Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny o smått naiv nytorpare  (läst 788 gånger)

Lina Hanell

  • Inlägg: 1
Ny o smått naiv nytorpare
« skrivet: 28 aug-21 kl 04:37 »
  Hej jag vet att det finns en massa trådar om just detta.. Att som novis fast passionerat drömmande om livet i ett torp. Ett boende under premisserna..avskildhet utan el o vatten. En kökspanna o en kamin på 40kvm. Direkt angränsande till sjö o båt. Fyrhjuling o några km till ett ICA..vidare 3 mil till ett mindre samhälle..o lite kollektivtrafik. Så det är ju inte TOTAL öde.
  Det kommer ju bli en jäkla utmaning på flertal sätt..men  jag har tänkt att utmana mej själv o jag brinner för projektet..har utmanat livet måååånga o på dussintals vis fast inte just på detta vis. Har dock bott utan rinnande vatten o "lite"  el i snart två år. Dock inte vintertid.
  Vill ha allmänna basala tips o råd generellt. Vill ha insikt i hur jag ska elda (åtgång av ved)tvätta kläder tvaga mej, matlagning o förvaring av mat, viktigaste verktygen o praktiska o nödvändiga saker. Laddning av mobil. Ljuskällor osv.(Även råd hur jag ska tänka beträffande "oinbjudna stollar"...om dessa nu skulle mot förmodan hitta hit ut")
Vill även ha rådgivning angående en romantisk# dröm att rent konkret ha hund, katter, ett får, en get o höns.."tillsammans på relativt liten yta....o då utan el som jag skrivit..mvh Lina
Jisses// Lina
« Senast ändrad: 28 aug-21 kl 04:48 av Lina Hanell »

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ny o smått naiv nytorpare
« Svar #1 skrivet: 28 aug-21 kl 06:09 »
Hund är nog det bästa mot objudna stollar. Kanske 2 så hjälper dom till med värmen under kalla vinter nätter. Tänker pensionerade polishundar som faktiskt har blivit tränad. Sjön kan ge dig mat till hundarna. Tänk draghundarna i Alaska som endast fick frusen lax att leva på.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Ny o smått naiv nytorpare
« Svar #2 skrivet: 28 aug-21 kl 07:35 »
Det bästa vore ju att du organiserar dig redan nu vid frågeställningen dvs. du läser genom forumet och letar svar på dina frågor, och sedan när du ändå vill ha mer skräddarsydda svar som är anpassat till din egen situation och ditt eget drömställe och utrustning som du har där etc. ställ då dem frågor på avsedda forum kategorier, alltså inte alla frågor på ett enda inlägg som du har gjort nu, då är det svårt för andra användare att dela med sig rätt och viktigt information i rätt ordning, utan blir det då svar som du direkt inte har större nytta i början, exempelvis hund är inte det viktigaste i första stadiet och jag avråder absolut att skaffa hund nu innan du själv har etablerat dig (Jag gjorde det misstaget och dessutom är hund en jätte belastning om man är minimalist offgridare).

Hundar är ändamålsenliga djur; promenader/sällskap/jakt/transport/skydd etc. inget är direkt behov när man är offgridare i skogen och en riktig vakt/skydd hund kan kosta mer än ditt offgrid torp och de andra bara skäller några gånger om de får vittring och det skapar bara snarare en falsk trygghet än riktig skydd.     

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ny o smått naiv nytorpare
« Svar #3 skrivet: 28 aug-21 kl 12:00 »
Det där med hund är ju så beroende av vad en ensam människa har för liv. En hund är ju inte något man lämnar och åker till stan och jobbar.

Men som nybliven hundägare sedan några år tillbaks så måste jag säga att det är ett fantastiskt djur som går att ha till mycket. Vi har två och de hjälper till med mycket, och bättre multilarm får man leta efter. De duger nog till att skrämma bort 99% av eventuella tjuvar/våldsverkare också även om jag hellre tar hand om det själv för att inte riskera hundarna. De är ju familjemedlemmar.


Djur över huvud taget gör en låst, vilket man måste tänka på. Men det gör vedeldandet också ;D Så mycket handlar om hur mycket man måste vara hemifrån för att få in de pengar som trots allt behövs. Kan vara svårt att kombinera det perfekta livet med djur och avskilt liv med resor till arbete om man är ensam om hushållet. Hönor och får kräver ju daglig tillsyn enligt regelverket, men hund har kortare tid den får vara ensam. Beroende på jobb så kan det ju vara så att hund går att ha med, eller att du absolut inte får ha med den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 6 användare
xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser