Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga på en fäbod  (läst 3287 gånger)

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
Bygga på en fäbod
« skrivet: 16 feb-22 kl 15:49 »
Förra året köpte jag ocjh min sambo en markplätt på drygt 1000 kvm i en skogsglänta på Krångåsens fäbod utanför Mora. Här tänkte jag, här kan jag bygga den lilla stugan och en liten bod som jag alltid drömt om - i lösvirke. Här kan vi ha en plats Off Grid, utan indraget vatten och utan anslutning till el. Vatten finns att hämta i en källa, men el finns inte alls på fäboden.

Jag beskriver här övergripande hur vi avser bygga vår stuga, men hänvisar också till YouTube där ni kan följa och se vårt bygge.

https://www.youtube.com/channel/UCMdHIxjwfDwtf9hzFwj-NDQ

Framför gärna era tankar, synpunkter eller frågor kring detta, och följ gärna vår YouTube-kanal. Just nu under vintern står dock bygget still.

Bod för tillfällig toalett och verktyg
I juli. 2021 fick vi vårt bygglov. Före vintern hann vi få upp en liten bod för verktygsförvaring och en liten tillfällig toalett. Denna toalett är en enkel Pottapotti från Biltema. Toaletten i boden är tillfällig under byggtiden. Till slut ska toaletten finnas inne i stugan, men då i form av en separett där vi tar hand om latrinet och komposterar det i tunnor, medans urinen blandas ut med vatten och används som gödning på våra odlingar.
Utrymmet i boden där vi nu har vår tillfälliga toalett kommer senare bli vedbod.

Stugan
Stugan kommer att få en boarea på 43 kvm fördelade på en storstuga, ett sovrum och en toalett. Storstugan kommer att kunna delas av för att skapa ett ytterligare sovrum. Soffor kommer att vara i form av bäddsoffor för att spara plats.

Uppvärmning
Stugan kommer att värmas med en vedkamin, men jag kommer också se till att ha en gasolvärmare tillgänglig. Naturligtvis kommer stugan att behöva kallställas när vi inte är där.

Ventilation
Ventilationen är viktig för att inte samla fukt i stugan. Här är planen att placera solcellsdrivna frånluftsfläktar på lämpliga ställen i fasaden, och öppna upp några tilluftskanaler. Dessa fläktar skall gå kontinuerligt.

Kök
Köket kommer vi att utrusta med gasolhäll och ett gasol/12V-drivet kylskåp. Gasoltuber placeras i en liten låda utanpå fasaden.

El
Vi kommer att behöva el till kylskåp, fläktar, belysning. Den stora förbrukaren blir kylskåpet om detta inte körs på gasol. Elen skapar vi med solceller och en rejäl batteribank. Batteribanken ger 12V och via en inverter kan vi skapa 230V

Under byggtiden använder jag ett bensindrivet elverk för att driva mina verktyg. Detta elverk kan senare återanvändas för att generera 230V eller för att ladda 12V om solen inte gjort sitt jobb.

« Senast ändrad: 16 feb-22 kl 16:01 av cygnel »

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #1 skrivet: 17 feb-22 kl 16:52 »
I höstas hann jag gjuta plintar till stugan, så de står där och väntar.

Jag tänkte vänta med att fortsätta bygget till våren, och tills dess att virkespriser möjligen sjunkit en del. Nu verkar det dock så att priserna fortsätter ligga högt ett tag till, så jag kanske startar upp jobbet ändå. Kanske är det ok väder i mars... eller april...

https://www.youtube.com/watch?v=EPkaSx4Fny8
« Senast ändrad: 17 feb-22 kl 16:59 av cygnel »

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #2 skrivet: 17 feb-22 kl 19:03 »
Fint bygge!  Ska syllen målas eller behandlas på nått sätt?

Virkespriserna kommer stiga, Skogsstyrelsen har börjat tillämpa artskyddsförordningen på ett nytt sätt så det kommer bara bli svårare och dyrare att avverka och därmed köpa virke.



"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #3 skrivet: 17 feb-22 kl 19:06 »
Vi får se hur det blir med priser. Det är mycket som styr.
Jag tänker att syllen kommer gråna naturligt.

Stugan blir i samma stil som boden.

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #4 skrivet: 23 feb-22 kl 08:26 »
Detta är en kort summering av vårt bygge off grid på Krångåsen  2021. Vi hade begränsad tid på oss eftersom byggloven inte kom förrän i juli.

Bygget av stugan återupptar vi sannolikt i slutet av mars 2022, då kommer massor av virke att levereras. Jag tror jag måste åka upp innan dess för att förbereda en uppläggningsplats för virket.

Prenumerera gärna på kanalen så missar du inte byggstarten ;)

https://www.youtube.com/watch?v=5oRrTCqelvo


cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #5 skrivet: 02 jun-22 kl 21:32 »

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #6 skrivet: 03 jun-22 kl 23:15 »
Du får bygga o bo som du vill, du har bygglov och stugan kommer att passa in, bara solcellerna som skvallrar om att vi lever i moderna tider. Men jag kan inte låta bli att blanda mig i... Det funkar alldeles utmärkt med sjävdrag i de andra fäbodstugorna. Jag har växt upp i ett stort hus utan fläktar och i Skattungbyn gick jag en husbyggarkurs och då byggde vi ett hus med självdrag. Om du skaffar en skapligt stor täljstenskamin så håller den värmen, gasolvärmare klarar du dig utan. En liten vedspis till matlagning är bra. Om du inte har lust att vänta på att den ska bli het, eller om det är varmt väder, så kan du använda ett spritkök. Om du eldar till ex med lampolja så luktar det inte illa.
Istället för kyl kan du ha en lucka i golvet till ett kylutrymme under stugan. Alltså inte en källare utan bara ett utrymme stort som ett mindre kylskåp. I tillägg skafferi vänt mot norr. / Lycka till med bygget.

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #7 skrivet: 22 jun-22 kl 11:46 »
Tack för din kommentar

 

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #8 skrivet: 01 jul-22 kl 08:20 »
Nu har stugan fått ett vädertätt tak.
Nästa steg blir att få dit plåttaket.

https://www.youtube.com/watch?v=pb-AwnIYqSQ


cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #9 skrivet: 19 sep-22 kl 18:27 »
Stugan är snart klar utvändigt. Det fattas bl.a lite fönsterbleck och stuprör.

https://www.youtube.com/watch?v=vGAiHmbL_2I

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygga på en fäbod
« Svar #10 skrivet: 20 sep-22 kl 13:10 »
Oååh häfftigt!

Började följa dig nu :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser