Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E10 (utbruten från klagotråden)  (läst 10857 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
E10 (utbruten från klagotråden)
« skrivet: 31 jul-21 kl 19:45 »
imorgon börjar en ny bensinsort säljas,E10. Alltså med 10% etanolinblandning. de flesta bilar skall kunna fungera med detta men det finns givetvis undantag. Min bil klarar det inte utan nu blir det att kolla vilka mackar som säljer 98 oktan. Givetvis lär det bli en övergångsperiod när mackarna tömmer tankarna på 95 oktan med 5%. För de som kan köra på E10 ökar förbrukningen och det brukar betyda dyrare körning. för de bilar som inte klarar E10 blir det dyrare bensin. Hur de gör på småmackarna vet jag inte. här i byn finns bara 1 pump för 95. Det lär bli E10 i den.
« Senast ändrad: 13 aug-21 kl 08:36 av Alexn72 »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: E10
« Svar #1 skrivet: 31 jul-21 kl 20:24 »
imorgon börjar en ny bensinsort säljas,E10. Alltså med 10% etanolinblandning. de flesta bilar skall kunna fungera med detta men det finns givetvis undantag. Min bil klarar det inte utan nu blir det att kolla vilka mackar som säljer 98 oktan. Givetvis lär det bli en övergångsperiod när mackarna tömmer tankarna på 95 oktan med 5%. För de som kan köra på E10 ökar förbrukningen och det brukar betyda dyrare körning. för de bilar som inte klarar E10 blir det dyrare bensin. Hur de gör på småmackarna vet jag inte. här i byn finns bara 1 pump för 95. Det lär bli E10 i den.
Är det inte lättare att modifiera bilen så den klarar gå på E10? Ofta är det ju inte så mycket som behövs.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10
« Svar #2 skrivet: 31 jul-21 kl 21:00 »
troligen är det allt gummi från bränslepump och framåt. dessutom är det en turbo,de gillar inte dåligt bränsle.Nej,jag lägger inga pengar på att modifiera en äldre bil. Enklare att köpa en ny. dessutom förstår jag inte vitsen. Är det för att få bort den äldre fordonsparken snabbare?

Fikaoscar

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: E10
« Svar #3 skrivet: 31 jul-21 kl 21:42 »
Jag såg iaf att min S60 går med den nya blandningen men tydligen så funkar den i alla volvobilar från 76 och framåt med något undantag

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: E10
« Svar #4 skrivet: 31 jul-21 kl 21:46 »
troligen är det allt gummi från bränslepump och framåt. dessutom är det en turbo,de gillar inte dåligt bränsle.Nej,jag lägger inga pengar på att modifiera en äldre bil. Enklare att köpa en ny. dessutom förstår jag inte vitsen. Är det för att få bort den äldre fordonsparken snabbare?
Nya bränsleslangar kan behövas ändå på en gammal bil. Och om de tålt 5% etanol nu i många år gör det väl ingen större skillnad med 10%? Och etanol är väl jättebra på en turbobil? Anledningen till att de ökar etanolhalten är att den är förnybar.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: E10
« Svar #5 skrivet: 01 aug-21 kl 11:14 »
troligen är det allt gummi från bränslepump och framåt. dessutom är det en turbo,de gillar inte dåligt bränsle.Nej,jag lägger inga pengar på att modifiera en äldre bil. Enklare att köpa en ny. dessutom förstår jag inte vitsen. Är det för att få bort den äldre fordonsparken snabbare?

Jag vågar påstå att om en gammal bensinbil inte klarar E10, så beror det inte på att det är någon specifik modell, utan det rör sig i så fall snarare om att antingen enstaka exemplar har något begynnande fel eller ogynnsamt samverkande toleranser så det riskerar att bli problem med lambdaregleringen.

Om bilen är så modern att den har ett standardiserat OBD-uttag (dvs alla bensinbilar sålda inom EU från 2002 och framåt, vissa modeller och märken redan från 1996), så är det ju lätt gjort att med en OBD-kabel och lämplig programvara i dator eller mobil hålla koll på lambdareglerparametrarna (framför allt LTFT, long term fuel trim). Om de värdena "lever" och rör sig hela tiden under körning med varmkörd motor och aktiv lambdareglering, och inte slår i botten åt endera hållet mer än högst tillfälligt eller vid driftfall då motorn går oreglerat (t ex motorbromsning eller fullgas), så är allt i sin ordning.

Skulle det trots allt vara så att värdena ligger på gränsen så kan man misstänka fel, i första hand t ex tjuvluft eller mer eller mindre igensatta spridare. Spridare som har satts igen av hartser från gammal bensin kan ofta gå till sig av sig själva efter någon månads körning med kraftig (uppåt 50 %) etanolinblandning i bränslet.  Andra tänkbara orsaker är t ex krångel med backventiler mm i vevhusventilationen eller nerkletad luftmängdmätare, om bilen har sådan.  En gammal trött lambdasond som är på gränsen till att sluta fungera kan också ha betydelse, en sådan bör dock bytas i vilket fall som helst, det gör stor nytta för både köregenskaper och bränsleförbrukning om den är fräsch och reagerar så snabbt på ändringar i lambdavärdet som programmeraren som skrev koden till motorstyrsystemet förutsatte.

Kom ihåg att ren oblandad bensin är mer aggressiv mot gummi än vad blandningar av etanol och bensin är. Det finns många gummikvaliteter som av tillverkarna anges tåla etanol men inte bensin, motsatsen förekommer däremot inte. Däremot är det vanligt att tekniskt okunniga återförsäljare påstår andra saker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: E10
« Svar #6 skrivet: 01 aug-21 kl 12:42 »

Kom ihåg att ren oblandad bensin är mer aggressiv mot gummi än vad blandningar av etanol och bensin är. Det finns många gummikvaliteter som av tillverkarna anges tåla etanol men inte bensin, motsatsen förekommer däremot inte. Däremot är det vanligt att tekniskt okunniga återförsäljare påstår andra saker.

Och det har väl aldrig varnats för att hälla i karboratorsprit i bilar?


Tror att det kan ha blivit en ihopblandning av bensin och dieselmotorer när man börjar oroa sig för slangar. RME är ju ett bränsle som inte alla gummisorter tål, men har man hällt det i sin bensinbil så har man andra problem ;D

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10
« Svar #7 skrivet: 01 aug-21 kl 14:00 »
Jag vågar påstå att om en gammal bensinbil inte klarar E10, så beror det inte på att det är någon specifik modell, utan det rör sig i så fall snarare om att antingen enstaka exemplar har något begynnande fel eller ogynnsamt samverkande toleranser så det riskerar att bli problem med lambdaregleringen.

Om bilen är så modern att den har ett standardiserat OBD-uttag (dvs alla bensinbilar sålda inom EU från 2002 och framåt, vissa modeller och märken redan från 1996), så är det ju lätt gjort att med en OBD-kabel och lämplig programvara i dator eller mobil hålla koll på lambdareglerparametrarna (framför allt LTFT, long term fuel trim). Om de värdena "lever" och rör sig hela tiden under körning med varmkörd motor och aktiv lambdareglering, och inte slår i botten åt endera hållet mer än högst tillfälligt eller vid driftfall då motorn går oreglerat (t ex motorbromsning eller fullgas), så är allt i sin ordning.

Skulle det trots allt vara så att värdena ligger på gränsen så kan man misstänka fel, i första hand t ex tjuvluft eller mer eller mindre igensatta spridare. Spridare som har satts igen av hartser från gammal bensin kan ofta gå till sig av sig själva efter någon månads körning med kraftig (uppåt 50 %) etanolinblandning i bränslet.  Andra tänkbara orsaker är t ex krångel med backventiler mm i vevhusventilationen eller nerkletad luftmängdmätare, om bilen har sådan.  En gammal trött lambdasond som är på gränsen till att sluta fungera kan också ha betydelse, en sådan bör dock bytas i vilket fall som helst, det gör stor nytta för både köregenskaper och bränsleförbrukning om den är fräsch och reagerar så snabbt på ändringar i lambdavärdet som programmeraren som skrev koden till motorstyrsystemet förutsatte.

Kom ihåg att ren oblandad bensin är mer aggressiv mot gummi än vad blandningar av etanol och bensin är. Det finns många gummikvaliteter som av tillverkarna anges tåla etanol men inte bensin, motsatsen förekommer däremot inte. Däremot är det vanligt att tekniskt okunniga återförsäljare påstår andra saker.
nu litar jag ju mer på vad tillverkaren säger än att experimentera själv. Och en gummislang innehåller inte bara gummi utan andra saker som är mer känsliga för alkoholer. Ävenså de plaster som är i kontakt med bränslet. det finns utlagda tabeller vilka bilmodeller som det avråds att köra med E10. generellt är alla bilar nyare än 2011 problemfria och även många äldre modeller klarar det. Men så finns undantagen där bränslesystemen inte är gjorda för högre alkoholhalter. har inte så mycket med styrningen av motorn att göra utan problemet är att vissa komponenter kan tänkas fallera vid kontakt med högre halt alkohol. Går säkert att byta ut eller bygga om men en äldre bil kanske inte är värd den kostnaden. mitt problem är inte just E10 utan att många mindre mackar bara kommer att erbjuda just E10 då det är lagkrav samt att de saknar tankar/pumpar för alternativet 98 oktan. Man skall ju inte behöva köra längre sträckor för att tanka. I min kommun har vi bara en större mack som erbjuder alternativet 98 oktan i dagsläget. De mindre har oftast bara en pump. 95 och diesel i kombopump. det betyder att man på allvar måste börja planera körningen så att man har lämpliga tankställen att tillgå. det blir ju lite som gas eller elbil. Kanske lika bra att vänja sig. undrar om någon har koll på hur det ser ut i olika landsändar? Glesbygden har ju redan få mackar att tillgå. tror tyvärr inte att macken i byn kan erbjuda alternativ. finns bara en pump och mig veterligt endast två tankar efter senaste ombyggnaden. betyder att det är minst 1,3 mil till ett alternativ och byns mack förlorar omsättning. Bra glesbygdspolitik igen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: E10
« Svar #8 skrivet: 01 aug-21 kl 14:38 »
nu litar jag ju mer på vad tillverkaren säger än att experimentera själv. Och en gummislang innehåller inte bara gummi utan andra saker som är mer känsliga för alkoholer. Ävenså de plaster som är i kontakt med bränslet. det finns utlagda tabeller vilka bilmodeller som det avråds att köra med E10. generellt är alla bilar nyare än 2011 problemfria och även många äldre modeller klarar det. Men så finns undantagen där bränslesystemen inte är gjorda för högre alkoholhalter. har inte så mycket med styrningen av motorn att göra utan problemet är att vissa komponenter kan tänkas fallera vid kontakt med högre halt alkohol. Går säkert att byta ut eller bygga om men en äldre bil kanske inte är värd den kostnaden. mitt problem är inte just E10 utan att många mindre mackar bara kommer att erbjuda just E10 då det är lagkrav samt att de saknar tankar/pumpar för alternativet 98 oktan. Man skall ju inte behöva köra längre sträckor för att tanka. I min kommun har vi bara en större mack som erbjuder alternativet 98 oktan i dagsläget. De mindre har oftast bara en pump. 95 och diesel i kombopump. det betyder att man på allvar måste börja planera körningen så att man har lämpliga tankställen att tillgå. det blir ju lite som gas eller elbil. Kanske lika bra att vänja sig. undrar om någon har koll på hur det ser ut i olika landsändar? Glesbygden har ju redan få mackar att tillgå. tror tyvärr inte att macken i byn kan erbjuda alternativ. finns bara en pump och mig veterligt endast två tankar efter senaste ombyggnaden. betyder att det är minst 1,3 mil till ett alternativ och byns mack förlorar omsättning. Bra glesbygdspolitik igen.
Tillverkaren är väldigt försiktig med vad den lovar, för att inte anklagas för att lova sånt den inte kan hålla. Därför tror jag inte du behöver vara så orolig för det. Du skriver ju inte vad du kör för bil men jag vill minnas att du kör franskt? Både Peugeot och Citroen säger att deras bilar från 1 jan 2000 klarar E10. Är inte det ett misstänkt jämnt och fint datum?

För övrigt är ju detta med E10 ett gemensamt EU-beslut och så vitt jag vet företräder du vårt kanske allra mest EU-vänliga parti. Och det skulle inte förvåna mig om beslutet att Sverige skulle övergå till E10 togs redan på Alliansens tid.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10
« Svar #9 skrivet: 01 aug-21 kl 16:09 »
nu litar jag ju mer på vad tillverkaren säger än att experimentera själv. Och en gummislang innehåller inte bara gummi utan andra saker som är mer känsliga för alkoholer. Ävenså de plaster som är i kontakt med bränslet. det finns utlagda tabeller vilka bilmodeller som det avråds att köra med E10. generellt är alla bilar nyare än 2011 problemfria och även många äldre modeller klarar det. Men så finns undantagen där bränslesystemen inte är gjorda för högre alkoholhalter. har inte så mycket med styrningen av motorn att göra utan problemet är att vissa komponenter kan tänkas fallera vid kontakt med högre halt alkohol. Går säkert att byta ut eller bygga om men en äldre bil kanske inte är värd den kostnaden. mitt problem är inte just E10 utan att många mindre mackar bara kommer att erbjuda just E10 då det är lagkrav samt att de saknar tankar/pumpar för alternativet 98 oktan. Man skall ju inte behöva köra längre sträckor för att tanka. I min kommun har vi bara en större mack som erbjuder alternativet 98 oktan i dagsläget. De mindre har oftast bara en pump. 95 och diesel i kombopump. det betyder att man på allvar måste börja planera körningen så att man har lämpliga tankställen att tillgå. det blir ju lite som gas eller elbil. Kanske lika bra att vänja sig. undrar om någon har koll på hur det ser ut i olika landsändar? Glesbygden har ju redan få mackar att tillgå. tror tyvärr inte att macken i byn kan erbjuda alternativ. finns bara en pump och mig veterligt endast två tankar efter senaste ombyggnaden. betyder att det är minst 1,3 mil till ett alternativ och byns mack förlorar omsättning. Bra glesbygdspolitik igen.

Eller så har dom köpt billiga slangar och den tvivelaktiga tillverkaren har sedan dess gått upp i rök tillsammans med den obefintliga dokumentationen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: E10
« Svar #10 skrivet: 01 aug-21 kl 18:00 »
Nu borde jag inte klaga då det är jag själv som försatt mig i denna situation, men jag vet varken ut eller in hur man egentligen skall göra, nu sitter man åter sedan flera år upp över huvudet fast i skiten som en gång var den brinnande orsaken till att jag flyttade härifrån, men jag behöver gården till det jag arbetar med och den behöver se ut exakt som den gör för att kunna fungera för det jag håller på med och trivs med att göra.
Jag försökte länge hyra en lägenhet på en annan ort men det kändes som ett fängelse och helt avstängt från alla möjligheter att bygga upp verksamheten och det man trivs med att göra om dagarna. Finkammade hela området i många år efter ett vettigt objekt som var realistiskt att köpa, men det var verkligen stendött då på objekt som skulle fungera. Nu dök det upp ett bra objekt till rätt pris där jag en gång flyttade från så jag ville ge det en chans, jag är helnöjd med själva gården och det fungerade så länge jag hade råd att fortsätta att hyra lägenheten, det hade väl fungerat om man fortfarande var frisk och helt arbetsför som i yngre dagar och kunnat låna resten på banken, men som läget är nu går det precis runt i slutet av månaden men det fungerar och det är så jag vill leva annars. Men sedan jag blev tvungen att säga upp lägenheten och flytta ned hit har det förflutna snabbt kommit i kapp och förstört all glädje, dessutom är det för många bittra minnen som kommer ikapp när man sitter ensam här så nära. Ibland funderar jag om det inte vore det bästa att lämna jordelivet så att man inte belastar samhället när den dagen kommer och detta äntligen får ett slut. Men uppenbarligen har man inte ens lyckats med det då jag inte haft den mentala styrkan som krävs ännu och jag vill inte sprida en bild av att det är medömkan man söker, utan en lösning om hur man kan leva med och hantera sjukdomen utan att man blir ett jädra vårdkolli, uppnå de mål man vill uppnå, osv. Tycker man hela tiden har sänkt ribban för livsmålen men någonstans vänder det där det inte går att skala ned mer utan att man börjar förlora för mycket i livskvalitet för att det skall bli trivsamt i vardagen. Jag har undrat i mer än fem år nu vad man egentligen borde göra.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10
« Svar #11 skrivet: 01 aug-21 kl 18:50 »
Tillverkaren är väldigt försiktig med vad den lovar, för att inte anklagas för att lova sånt den inte kan hålla. Därför tror jag inte du behöver vara så orolig för det. Du skriver ju inte vad du kör för bil men jag vill minnas att du kör franskt? Både Peugeot och Citroen säger att deras bilar från 1 jan 2000 klarar E10. Är inte det ett misstänkt jämnt och fint datum?

För övrigt är ju detta med E10 ett gemensamt EU-beslut och så vitt jag vet företräder du vårt kanske allra mest EU-vänliga parti. Och det skulle inte förvåna mig om beslutet att Sverige skulle övergå till E10 togs redan på Alliansens tid.
jo,det är ett gammalt EU-beslut som den svenska regeringen dröjt med att implementera. Och jag har inget emot beslutet som sådant. Problemet är bara att det kan bli problem med att leverera alternativt bränsle till de fordon som inte klarar E10.
Citroen o peugeot tillhör samma koncern och delar motorer /bilmodeller. De har också ett samarbete med Toyota som tillverkas på samma band. Årtalet du hänger upp dej på är det år som de nya avgasbestämmelserna Euro 3 infördes  och då många fabrikat reviderade sina motorer inför detta direktiv.
  Jag kör Renault i dagsläget och det finns visst äldre modeller som klarar E10. men inte turbomotorerna. En sådan har jag. En anledning kan vara att spridarna/spridarbryggorna inte klarar etanol då de är gjorda i aluminium. etanol reagerar med aluminium och spjälkar det. ger garanterat problem med motorn.  detta delas med flera andra fabrikat  med direktinsprutning under åren 90-tal till sent 00-tal. T.ex bör VW ägare kontrollera om just deras modell tillhör dessa. Många  VW-modeller mellan 2001-2006 rankas i tabellen som bilar som inte klarar E10.  även äldre Volvo S/V 40 bör man kolla.
Bilar tillverkade 2011 eller senare klarar E10 då det 2011 togs  EU-beslut på att E10 skulle införas. Tillverkarna var redan införstådda med detta och deras modeller var förberedda.
Precis som man idag är införstådda med att ett beslut kommer för ett slutdatum för nybilsförsäljning av förbränningsmotorn. De flesta har alltså redan elbilar i produktion eller på prototypstadium. Varje EU-land har ju fritt fått bestämma när E10 skulle bli standard i pumpen. Sverige ligger efter (som vanligt) . Svaret på det kan vara att Sverige fortfarande har europas äldsta bilpark och det alltså handlar om många fordon som kan få problem. Skulle nog också gissa på att MP pressat på för att nu införa detta. tyvärr har jag dock inte sett särskilt mycket till förberedelser ute på mackarna. Faktiskt inte sett någon kedja annonsera /upplysa om E10. Man har inte talat om det heller från centralt håll. Många lär nog bli överraskade trots att det är ett gammalt beslut..

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: E10
« Svar #12 skrivet: 02 aug-21 kl 09:37 »
Och hur kommer det sig då att spridarbrygga (fuel rail) av aluminium fungerar bra på Fords FFV-modeller?  Eller för den delen, om nu etanol skulle angripa aluminium, hur kan då de "explosionssäkra" påfyllningsflaskorna av aluminium för Trangiakök hålla?

Mycket av talet om materialkompatibilitetsproblem när det gäller etanol som fordonsbränsle, har att göra med förväxlingar mellan metanol och etanol, det är ju lätt hänt om självutnämnda förståsigpåare som skolkade från kemin på högstadiet blandar ihop sådana saker. Om metanol ska tillverkas tillräckligt billigt och resurseffektivt för att vara aktuell som motorbränsle i vardagslag, så kan man inte kosta på fullständig rening från diverse aggressiva biprodukter (bl a myrsyra), och då finns det risk att åtminstone vissa tillverkningspartier blir aggressiva.

Det förekommer också än idag att gamla dåliga erfarenheter från Japans försök att köra flygmotorer på etanol under andra världskriget spökar. De där erfarenheterna dokumenterades av amerikanerna efter kriget och sammanställdes i rapporter som blev vitt spridda.  Problemen där berodde dels på destillationsanläggningar byggda med olämpliga material, och dels att mycket av bränsleetanolen blev förorenad med saltvatten i samband med transport i tankbåtar där man pga krigsförhållandena inte hann rengöra tankarna ordentligt efter att de hade gått barlastade med sjövatten från ett transportuppdrag till nästa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: E10
« Svar #13 skrivet: 02 aug-21 kl 09:51 »
Och hur kommer det sig att fuel rail i aluminium klarar 5% etanol, men inte 10%? Jag tror som sagt att det handlar om att biltillverkaren friskriver sig från eventuella fel som teoretiskt skulle kunna hända. Och på så gamla bilar som över 10 år förlorar de inte speciellt mycket på det heller. När bilarna blivit så gamla går inte ägarna till märkesverkstaden längre ändå, och garantitiderna har gått ut.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10
« Svar #14 skrivet: 02 aug-21 kl 11:09 »
Och hur kommer det sig då att spridarbrygga (fuel rail) av aluminium fungerar bra på Fords FFV-modeller?  Eller för den delen, om nu etanol skulle angripa aluminium, hur kan då de "explosionssäkra" påfyllningsflaskorna av aluminium för Trangiakök hålla?

Mycket av talet om materialkompatibilitetsproblem när det gäller etanol som fordonsbränsle, har att göra med förväxlingar mellan metanol och etanol, det är ju lätt hänt om självutnämnda förståsigpåare som skolkade från kemin på högstadiet blandar ihop sådana saker. Om metanol ska tillverkas tillräckligt billigt och resurseffektivt för att vara aktuell som motorbränsle i vardagslag, så kan man inte kosta på fullständig rening från diverse aggressiva biprodukter (bl a myrsyra), och då finns det risk att åtminstone vissa tillverkningspartier blir aggressiva.

Det förekommer också än idag att gamla dåliga erfarenheter från Japans försök att köra flygmotorer på etanol under andra världskriget spökar. De där erfarenheterna dokumenterades av amerikanerna efter kriget och sammanställdes i rapporter som blev vitt spridda.  Problemen där berodde dels på destillationsanläggningar byggda med olämpliga material, och dels att mycket av bränsleetanolen blev förorenad med saltvatten i samband med transport i tankbåtar där man pga krigsförhållandena inte hann rengöra tankarna ordentligt efter att de hade gått barlastade med sjövatten från ett transportuppdrag till nästa.
tror knappast att en motortillverkare förväxlar olika bränslen eller alkoholer. att blanda i vad som skedde för 70 år sedan är knappast relevant i denna fråga. Materialkunskapen är idag utredd och aluminium finns i de flesta konstruktioner både i karosser men givetvis maskiner och komponenter.  Varför en del alu klarar etanol o andra inte? kan det bero på att man använt en legering medan andra använt en mer ren aluprodukt?
För min del kommer jag inte att chansa. visst är min bil äldre men för den skull inte skrotfärdig. Rostfri,i mkt gott skick och maskinellt fullt fungerande utan kända fel. Möjligtvis att ett kopplingsbyte närmar sig.  Men om/när ett bilbyte sker så är det säkrast att välja bort de modeller som enl. fabrikanten inte klarar E10. Problem kan det ju bli om ägaren nonchalerar bränsleval ,byter in/säljer bilen och nye ägaren får problem efter en tidsrymd. Jag förutspår prisras på dessa modeller. Såg en nyhetsflash om att det endast är 10000 bilar som berörs. Vet inte hur de räknar men då är det ju knappast någon mening att bygga om pumpar.  mina uppgifter talar istället om att det är c.a 6% av bilparken (personbilar med bensin) som berörs. Och då blir det andra siffror. Runt 180000 bilar som är i trafik plus ett mörkertal på de fordon som endast körs sporadiskt typ veteranbilar och andra fordon som inte är i ständig trafik. det finns 1.355000 bilar som är avställda (decemberstatistik) och en stor del av dessa är troligen bilar som bara körs sommarsäsong.
Nu återstår att kartlägga vilka i mitt närområde som kommer att tillhandahålla E5. I byn ingen då efter att ha besökt macken inga planer finns för utbyggnad. kostnads och omsättningsskäl. fullt förståeligt. då blir närmsta mack som jag vet redan idag har 98 oktan 1,3 mil hemifrån. Man får helt enkelt planera tankningarna o tanka i grannkommunen 3 mil bort när man ändå har ärende. Ett litet reservlager hemma men det är alltid en risk att lagra bensin. sedan är frågan om man inte skulle satsa på en ren elbil vid nästa bilbyte. Bränslepriserna kommer ju att stadigt stiga. är det någon som hört vad den nya kvaliten E10 kostar vid pump? etanol är ju dyrare än bensin så en ökad inblandning lär ju fördyra. Det ihop med att bränsleförbrukningen automatiskt stiger då energiinehållet  blir lägre i E10. Och den mesta etanolen kommer väl utifrån? sockerrör från Brasilien där man då får hugga ner mer regnskog för att utöka odlingarna för etanoltillverkning i europa. Var är helhetssynen på miljöarbetet?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: E10
« Svar #15 skrivet: 02 aug-21 kl 12:47 »
Det kanske har någonting med vatten eller träoljehalten i etanolen att göra?
Träolja kan sätta igen spridarmunstycken på vissa motorer.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: E10
« Svar #16 skrivet: 02 aug-21 kl 13:17 »
Det kanske har någonting med vatten eller träoljehalten i etanolen att göra?
Träolja kan sätta igen spridarmunstycken på vissa motorer.
Etanolen skall tydligen lösa upp aluminium och det skall kunna sätta igen spridarna till slut.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: E10
« Svar #17 skrivet: 02 aug-21 kl 15:22 »
Jag skulle nog snarare vilja säga att motortekniker och ingenjörer hos biltillverkare och deras underleverantörer har en åsikt om saken, men sen är det en helt annan sak vad företaget säger genom sina officiella kanaler när allt är filtrerat via tekniskt okunniga jurister, marknadsfolk mm.  Och vad man får höra från återförsäljare och verkstäder är som regel rena gissningar eller hörsägen.

Kom också ihåg att innan Sverige gick med i EU, så var etanolhalten i bensin helt oreglerad. I synnerhet vintertid tillsattes bra mycket etanol för att minska problem med kondensutfällning och isbildning i distributionskedjan.  Några år i början av 90-talet sålde bl a OK bensin med 15 % etanoltillsats, men fick som bekant sluta med det efter EU-inträdet.

Och jag vill upprepa att det där med att aluminium skulle kunna angripas av etanol inte har någonting alls med verkligheten att göra. Förutom de redan nämnda, allmänt bekanta påfyllningsflaskorna för spritkök som är av aluminium, så används mycket aluminium också i kontakt med etanol och etanolhaltiga blandningar inom kemisk industri.

Igensättning av spridare på bilar som körs på E85 kunde förekomma före 2011 då kraven på E85 skärptes, men sedan dess inträffar det praktiskt taget aldrig. Innan dess fanns det ett vanligt problem som var känt som "rosa klägg", och riktigt illa blev det i och med skandalen sommaren 2010 då Statoil hade råkat få ut ett parti felblandad E85 (det innehöll tillsatser som egentligen skulle användas i dieselbränslet ED95) på marknaden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10
« Svar #18 skrivet: 02 aug-21 kl 15:37 »
Och hur kommer det sig att fuel rail i aluminium klarar 5% etanol, men inte 10%? Jag tror som sagt att det handlar om att biltillverkaren friskriver sig från eventuella fel som teoretiskt skulle kunna hända. Och på så gamla bilar som över 10 år förlorar de inte speciellt mycket på det heller. När bilarna blivit så gamla går inte ägarna till märkesverkstaden längre ändå, och garantitiderna har gått ut.

Det är som humlan som egentligen inte kan flyga om man börjar räkna på det, men ingen berättar det för humlan och då fungerar det.

Min uppfattning är att det är främst gummin av olja slag och även bundnes harts som kan ställa till det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #19 skrivet: 13 aug-21 kl 09:23 »
Jag har då tankat E85 eller blandat E85 och bensin för att slippa spikningar och glödtändning i flera äldre bilar jag haft, för att få dom att gå bättre utan problem med aluminium, slangar eller turbo.

Vill helst köra min rodd på E85, med dubbelturbo, för att få ut mer effekt och slippa den fräna lukten bensin har, men problemet att det är svårt att hitta E85 där jag bor

Renault Meganen -97 som jag kör nu upplever jag är aningen piggare och drar lite mindre bensin de 2 senaste tankningarna, som förmodligen var det nya bränslet, då det är stor omsättning på macken där jag bor, nu under sommaren har tankbilen varit här 2-3 gånger i veckan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser