Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan jag förbättra min rör-spis?  (läst 2339 gånger)

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« skrivet: 05 feb-22 kl 18:26 »
I mitt nyköpta torp finns en rör-spis som är i fungerande skick, men jag tycker att den eldar för kråkorna.
Det finns ingen luftreglering och stänger jag mässingsluckorna så kvävs elden.
Så här ska det väl inte vara?
Kan man montera andra luckor?
Kan jag ställa dit någon slags gjutjärnsspis i hålet/öppningen/utanför.
Jag är intresserad av att faktiskt kunna värma det lilla torpet på 35m2 även kyligare dagar.
Eldstadens öppning är bredd 23 höjd 30 och djup 46 cm.
Eldstaden är renoverad för ett par år sedan och godkänd av sotaren.

(I vanliga fall behärskar jag tekniken att starta eld med endast en tändsticka och inget papper, strunta i gasoltuben...)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-22 kl 19:41 »
Du skall ha vanliga luckor i järn också. De sitter innanför mässingsluckorna och har oftast en liten lucka på ca 3cm i vardera som man justerar farten med. Mässingsluckorna stänger du när glöden är slut (eller nästan).

Sitter det inte hak till de luckorna i järnramen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-22 kl 19:45 »
Se upp så du inte eldar för hårt, speciellt de första gångerna. Skapligt ilägg om det är första gången ;)

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #3 skrivet: 05 feb-22 kl 19:51 »
Du skall ha vanliga luckor i järn också. De sitter innanför mässingsluckorna och har oftast en liten lucka på ca 3cm i vardera som man justerar farten med. Mässingsluckorna stänger du när glöden är slut (eller nästan).

Sitter det inte hak till de luckorna i järnramen?
Ser inga fästen alls för andra luckor!
Men jag är inte där nu så minnesbilden kan lura mig!

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #4 skrivet: 05 feb-22 kl 19:51 »
Se upp så du inte eldar för hårt, speciellt de första gångerna. Skapligt ilägg om det är första gången ;)
Det är ju det som är grejen, hur eldar jag lagom utan "gaspedal"!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #5 skrivet: 05 feb-22 kl 19:52 »
Här satt det en fotogenkamin framför en av kakelugnarna när jag kom hit. En lucka med ett hål för rökröret satt istället för järnluckorna. Fungerade bra, men jag eldar hellre ved så jag plockade bort den.

Har funderat på att sätta i en glaslucka i en av kakelugnarna istället för plåten, det är ju trevligt när det lyser. Finns som reservdel till diverse kaminer. Tänkte ta en från en billig modell, typ Harvias billigaste. Hinner du före så rapportera på forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-22 kl 19:55 »
Det är ju det som är grejen, hur eldar jag lagom utan "gaspedal"!

Dels fungerar ju järnluckorna som spjäll, men ladda inte in så mycket ved så brinner det lugnare. Ett lager på botten skenar inte så mycket. Och grövre, inte supertorra lövträn går bäst tycker jag.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #7 skrivet: 05 feb-22 kl 19:59 »
Här satt det en fotogenkamin framför en av kakelugnarna när jag kom hit. En lucka med ett hål för rökröret satt istället för järnluckorna. Fungerade bra, men jag eldar hellre ved så jag plockade bort den.

Har funderat på att sätta i en glaslucka i en av kakelugnarna istället för plåten, det är ju trevligt när det lyser. Finns som reservdel till diverse kaminer. Tänkte ta en från en billig modell, typ Harvias billigaste. Hinner du före så rapportera på forumet.
Glas vore trevligt ja, då ser man ju genast hur det brinner, eller inte brinner!

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #8 skrivet: 05 feb-22 kl 20:00 »
Dels fungerar ju järnluckorna som spjäll, men ladda inte in så mycket ved så brinner det lugnare. Ett lager på botten skenar inte så mycket. Och grövre, inte supertorra lövträn går bäst tycker jag.
Jag måste lära om, är uppväxt med kamin som man fyller full och ställer luftspjället, så brinner det hela dagen!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #9 skrivet: 05 feb-22 kl 20:09 »
Ser inga fästen alls för andra luckor!
Men jag är inte där nu så minnesbilden kan lura mig!
På den i det här rummet och på den i rummet bredvid så sitter hakarna i innerdelen av järnramen i samma höjd som de som sitter i ytterdelen av ramen och går ut genom snyggramen för att hålla mässingsluckorna.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #10 skrivet: 05 feb-22 kl 20:14 »
Jag måste lära om, är uppväxt med kamin som man fyller full och ställer luftspjället, så brinner det hela dagen!

De här är lite känsligare än kaminer, men faktiskt rätt effektiva. Jag eldar en timma eller två, väntar till dess det bara är lite glöd kvar, sedan stänger jag småluckorna och stänger snyggluckorna. Då blir det så tätt att jag aldrig behöver stänga spjället i toppen på ugnen, och slipper då risken att dö i kolmonoxidförgiftning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #11 skrivet: 05 feb-22 kl 21:28 »
Jag justerar draget i min spis med skorstensspjället, vet inte om du har nåt sånt men jag får mycket bättre effektivitet ur spisen på det viset.

Jag har roster så jag kan också justera tilluften på det viset, men tycker det går bättre att dra in skorstensspjället till hälften, har så bra drag ändå. Tycker din spis borde egentligen ha luckor med justerbara öppningar. Sen kunde du dra nytta av en eldhund också för att lyfta upp veden.

P.S. Är det inte ett spjäll på sidan av rörspisen, som du borde kunna justera? Eller är det ett bypass-spjäll som på min?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #12 skrivet: 05 feb-22 kl 21:29 »
Jag måste lära om, är uppväxt med kamin som man fyller full och ställer luftspjället, så brinner det hela dagen!

Blir inte det sotigt och rökigt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #13 skrivet: 05 feb-22 kl 21:34 »

P.S. Är det inte ett spjäll på sidan av rörspisen, som du borde kunna justera? Eller är det ett bypass-spjäll som på min?

Det är spjället som du ser på sidan, fullt öppet ser det ut att vara. Men om han stryper det när han eldar utan luckor så ryker det in.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #14 skrivet: 05 feb-22 kl 21:43 »
Ja det är väl egentligen luckor som behövs för att kunna nyttja spisen till fullo då.

Det var såhär jag tänkte, men såklart det funkar inte utan ordentliga luckor.

https://www.isander.se/Kakelugnar_Elda.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #15 skrivet: 05 feb-22 kl 21:56 »
Bra bildserie du hittade! Men jag tycker han fyller för mycket, blir lättare att spräcka kaklet då.

Och så är jag lite lat och tar hellre några procent värmeförlust än att någon här tycker att jag nog glömt spjället och skjuter in det. Här får ingen skjuta in spjällen, enklast så med flera som vill hjälpa till. Räcker rätt bra med mässingsluckorna.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #16 skrivet: 05 feb-22 kl 22:47 »
Jag justerar draget i min spis med skorstensspjället, vet inte om du har nåt sånt men jag får mycket bättre effektivitet ur spisen på det viset.

Jag har roster så jag kan också justera tilluften på det viset, men tycker det går bättre att dra in skorstensspjället till hälften, har så bra drag ändå. Tycker din spis borde egentligen ha luckor med justerbara öppningar. Sen kunde du dra nytta av en eldhund också för att lyfta upp veden.

P.S. Är det inte ett spjäll på sidan av rörspisen, som du borde kunna justera? Eller är det ett bypass-spjäll som på min?
Jo, det finns spjäll och måste lära mig funktionen.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #17 skrivet: 05 feb-22 kl 22:49 »
Blir inte det sotigt och rökigt?
Inte den, tror den hette Roslagsspisen.
Den har en slags smart spjäll som reglerar när man öppnar luckan för att slippa att det ryker in.
Och en bra reglering av luften.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #18 skrivet: 05 feb-22 kl 23:07 »
Om man har dåliga möjligheter att reglera draget, så får man reglera eldningen genom att välja ved av lämplig kvalitet istället.

Vill man hetselda och få mycket värme snabbt, så eldar man finkluven och kruttorr ved av lätta och porösa träslag (ved från stammen på granar, al, sälg mm). Eller genomrutten men torr ved av vilket träslag som helst.
Är man ute efter måttlig effektutveckling och att brasan ska brinna länge, så eldar man grova, gärna okluvna klabbar av tungt och massivt trä, som gärna får vara en aning fuktiga. T ex rönn, ek, grova grangrenar, olika fruktträd, ev björk.

Rökgasspjället i skorstenen ska normalt alltid stå fullt öppet när man eldar, och ska inte användas att reglera draget med. Det är onödig risk för omärklig inrykning och CO-förgiftning, om man försöker dra igen det spjället medan det finns eld eller glöd i eldstaden.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #19 skrivet: 05 feb-22 kl 23:55 »
Om man har dåliga möjligheter att reglera draget, så får man reglera eldningen genom att välja ved av lämplig kvalitet istället.

Vill man hetselda och få mycket värme snabbt, så eldar man finkluven och kruttorr ved av lätta och porösa träslag (ved från stammen på granar, al, sälg mm). Eller genomrutten men torr ved av vilket träslag som helst.
Är man ute efter måttlig effektutveckling och att brasan ska brinna länge, så eldar man grova, gärna okluvna klabbar av tungt och massivt trä, som gärna får vara en aning fuktiga. T ex rönn, ek, grova grangrenar, olika fruktträd, ev björk.

Rökgasspjället i skorstenen ska normalt alltid stå fullt öppet när man eldar, och ska inte användas att reglera draget med. Det är onödig risk för omärklig inrykning och CO-förgiftning, om man försöker dra igen det spjället medan det finns eld eller glöd i eldstaden.
Okej, här kommer lite annan info än vad andra har bidragit med.
Med det låter vettigt att ha ett undertryck i eldstaden än ett övertryck...

Veden jag har just nu är vad förra ägaren till torpet köpte in och kanske är bättre lämpad för köksspisen, som jag inte har ett dugg problem att förstå mig på!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser