Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fasad: Göra om felaktig 70-tals renovering, fast skippa luftspalt nu med?  (läst 1103 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Hejsan, en fråga som inte följer träguiden.se

Har ett hus som jag tagit över för några år sedan, timmerhus, med tilläggsisolering satt utvändigt i slutet av 70-talet. Fasad-plankorna på söderväggen är nu mer eller mindre helt ruttna på sina ställen, såg nu när jag fick upp ställningen och jag kom åt att se närmare, att den plastfärgmålade fasaden är spikad direkt utanpå isolering och någon sorts papp.

Jag kan bara hoppas det är något mellan isoleringen och timmerstommen som gör att timret inte är helt förstört. Jag sågade med hålsåg igenom väggen för ett par år sedan och då var iaf timret helt friskt på den punkten.

Tanken är att göra samma felaktiga uppbyggnad igen, men nu med rätt material:

Kan detta funka ?, inifrån och ut:

Ena rummet tapet (nyare plast/easywowen men lite ventilation vid golv och taklist) - treetex - timmer - träfiberisolering - bison "goretexduk" - stående 1" fasad, 7" breda med lockläkt/hattläkt, målad med falufärg
Andra rummet pärlspont med tät spärrgrund+oljefärg på lackad pärlspont - 45mm isolering - timmer - träfiberisolering osv samma på vägen ut.

Kommer träfibern kunna andas ut ordentligt genom duken i de smala springorna som blir mellan fasadplanken under locken? Eller genom själva fasadplankan?  Har för övrigt lätt undertryck i huset med en paxfläkt som går konstant, kommer troligen sätta in en till när tvättstugan renoveras. inget våtrum mot ytterväggen här.

Att sätta ut fasaden för luftspalt vore givetvis det bästa, men då jag har tre halvmånefönster som idag livar med fasaden  på den här sidan så undviker jag gärna det om jag kan.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
Det finns många hus där brädfodringen är spikad direkt på underlaget utan luftspalt och det har hållit utmärkt i många år, men gemensamt för dem är att de är målade med en färg som inte riskerar att stänga fukt inne i trävirket utan låter det torka utåt vid behov. T ex Falu rödfärg eller någon annan slamfärg.
Målar man panelen med en helt tät färg (t ex latexfärg), så måste den ha väl ventilerad luftspalt bakom för att inte ruttna bort.

Sen beror det naturligtvis mycket på husets läge, hur känsligt det är. Om det står öppet och fritt till på ett blåsigt ställe med torr mark runt omkring så klarar sig en olämplig konstruktion bättre än om läget är mycket fuktigt (vattensjuk mark, mycket växtlighet ända inpå huset, kanske slagregn på höstarna för att det ligger kustnära).

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Som sagt, den ruttna panelen är målad med plastfärg. Det är den även på en mer skyddad sida av huset och där är den inte rutten alls så allt för mycket fukt kan det inte ha vandrat inifrån.

Nya panelen blir falu rödfärg, så den kommer andas. Bara hoppas på att träfiberisoleringen inte tar upp mer fukt än vad den kan ge ifrån sig ut genom brädfodringen + under lockläkten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser