Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täcka med plast mot radioaktivitet.  (läst 1340 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Täcka med plast mot radioaktivitet.
« skrivet: 04 mar-22 kl 15:01 »
Jag ska snart få hem tät svart plast (inte odlingsväv) som jag ska breda ut över vårt grönsaksland så att det ( kanske  radioaktiva) regn som kommer inte kan rinna ned i  jorden. Vis av erfarenheterna vid Tjernobylkatastrofen.
 
Om plasten måste ligga en längre tid, tänker jag göra mindre hål i plasten för att plantera i. Jag tänker mej det ska gå att putta in jord runt öppningen så inte regnvatten kan rinna in under plasten.

Allt för att kunna odla ätbara grönsaker om det blir radioaktivt nedfall med regnet.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #1 skrivet: 04 mar-22 kl 16:58 »
Problemet är att även om du gör alla dessa åtgärderna inledningsvos så kommer problemen längre fram när vattnet du vattnar med är kontaminerat.
Du skjuter helt enkelt problemet på framtiden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #2 skrivet: 04 mar-22 kl 20:09 »
Det enda jag känner till där det här fungerade var i Hälsingland vid Tjernobylkatastrofen. Som tur var klarade deras brunnsvatten sej.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #3 skrivet: 04 mar-22 kl 20:23 »
Notera dock att den havererade reaktorn i Tjernobyl var av s k RBMK-typ (grafitmodererad).  De reaktorer som nu är i farozonen i Ukraina, är av typ VVER, dvs lättvattenmodererade. Riskmomenten vid en härdsmälta eller annat stort haveri i dem ser helt annorlunda ut, bl a för att själva reaktorkonstruktionen är fri från brännbart material. Det är alltså ingen risk för en brand med kraftigt självdrag som sprider partiklar högt upp i atmosfären, som det var vid Tjernobylolyckan.  Om det skulle inträffa en allvarlig olycka i en VVER-reaktor så kan man vänta sig kontaminering inom ett mycket mindre område runt reaktorn än efter Tjernobyl, dock kan den lokala kontamineringen bli minst lika allvarlig. Man kan snarare jämföra VVER-reaktorerna med de reaktorer som havererade i Fukushima vid jordbävningen 2011.

Det finns mycket information om de gamla sovjetiska reaktorkonstruktionerna på Wikipedia, i synnerhet på den tyska siten. Lägg märke till att tyskarna använder en annan tolkning av kyrillisk skrift än vi gör i Sverige, så VVER-reaktorerna heter WWER på tyska.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #4 skrivet: 05 mar-22 kl 12:32 »
Jag ska snart få hem tät svart plast (inte odlingsväv) som jag ska breda ut över vårt grönsaksland så att det ( kanske  radioaktiva) regn som kommer inte kan rinna ned i  jorden. Vis av erfarenheterna vid Tjernobylkatastrofen.
 
Om plasten måste ligga en längre tid, tänker jag göra mindre hål i plasten för att plantera i. Jag tänker mej det ska gå att putta in jord runt öppningen så inte regnvatten kan rinna in under plasten.

Allt för att kunna odla ätbara grönsaker om det blir radioaktivt nedfall med regnet.

Kriget är jo slut inom några veckor ifall att Ryssland inte hotar ett eller flera Nato-länder därför att de hjälper Ukraina eller har en massa Krims krams (stridsflyg, krigsfartyg, soldater etc. i de olika Nato-länder) !
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #5 skrivet: 06 mar-22 kl 14:17 »
Jag ska snart få hem tät svart plast (inte odlingsväv) som jag ska breda ut över vårt grönsaksland så att det ( kanske  radioaktiva) regn som kommer inte kan rinna ned i  jorden. Vis av erfarenheterna vid Tjernobylkatastrofen.
 
Det radioaktiva regnvattnet som samlas på plasten måste ledas ner i en tunna, och hällas ut i en flod (eller havet).

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #6 skrivet: 06 mar-22 kl 14:24 »
Det radioaktiva regnvattnet som samlas på plasten måste ledas ner i en tunna, och hällas ut i en flod (eller havet).
Varför då?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #7 skrivet: 10 jul-22 kl 20:15 »
Jag ska snart få hem tät svart plast (inte odlingsväv) som jag ska breda ut över vårt grönsaksland så att det ( kanske  radioaktiva) regn som kommer inte kan rinna ned i  jorden. Vis av erfarenheterna vid Tjernobylkatastrofen.
 
Om plasten måste ligga en längre tid, tänker jag göra mindre hål i plasten för att plantera i. Jag tänker mej det ska gå att putta in jord runt öppningen så inte regnvatten kan rinna in under plasten.

Allt för att kunna odla ätbara grönsaker om det blir radioaktivt nedfall med regnet.

Blev grönsakslandet täckt?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Täcka med plast mot radioaktivitet.
« Svar #8 skrivet: 10 jul-22 kl 20:35 »
Ja det blev plasttäckt. Jag har tagit bort plasten och odlar som vanligt nu. Vad jag vet är inget kärnkraftverk under belägring eller ockuperat nu.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser