Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervakningskamera..?  (läst 2299 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Övervakningskamera..?
« skrivet: 08 sep-18 kl 21:42 »
Blir så orolig när jag inte har hästen inom synhåll.
Varför är övervakningskameror så förbannat dyra och avancerade?
Med dagens elektronik borde det vara enkelt och billigt.
Någon som vet några lösningar?
Hästen är i en beteshage utom synhåll, och jag får svårt att sova på nätterna.
Är rätt mycket folk som går i skogen nu efter svamp.
Så det skulle kännas tryggare med en kamera över hagen, på 12 volt bilbatteri.
Plus att jag är så van att ha den inom synhåll, men det fungerar inte hela betesperioden.
Bara en sådan sak att någon får idén att ta dit sitt sto för betäckning i smyg oroar mig, för att inte tala om allt annat.
Blev rätt orolig en gång en natt när hästen plötsligt stog på gårdsplan, dagen efter gick jag och kolla hagen som den stått i, vilken var helt intakt, hästen kan omöjligvis ha gått under tråden någonstans.
Plus att jag förut fått kommentarer som, ja du har ju hästen inom synhåll i alla fall.
Hjälp.
Tanken har gått till att sova i tält bredvid hagen, men det är kyligt på nätterna nu, så det blir nog inte mycket sömn.

Tankarna går till om man över huvud taget har några rättigheter att få försvara sin egendom, och hur.
Har förstånd nog att förstå att man inte får dräpa, men hur ska man göra då?
Finns det ingen oskriven lag som säger att man får trots allt dräpa om någon ger sig på ens häst?
Det är ju ett ädelt djur om än det kan vara bovaktigt.
Hade gett en psykologisk trygghet, då man aldrig kan veta om ägaren ligger och lurpassar någonstans i närheten och har en på kornet.
En häst kan betyda mer än allt annat för vissa.

« Senast ändrad: 08 sep-18 kl 22:42 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14425
    • Östergötland
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-18 kl 13:52 »
Det finns nog större problem än att någon försöker få sitt sto betäckt med din hingst. Risken att bli anmäld för att du har en ensam häst i en hage är överhängande, och hästen tycker det nog är lagom kul att gå ensam. Dessutom är han ju ung, så han lider mer av ensamheten då.

Du får filtar så du kan sova ute mitt i vintern för de pengar en kamera kostar, och det kan nog räknas som en förmildrande omständighet när myndigheterna undrar varför han inte har sällskap i hagen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #2 skrivet: 09 sep-18 kl 14:32 »
Jag har aldrig hört om folk som tar dit ston till hagen i modern tid...
Däremot kan jag förstå om man funderar kring mer suspekta aktiviteter idag (även om det är i princip ingen som gör sådant).
(Jag skulle givetvis också slå ned folk om de gav sig på fåren... (Jag skulle f--- kastrera dem om de gjorde det) Jag sitter gärna av något år för det om jag måste, det de skulle få lär ändå vara värt mer... )

En vanlig webbkamera för någon hundralapp (lär gå att hitta ännu billigare på E-bay tror jag direkt från Kina, eller en begagnad) och någonting som kan kommunicera med din mobil, över WiFi eller en vanlig nätverkskabel till en dator (tex raspberry Pi eller något annat billigt), etc, lär ju fungera. Kameran kan ju vara vad skit som helst nästan i ditt fall, du kan ju göra en tjusig fågelholk eller något att skydda och dölja den med.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13723
    • Medelpad
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #3 skrivet: 09 sep-18 kl 15:14 »
Kan man bara fixa en tillräckligt stor "holk" åt kameran så är nog den absolut enklaste lågbudgetlösningen att ställa dit en begagnad laptopdator med inbyggd webkamera, som man har fått gratis eller hämtat i något soprum. Om du inte har tillgång till nätspänning, så mata den från ett bilbatteri via ciggladdare. Använd wifi för kommunikationen om avståndet inte är alltför långt, ev kanske du får sätta upp en riktantenn på accesspunkten hemma.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 287
    • Dalarna
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #4 skrivet: 09 sep-18 kl 16:59 »
Tur att man inte kan bli anmäld för att gamla mor eller far sitter ensam.
Tänk om djurskyddslagarna gällde även däggdjuret människan. Vanvård av äldre bestraffades med yrkesförbud.

En del hingstar går inte att ha tillsammans med andra hästar på grund av skaderisker. Djur är unika individer vilket tyvärr lagstiftarna missat.

Börja med att köpa en billig plastskylt som varnar för att området har kamera.

Hoppas verkligen att du får ha din kära häst i fred.
Tyvärr verkar det som om antalet knäppgökar på fri fot ökar så nog finns det skäl att oroa sig och att vara försiktig.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #5 skrivet: 09 sep-18 kl 19:40 »
Fungerar inte så bra med andra hästar när havregivan ges, havet är godast på andra sidan gräset.
Finns något bättre sätt än Wifi?
Skulle helst vilja se även i mörkret över nätet var jag än befinner mig (jobbet).
Tycker ändå det borde kunna gå på kring tusenlappen .
Är skog ivägen som jag inte tror Wifi går igenom.
Verkar ju ha blivit begränsat på vilken styrka man kan ställa in Wifi numer.
Förut kunde man ju ställa på fler kilometer, tills operatörerna ville komma åt gratissurfarna.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #6 skrivet: 09 sep-18 kl 20:34 »
Hur långt är det?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #7 skrivet: 09 sep-18 kl 21:31 »
Jag kör ett litet industrimodem mot ett 4G kort från tiden då det inte kostade extra att ha med ett sådant i mobil abonnemanget, men det är riktigt svårt att hitta vettiga avtal idag tycker jag med teleoperatörerna om man som privatperson vill ha tillgång till datatrafik över mobilnätet, tex kameror och annat.

Annars hade det kanske varit smidigast med ett 3G modem, kanske begagnat från någon som bytt upp sig.

Den behöver ju inte sända hela tiden menar jag, räcker ju med kanske 10-15 sekunders intervall eller så egentligen.

Bluetooth har ganska dålig räckvidd då det främst brukar vara gjort för intern kommunikation mellan enheter (vad jag vet, tror inte det går att få samma räckvidd som vanligt WiFi med antenn?).

Det går ju att sätta en WiFi repeater emellan för visso.

Går det att dra kabel emellan så finns det ju omvandlare så att man kan skicka kamerans signaler över en kabel utan alltför stora förluster, går att få tag på ganska billiga omvandlare som duger till detta från Kina över E-bay (eller gjorde i allafall förr), räcker ju att du kan urskilja hästen och om någon tomte som närmar sig menar jag, behöver ju inte vara "full HD" på detta...
Det är de alternativ jag kommer på på rakhand nu...


'
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13723
    • Medelpad
SV: Övervakningskamera..?
« Svar #8 skrivet: 09 sep-18 kl 23:44 »
Det stämmer att Bluetooth bara är gjort för kommunikation på avstånd upp till några meter. Det finns en "högeffekt-klass" av bluetooth-prylar, som i bästa fall kan ge en räckvidd på några tiotal meter, men de är sällsynta och det krävs att utrustning i båda ändar av förbindelsen stödjer detta.
Man bör dock komma ihåg att bluetooth är mycket störningskänsligt och störs ut mycket lättare än wifi fastän det använder samma frekvensband (orsaken är att bluetoothprylar ska kunna tillverkas mycket billigt, även med den mer grovhuggna teknik som fanns tillgänglig för 15-20 år sedan då standarden fastställdes, så därför ingår inga avancerade modulationssätt, felkorrigering mm).
En mikrovågsugn som "läcker" litegrann pga t ex en skev dörr, kan lätt störa ut bluetooth på flera kilometers avstånd!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Hulakarin, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser