Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strö i separett villa 9000?  (läst 1717 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Strö i separett villa 9000?
« skrivet: 20 jun-22 kl 15:48 »
Jag är så ny på kompostering så jag ställer lite nybörjarfrågor..

1. Vi har en separett villa 9000 i vårat hus, men banne mig vad det luktar illa kring den. Jag undrar om nån har nån erfarenhet av att strö nåt över bajset i dem? Jag förstår att det kommer göra tömningarna av tunnan mycket mer frekventa men så länge lukten kan dämpas så är vi nöjda.

2. Vad ska man strö med? Torvströ? Fungerar det bra i en separett där det endast är bajs, eller blir det för torrt i tunnan? Var köper man helst strö till en billig peng?

Är tacksam för svar!

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Strö i separett villa 9000?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-22 kl 19:00 »
Det verkar som du inte har installerat ventilationsröret med lilla fläkten!

Den som tar bort lukten snabbast av allt och som också är helt gratis och är totalt kretslopp vänligt är faktiskt aska men den måste alltid dubbel kolla att den är totalt gnistorfritt dvs minst en vecka gammal aska som har legat ute utan nya på fyllning. Det räcker bara en tunn lager och det håller också insekterna borta och det gör inte heller nån skillnad på tömningarna.

Hursomhelst läs gärna denna tråd innan användning av aska https://www.alternativ.nu/index.php?topic=195964.0         

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Strö i separett villa 9000?
« Svar #2 skrivet: 20 jun-22 kl 19:15 »
Vi eldar med ved så det blir gärna spån från sågningen.
Jag samlar även från snickerisågen.
Det är rätt effektivt till att ta dofterna och gör att det är betydligt lättare att elda upp fekalierna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Strö i separett villa 9000?
« Svar #3 skrivet: 20 jun-22 kl 19:53 »
Vi eldar med ved så det blir gärna spån från sågningen.
Jag samlar även från snickerisågen.
Det är rätt effektivt till att ta dofterna och gör att det är betydligt lättare att elda upp fekalierna.
Det förstår jag och tycker är vettigt, sen om om man får tillstånd att bränna skiten verkar variera både mellan handläggare och kommuner.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Strö i separett villa 9000?
« Svar #4 skrivet: 20 jun-22 kl 20:35 »
Det verkar som du inte har installerat ventilationsröret med lilla fläkten!

Den som tar bort lukten snabbast av allt och som också är helt gratis och är totalt kretslopp vänligt är faktiskt aska men den måste alltid dubbel kolla att den är totalt gnistorfritt dvs minst en vecka gammal aska som har legat ute utan nya på fyllning. Det räcker bara en tunn lager och det håller också insekterna borta och det gör inte heller nån skillnad på tömningarna.

Hursomhelst läs gärna denna tråd innan användning av aska https://www.alternativ.nu/index.php?topic=195964.0       

Vilket bra tips med aska. Kan ju låta en hink stå och svalna nån månad innan den används så man slipper elda med sitt hus med andra ord.

Fläkten och röret är installerat men jag är inte så imponerad.. Sen töms dotterns potta i separetten vilket gör att det inte går att skilja urin från bajs hundra procent, så det kanske bidrar. I vilket fall som helst så är det flugorgie i den där separetten nu ( de kommer in från huset, inte genom utblåset), så aska kör jag på. Kanske testa lite sågspån från grannen med.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Strö i separett villa 9000?
« Svar #5 skrivet: 20 jun-22 kl 20:42 »
Vilket bra tips med aska. Kan ju låta en hink stå och svalna nån månad innan den används så man slipper elda med sitt hus med andra ord.

Fläkten och röret är installerat men jag är inte så imponerad.. Sen töms dotterns potta i separetten vilket gör att det inte går att skilja urin från bajs hundra procent, så det kanske bidrar. I vilket fall som helst så är det flugorgie i den där separetten nu ( de kommer in från huset, inte genom utblåset), så aska kör jag på. Kanske testa lite sågspån från grannen med.
Flugorna gillar inte aska heller.
Det är klokt att ha en fluggrill i utrymmet där man har dasset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Strö i separett villa 9000?
« Svar #6 skrivet: 21 jun-22 kl 15:05 »
Ett bra och billigt strö är träpellets.  Det brukar vara urinen som luktar mest, den härsknar. Så träpellets-strö kan behövas i bägge kärlen. Det brukar räcka med en liten näve ibland. Så den är dryg.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser