Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken typ av dubb till traktor?  (läst 1622 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Vilken typ av dubb till traktor?
« skrivet: 05 dec-21 kl 15:17 »
Tänkte sätta dubb på min lilla traktor. Den är liten men har väldigt höga klackar på däcken så jag kan sätta dit rejält stora dubb men vilken sort är bäst?
Här kommer länkar till två typer, nån som har något att säga om varför den ena typen är bättre än den andra typen?
https://skruvdubbar.se/fordon/traktor/maxigrip-skruvdubb-hm30
https://neribacken.se/skruvdubb/505-2372-skruvdubb-bestgrip-1911-3-lang-spets-foer-traktorer-hjullastare.html#/1132-forpackningar_bestgrip-100_st_utan_verktyg
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-21 kl 17:06 »
 Bestgrip alla dagar i veckan.
Dom sitter som berget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-21 kl 20:50 »
Tack, beställt såna.Kör på gräs, i skog och ibland på grus så jag räknar med att de får sitta för jämnan. Är det vettigt tro?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #3 skrivet: 05 dec-21 kl 23:16 »
Tror inte du skadar så många rötter i skogen att det är lönt att dubba ur.

Jag köpte en annan variant som ser ut som en vass farmarskruv, och satte i banden på grävaren och i skogsstövlarna. I skogsstövlarna sitter de kvar, men inte i gummilarverna. Blir lite tuffare slit i bandmonterade, men jag tror jag valde fel sort.

Inte köpt härifrån, hittade bara en bild

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-21 kl 00:01 »
Tack, beställt såna.Kör på gräs, i skog och ibland på grus så jag räknar med att de får sitta för jämnan. Är det vettigt tro?

Problemet är att när det böir varmare så blir gummit i däcken mjukt och då kan dom krypa ut ganska lätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-21 kl 20:13 »
Ok, får hålla koll på det med dubben när det blir varmt igen.
Dubb i banden, hmmm... Kanske inte så tokigt. Jag har gummilarver på min lilla grävare och det blir halt på blött trä. Har funderat på stållarver men inte kommit mig för, å det kostar lite också att köpa stålband, eller ja, alla band.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-21 kl 21:26 »
Stållarver har ju sin charm men de är också hala (halare). Nu när jag tänker på det så skulle man nog kunna fixa ungefär som dubbelmontage på traktorn, med två tandade stålringar utanpå drivhjulen på banden. Då styr den ju som den skall utan slitage, och man tar sig fram på is. Tror nämligen att de där Bestgrip trots sin bättre utformning ändå ryker om man svänger utan att lyfta med skopan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-21 kl 22:44 »
Stållarver har ju sin charm men de är också hala (halare). Nu när jag tänker på det så skulle man nog kunna fixa ungefär som dubbelmontage på traktorn, med två tandade stålringar utanpå drivhjulen på banden. Då styr den ju som den skall utan slitage, och man tar sig fram på is. Tror nämligen att de där Bestgrip trots sin bättre utformning ändå ryker om man svänger utan att lyfta med skopan.

Jag har kört med bestgrip på lastbilen när vi körde norröver.
Dom sitter riktigt bra.
På dubbelmonterade hjul så dubbar man bara det ena då då dom rullar olika långt, helst bara innerhjulet pga vägbanans huvudsakliga utformning och för att man kan lägga kedjor på ytterhjulen, om man inte har automatkedjor för då dubbar man ytterhjulen.

Det går dock inte att jämföra med traktorn fullt ut då det handlar om olika hastigheter och tider.
Lastbilen kan juh rulla på i 4,5 timme i uppåt 90 km/h och det frestar på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken typ av dubb till traktor?
« Svar #8 skrivet: 08 jan-22 kl 17:46 »
Av olika anledningar har jag nu BestGrip runt halva hjulen (ja, jag satte inte dit dem, sen körde jag fast, skruvade i där jag kom åt, kom loss, tappade sugen) och jag måste säga att de biter bra. Inte jättelätta att få dit när man har smala och höga klackar på däcken.
Tack för tips, jag är väldigt nöjd med dem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser