Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemautomation  (läst 439 gånger)

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
Hemautomation
« skrivet: 03 jan-24 kl 13:38 »
Jag har snöat in på hemautomation och liknande. Startar en tråd för det, kommer säkert mer frågor efterhand.

Just nu bygger jag egna sensorer baserade på esp8266 och liknande boards.

De drivs av usb-kontakt. Vad kan jag driva dem med förutom usb-laddare?

5 volt.

Gärna så liten som möjligt.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Hemautomation
« Svar #1 skrivet: 03 jan-24 kl 14:01 »
De vilar väl med fördel mesta tiden, batterier?

Annars finns det ganska små "AC-DC"-moduler, här en billig i inköp: https://www.aliexpress.com/item/4000391310693.html alternativt något motsvarande som känns mer pålitligt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Hemautomation
« Svar #2 skrivet: 03 jan-24 kl 15:06 »
Små äldre mobilladdare (före USB-tiden) som lämnar ca 5 V men bara t ex 0,3 eller 0,5 A är ju både fysiskt mindre och har ofta mindre tomgångsförbrukning än dagens kraftiga USB-laddare, de kan gärna få komma till användning i såna här sammanhang hellre än att fylla upp byrålådorna.
Ska man göra något för fast installation, kan man bryta upp kapslingen till såna där laddare och montera in kretskortet tillsammans med ESP:n i t ex en plastkapsling som passar på DIN-skena.

Tänk på att en del av de allra minsta och billigaste nätaggregaten från t ex Aliexpress saknar galvanisk separation mellan elnätet och sekundärsidan. Det kan alltså komma att ligga full nätspänning mot jord på det man matar från ett sådant.

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hemautomation
« Svar #3 skrivet: 04 jan-24 kl 14:59 »
Ska man göra något för fast installation, kan man bryta upp kapslingen till såna där laddare och montera in kretskortet tillsammans med ESP:n i t ex en plastkapsling som passar på DIN-skena.

Det vore fint att ha allt i samma låda, brandsäker. Med bara strömsladd och ev sensorer utanför.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser