är ju ungdjuren t.o.m helsvarta.....

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #10 skrivet: 04 jan-07 kl 08:58 »
Det är ett välkänt fenomen att Blommehönsen blir vitare dvs mera vita fjädrar efter varje ruggning  ;D

Ibland är ju ungdjuren t.o.m helsvarta.....

Mvh Rosa

Jaha, där ser man!  :)Man får lära sig nåt nytt varje dag alltså! Ska bli intressant att se hur vita de blir till slut  ;D

Neta

  • Gäst
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #11 skrivet: 21 jan-07 kl 11:08 »
Bkommehönsen har en kam som står upp! Om de har tofs (fjädrar på huvudet som står upp) så kan kammens utveckling påverkas! Tofsiga hönor kan få en mindre kam och kortare. Tupparnas brukar i alla fall vara stor och reslig även om de har tofs.
Men jag har aldrig sett en blommehöna med vikt liggande kam!

vikensnickaren

  • Inlägg: 214
  • Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #12 skrivet: 29 jan-07 kl 09:34 »
enligt boken genbanker och rasramar så står det såhär.kammen är oftast medelstor men kan variera en del.kamformen är enkel.tofs kan förekomma.tofsens storlek kan variera från några nackfjädrar till att vara utbredd och synlig från alla håll(sk.luva) hos hönan.Jag har haft genbank i 13 år och dom flesta hönor har kammen upprätt men jag har en som är lite vikt nu.
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

Lasso

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #13 skrivet: 04 feb-08 kl 05:35 »
Hej, jag och min familj tängker skaffa höns till sommaren, vi vill nog ha Skånska-blommehöns
men jag har hört att dom inte lägger så många egg.

Vi är intreserade av 1:Glädje. 
                                2: Egg
                                3: Kött
Tacksam för svar.
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #14 skrivet: 04 feb-08 kl 09:11 »
Jag har blomme och har 5 hönor och får 5 ägg om dagen utan under vinter då får jag nått varanan dag.

mycket fina och trevliga.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #15 skrivet: 04 feb-08 kl 09:18 »
Hej, jag och min familj tängker skaffa höns till sommaren, vi vill nog ha Skånska-blommehöns
men jag har hört att dom inte lägger så många egg.

Alla Lantrashös lägger lite ägg. Vill du ha mycket ägg är det värphybrider du ska ha.
Värphybriderna lägger dubbelt så mycket ägg per år som Lantrashönsen.  ;)

Blommehönsen värper väl ungefär som Hedemorahönsen.
Någostans vid 140 ägg om år.
« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 23:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pethra

  • Inlägg: 123
    • Bohuslän
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #16 skrivet: 19 sep-08 kl 16:23 »
Kan blommehöns vara rasrena fast de inte är blommiga, alltså inte har de vita fläckarna längst ut på fjädrarna.?
Har två unghöns som skall vara av blommeras (4-6 mån) och utan minsta vitt i fjäderspetsarna.
Västra Götaland

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #17 skrivet: 19 sep-08 kl 17:04 »
Blommehöns kan vara mörka som unga och få vitt i fjäderdräkten efter första ruggningen.

Men det kan ju också vara något annat du fått    ;)
Höns och Liljor i min trädgård.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #18 skrivet: 23 sep-08 kl 12:50 »
Vad som är typiskt för blommen är just variationen. Har tom sett en grå blomme. Har själv haft en som bara var svartvit och ett par som varit utan de vita anlagen, eller med ytterst lite vitt i.

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

yrhönan

  • Inlägg: 100
    • Lökshus
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #19 skrivet: 28 sep-08 kl 11:45 »
Jag har ett par blå/grå blommer. Här är den ena, hon är bara halvvuxen så färgen kan ju ändras något.
/håller genbanksanslutna blommehöns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser