Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Adeodatus skrivet 09 mar-14 kl 09:42

Titel: Äldre symaskin, ca 1935, tjuter i motorn.
Skrivet av: Adeodatus skrivet 09 mar-14 kl 09:42
Hej! Jag ropade in en äldre symaskin, Husqvarna, "12" 705. (lite oklart med modellnumret) Den ville inte riktigt starta när jag bytt kontakt på den, och lämnade därför in den på reparation. De oljade upp den och fick den att börja gå igen, och det enda problemet nu är att motorn tjuter och gnisslar. Han sa att det kom och gick i omgångar, men nu här hemma har den bara gnisslat. Motorn känns trög, och det verkar som om det finns något motstånd. Jag tänker spontant att den skulle kunna behöva oljas upp även i motorn, tror inte de gjorde det i butiken. Jag har kollat kolet, och försökt spänna och lossa på drivremmen.
Vad säger ni? Går det att smörja själv, och i så fall, med vilken olja? Symaskinsolja rekommenderas inte i den lilla handboken som finns med. Några förslag? Tack på förhand! (bilder kommer snart)
Titel: SV: Äldre symaskin, ca 1935, tjuter i motorn.
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 mar-14 kl 09:47
Jag antar att det är glidlager (gammaldags sådana med bussningar av massiv brons eller liknande, inte självsmörjande) i motorn?
I så fall föreslår jag att du plockar isär motorn och tvättar bort gamla hopbeckade oljerester från axel och bussningar med t ex bensin, sätt sedan ihop och smörj med någon bra tunnflytande mineralolja (t ex ATF eller motorolja).
Om det finns någon slags smörjfiltar vid lagren, så tvätta ur gammal hopbeckad olja ur dem också och dränk in dem med ny olja.
Smörj sparsamt så att det inte finns risk att det kommer olja på lindningar, kol eller kollektor.

Om det mot förmodan skulle vara kullager så kan man tvätta ren dem med bensin och sedan smörja med smörjfett (kullagerfett eller i nödfall vanligt chassifett).
Titel: SV: Äldre symaskin, ca 1935, tjuter i motorn.
Skrivet av: Adeodatus skrivet 09 mar-14 kl 10:09
Tack för snabbt svar, ska försöka mig på det. Det står i handboken att den är "självsmörjande", men jag antar att det mycket väl kan vara som du säger, har inte öppnat motorn än. Här är bilder på maskin och motor!
Titel: SV: Äldre symaskin, ca 1935, tjuter i motorn.
Skrivet av: Adeodatus skrivet 10 mar-14 kl 18:14
Här ytterligare några bilder. Jag har nu skruvat av motorn helt från maskinen, och funderar på hur jag kommer in i den. Det sitter två mässingrör på över -och undersida där kolen sitter. De är gängade på utsidan och jag har skruvat ut dem, men verkar sitta rätt hårt, och vågar inte ta i, ifall något skulle förstöras. Tror ni det räcker att droppa i motorolja i det bakre hjulet som visas på en av bilderna? Det är nämligen runt det som gnisslet kommer från. Om ni inte har en bra beskrivning på hur jag tar mig in i motorn och ser hur det ser ut vill säga!
Titel: SV: Äldre symaskin, ca 1935, tjuter i motorn.
Skrivet av: torbjorn skrivet 10 mar-14 kl 20:08
Kolhållarna ska nog få sitta kvar orörda i bakeliten.  Om man ska ta isär motorn mer så gissar jag att det finns två längsgående skruvar, förmodligen med skruvskallarna i motsatta änden mot kolhållarna, som man ska lossa för att sedan ta loss vardera gaveln från motorhuset (statorn). Var försiktig vid kolhållarna för det finns tunna, ömtåliga trådar som förbinder dem med statorlindningen.
Titel: SV: Äldre symaskin, ca 1935, tjuter i motorn.
Skrivet av: Hobbex skrivet 12 aug-22 kl 21:04
Den svarta proppen i den gröna änden går att gänga ur (moturs) då får du oss den gröna kåpan och ett ark vaxat papp som sitter innanför. sen lossar du en skruv som håller fast en kabel på aluminiumlagerhållaren, Sen drar du av lagerhållaren samtidigt som du låter kabeln och dess ögla glida ur hålet i lagerhållaren. ny ser du fläkthjulet. håll fast fläkthjulet med ena handen så inte axeln kan rotera och gänga loss remskivan i andra änden av axeln med andra handen . Det är detta som är tricket med denna motorn, remskivan är alltså gängad på axeln! ska man bara olja lagret kan man stanna här.
Ta bort låsringen som håller bakelitbrickan med det nyckelhålsformade hålet, vrid brickan så den kan föras åt sidan ut genom gaveln så att brickan kan lyftas bort. Sen tar du ur kolen under de svarta plupparna. Nu går det att trä ut rotoraxeln ur den svarta gaveln och komma åt kollektorn