Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man hålla grisar utan att mata dom?  (läst 28550 gånger)

mig

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #40 skrivet: 11 okt-11 kl 11:43 »
Men vad kostar det då att föda upp en gris under en sommar? Säg att man köper en 25kg i maj och tänker slakta i sept/okt...

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #41 skrivet: 11 okt-11 kl 12:32 »
Om du köper en 25 kilos i maj och vill slakta en vettigt stor gris till hösten, så är du hänvisad till vanliga grisar som växer bra. Och köp då ingen efterbliven pelle, för det är bara att lura sig själv, smågrisar är så billiga nu så det finns ingen anledning att snåla.
Så säg att du får räkna med i genomsnitt 2,5 kilo foder per dag, och då är det alltså mindre i början och mer i slutet, i 5 månader, dvs 375 kg. Ska du på dessa kilon få en fullvuxen gris, så krävs det riktigt foder, och det kostar runt 3 kr om du lyckas komma över billigt av nån som köper stora partier, annars i säck ligger det ju på 6 kr/kg.

Så allt mellan 1175 kr till 2250 kr kostar det.

Till det då smågrisen för ca 400 kr, och runt 400 kr för slakten så är du uppe i mellan 1975 och 3050 kr för din gris, och den bör ge 60 kg rent kött, som alltså kostar mellan 33 och 51 kr/ kg under förutsättning att du styckar själv.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #42 skrivet: 11 okt-11 kl 20:21 »

Så allt mellan 1175 kr till 2250 kr kostar det.

Till det då smågrisen för ca 400 kr, och runt 400 kr för slakten så är du uppe i mellan 1975 och 3050 kr för din gris, och den bör ge 60 kg rent kött, som alltså kostar mellan 33 och 51 kr/ kg under förutsättning att du styckar själv.

Och där nånstans så skett det sig om det inte är endast till hushållet. Lamm i lådor säljer bra, nöt i lådor säljer bra, men av nån jävla märkligt anledning är folk löjligt priskänsliga när det gäller gris.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #43 skrivet: 11 okt-11 kl 22:51 »
Och där nånstans så skett det sig om det inte är endast till hushållet. Lamm i lådor säljer bra, nöt i lådor säljer bra, men av nån jävla märkligt anledning är folk löjligt priskänsliga när det gäller gris.

Det är nån slags gammal tradition att en halv gris ska kosta runt 30 kr/kg,punkt. En tradition som hålls vid liv av grisbönder som säljer nån halva 'bredvid' ibland och är nöjda om det går jämt upp. På sätt och vis förståeligt iofs, eftersom det vanligtvis går med förlust.

MagnusL

  • Inlägg: 241
    • Skåne
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #44 skrivet: 08 mar-12 kl 21:21 »
Jag vet att den här tråden är lite gammal men jag fastnade på den och tyckte potatisbiten var rätt intressant. Vill bara säga att grisar till skillnader från människor nog visst kan smälta okokt potatis. Det finns studier som visar på att rå potatisstärkelse rent är bra i måttlig mängd för att smågrisar inte ska få diarré när dom mjölkavvänjs.
Tex denna studie http://jn.nutrition.org/content/133/1/134 visar på att det tar ett tag men sen så får grisar som äter mycket rå potatis förändrad tarm (där mer fermenteras i slutet på tarmen) och lika bra upptag som dom som äter majs.
Tror kanske det förklarar till stor del varför vildsvinen inte behöver få den kokt :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #45 skrivet: 08 mar-12 kl 21:41 »
Jag vet att den här tråden är lite gammal men jag fastnade på den och tyckte potatisbiten var rätt intressant. Vill bara säga att grisar till skillnader från människor nog visst kan smälta okokt potatis. Det finns studier som visar på att rå potatisstärkelse rent är bra i måttlig mängd för att smågrisar inte ska få diarré när dom mjölkavvänjs.
Tex denna studie http://jn.nutrition.org/content/133/1/134 visar på att det tar ett tag men sen så får grisar som äter mycket rå potatis förändrad tarm (där mer fermenteras i slutet på tarmen) och lika bra upptag som dom som äter majs.
Tror kanske det förklarar till stor del varför vildsvinen inte behöver få den kokt :)
[/quote

Det märkte jag när hela flocken gick igenom den strömlösa hagen och parkerade i vårt potatisland en sommar!
Det största potatisarna under varje kål åts upp innan dom gick till nästa i samma rad...
Men dom föredrar kokt, varm potatis om dom får välja, men det är ju dumt att prova med rå...

Getarn
Livsglädje

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #46 skrivet: 19 dec-20 kl 14:49 »
Jag tror att även dom gamla sorterna som Linderödsvin har odlats med sädeslag så länge så att dom behöver något med mer kalorier för att kunna fungera så jag tror inte att vanlig mark kan ge tillräckligt med föda.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #47 skrivet: 19 dec-20 kl 19:49 »
Hörde talas om en i östra Jämtland som stängde in grisar runt små tjärnar. Dom dök och fixade den mesta maten själv. Nog bra med kusar i myrmarkerna också. Även älgar betar näckros rötter så duger det åt dom så duger det till gris.
Hörde också att köttet var magiskt och han fick 90 kr/kg.
Vet dock inte om den människan stödutfodrade dom.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #48 skrivet: 19 dec-20 kl 21:43 »
Man måste ha en kompis i form av samma art så 1 gris blir 2. Annars finns det de som har gris som markberedare och som har mycket kunskaper om hur det ska skötas som detta paret, https://www.skogsaktuellt.se/artikel/55891/markberedning-med-knorr.html

I skogen utfordras grisarna två gånger om dagen med egenodlat foder. Givan är ungefär lika stor som vid stallhållning, men fodret är enklare eftersom grisarna får i sig nödvändiga aminosyror via marken. Vid utfodringarna kontrolleras också strömmen. Det är viktigt att den är bra överallt för att grisarna ska stanna kvar i hagen.

Det ska alltid finnas tillgång till vatten, saltsten, skydd och torr liggplats i hagen. De två sistnämnda utgörs av ett enkelt plåt- eller plasttak med halm inunder som grisarna kan ligga i.

Kjell betonar vikten av att ha rätt utrustning för att få ett fungerande och smidigt system. Till exempel nämner han de skjutbara isolatorerna på stolparna som gör att höjden på eltråden kan anpassas efter de växande grisarna med en enkel ”kick” med foten. Den totala kostnaden för hela systemet uppskattas inte överstiga fyrsiffrigt.

– Med så låga investeringar blir det ett relativt riskfritt system, det är bara att lägga ner om omständigheterna skulle förändras, säger han.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser