Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läckage i toa  (läst 1646 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Läckage i toa
« skrivet: 04 feb-21 kl 12:03 »
Jag har råkat ut för ett läckage i min toalett. Jag tror det är en Gustavsberg Nordic ca 2005. Installerad i sommarstuga.

Det som hänt är att i Söndags blev det stopp. Jag ringde septiksugaren. Han kom på Onsdagen. Men proppen fick han inte bort. Jag puttade på med toaborsten till ingen nytta, så jag for till stan och köpte rensband. När jag kom hem hade svartvatten kommit ut på golvet. Rensbandet var till ingen nytta heller. Ej heller varmt vatten med diskmedel.

Jag gissar jag måste ta bort toastolen och kolla om den packning som sluter mot röret i golvet måste bytas, eller om nått frusit sönder!? Vad kallas den packningen? Är den specifik till modellen?

Kan men med bestämdhet identifiera modellen på min toalett, finns nått serienummer eller liknade?

Finns bra sätt att få bort proppar som kanske är is?

tacksam för kloka svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Läckage i toa
« Svar #1 skrivet: 04 feb-21 kl 12:39 »
Inget kul... Skitjobb blir alltid värre på vintern.

Isproppar löser du bäst med varmt vatten. Sitter det en propp en bit in i ett rör så använd en slang och en tratt för att få dit det. Om du värmer upp en stor kastrull med vatten och rör i ett kilo salt så kommer det varma saltvattnet att bli kvar nere vid proppen.


AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
SV: Läckage i toa
« Svar #2 skrivet: 04 feb-21 kl 12:49 »
Inget kul... Skitjobb blir alltid värre på vintern.

Isproppar löser du bäst med varmt vatten. Sitter det en propp en bit in i ett rör så använd en slang och en tratt för att få dit det. Om du värmer upp en stor kastrull med vatten och rör i ett kilo salt så kommer det varma saltvattnet att bli kvar nere vid proppen.

Är saltvatten ofarligt för rören? Jag löste förr proppar med kaustiksoda, men det har jag lärt mig är dåligt för rören. Jag har tänkt tanken du föreslår. Saltvatten är tyngre gissar jag? Om man tejpar en silikonslang på rensbandet så kan man kanske få det ner. Finns bra slang för dylikt?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Läckage i toa
« Svar #3 skrivet: 04 feb-21 kl 13:13 »
Jag skulle skaffa en ny rörpackning. Sen skulle jag kolla om något vatten rinner igenom proppen. Om det är så, så skulle jag ställa in vc-stolen så att den smårinner. Då löser det upp proppen och håller det frostfritt så det inte blir någon ny.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Läckage i toa
« Svar #4 skrivet: 04 feb-21 kl 14:58 »
Som det sagts tidigare du har en ispropp i ditt avlopp.
Det allra effektivaste för att lösa upp den är värme.
Det behöver inte vara kokande vatten men det är bra.

Det allra viktigaste är att få rörelse på vattnet Dvs att trycka ner en slang och ha en pump som pumpar runt på det, en skvätt salt är bra men ingen nödvändighet.

Att bara hälla på kemikalier är lika effektivt som att skicka swich till mig och så fjärrfixar jag ditt problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Läckage i toa
« Svar #5 skrivet: 04 feb-21 kl 15:07 »
Saltvatten förstör inte ledningar på kort tid, men det kan ju kaustiksoda göra. Dessutom är ju starka kemikalier inte så säkert att balta med som lekman.

Om du kommer åt från andra sidan så kan du ju spola med trädgårdsslangen. Är det t ex betongrör så kan det ju vara papper (och annat kul) som frusit fast, och är proppen lite längre än ett par decimeter så är det lättast att lösa den utifrån. Kallvatten fungerar, men kan du få dit slangen på varmvattnet så går det ju mycket fortare. En stor fördel är ju att det du får loss kommer åt rätt håll.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Läckage i toa
« Svar #6 skrivet: 04 feb-21 kl 17:13 »
I det här fallet när en spolbil inte har lyckats få bort stoppet, så är jag tveksam till om det bara är ett stopp. Nästan mer troligt att avloppsröret har blivit tillplattat eller skadat på något annat sätt.

I varje fall är det knappast troligt att natriumhydroxid (som tyvärr än idag ofta benämns med den gamla ologiska och intetsägande benämningen kaustiksoda, som borde ha varit utrotad för en mansålder sedan) skadar ett avloppsrör. Den hjälper inte heller mot en ispropp. De enda slags stopp i avlopp som kan lösas av natriumhydroxid är proppar som består av fett och annat organiskt material, och det behövs också att hetvatten kommer fram till stoppet för att det ska göra nytta.

Salt kan i längden fräta sönder gamla gjutjärnsrör och möjligen cementrör, men t ex keramiska rör eller moderna plaströr tar ingen skada.

En bättre rensmetod är att använda högtryckstvätt och en avloppsrensslang (s k iller) ansluten till den.

Beträffande tätningsringen mellan toalettstolen och avloppsröret så är den inte specifik för någon viss modell av toalettstol, utan hur den är gjord beror på vilken slags rör den är ansluten till. Om det är ett 110 mm plaströr så är det förmodligen en gummimanschett som t ex https://www.biltema.se/bygg/vvs/toalettstolar/wc-manschett-110-90-mm-2000044843 . Är det frågan om ett äldre avloppsrör av t ex gjutjärn så kan det antingen vara en liknande gummimanschett men med mått anpassade till den typen av rör, eller också kan det vara drevat med något lämpligt material.
Toalettstolar har så gott som aldrig någon riktig typskylt där en typbeteckning står.  Om inte någon installationsanvisning eller klisterlapp från förpackningen finns kvar, får man identifiera den med hjälp av bilder på tillverkarens eller någon VVS-nasares hemsida.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
SV: Läckage i toa
« Svar #7 skrivet: 04 feb-21 kl 17:41 »
Tack Torbjorn!

Jag har funnit bilder på Gustavsbergs hemsida. ganska säker på att det är en Nordic.

Jag kröp under huset idag och fann att isoleringtrumman var uselt utförd. Jag har bättrat på den nu. Hade jag haft en fungerade värmekabel hade jag lindat dit den. Men det får duga på detta vis för nu. Risken är kanske att jag gör isbod av röret och har ispropp till midsommar! ;). inga tecken på vatten under huset i allafall.

Jag har tömt kröken på skitvälling och planerar att plocka bort toastolen. Måste vara nått fel på gränssnittet mellan avloppsrör och toalettstol.

Anledningen till att septiktömmaren inte kunde ta bort stoppet är nog att han som byggt huset satt avluftningen till tanken uppe på taket. Och dit kommer man inte nu på vintern i alla fall. Annars hade man kunna täppa den och fått mer sug i avloppsröret.

Ska man smörja manschetten när man sätter på toalettstolen igen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Läckage i toa
« Svar #8 skrivet: 04 feb-21 kl 17:56 »
Tack Torbjorn!

Jag har funnit bilder på Gustavsbergs hemsida. ganska säker på att det är en Nordic.

Jag kröp under huset idag och fann att isoleringtrumman var uselt utförd. Jag har bättrat på den nu. Hade jag haft en fungerade värmekabel hade jag lindat dit den. Men det får duga på detta vis för nu. Risken är kanske att jag gör isbod av röret och har ispropp till midsommar! ;). inga tecken på vatten under huset i allafall.

Jag har tömt kröken på skitvälling och planerar att plocka bort toastolen. Måste vara nått fel på gränssnittet mellan avloppsrör och toalettstol.

Anledningen till att septiktömmaren inte kunde ta bort stoppet är nog att han som byggt huset satt avluftningen till tanken uppe på taket. Och dit kommer man inte nu på vintern i alla fall. Annars hade man kunna täppa den och fått mer sug i avloppsröret.

Ska man smörja manschetten när man sätter på toalettstolen igen?

Avseeende tätningen mellan stolen och röret så måste man se den mest som ett skvätt och doftskydd då den inte klarar av något större tryck under mer än korta stunder.
Att beakta i sammanhanget är kyla, alla material uppför sig olika vid kyla. En del drar ihop sig mer än andra.
Dessutom kan tätningen ha åldrats för dig på ett ogynnsamt sätt vilket innebär att den stelnat vilket kan innebära att den släpper igenom mer pga porslinets rörelse är större än röret eller så har sprickor uppkommit.
Att införskaffa en värmekabel och vinda runt röret där det är utsatt är helt klart en lämplig åtgärd.
Speciellt med tanke på att vi är inne i en köldperid som kommer vara i minst 2 veckor till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
SV: Läckage i toa
« Svar #9 skrivet: 04 feb-21 kl 18:02 »
SMHI tror kylan kan mildras i slutet av nästa vecka, enligt kommentaren på deras sida. Yess Men det är ju osäkert såklart. ::)

Fann denna i fall nån annan skulle läsa tråden i framtiden. https://engineer.decorexpro.com/sv/santeh/unitaz/manzheta-dlya-unitaza.html

Man ska använda nått tätningsmede som stelnar står det. Är det silikon dom menar?
« Senast ändrad: 04 feb-21 kl 18:07 av AntiUrban »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Läckage i toa
« Svar #10 skrivet: 04 feb-21 kl 19:43 »
Vc-stolen ska inte limmas fast vid avloppsröret för då får du problem nästa gång du behöver lyfta bort den. Sätt bara en gummimuff. Den är bara där för att hindra lukt. Du måste avhjälpa stopp innan det stiger upp i vc-stolen. Om du ställer påfyllningen så att det smårinner vatten hela tiden så fryser det inte mer. 
kretslopp

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
SV: Läckage i toa
« Svar #11 skrivet: 04 feb-21 kl 20:20 »
Dum idé om man har septiktank  ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Läckage i toa
« Svar #12 skrivet: 04 feb-21 kl 20:35 »
Dum idé om man har septiktank  ;D

Bättre att investera i värmekabel.   Den löser väldans mycket problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Läckage i toa
« Svar #13 skrivet: 04 feb-21 kl 20:42 »
Enligt tidigare inlägg kommer du in under huset. Det enklaste är väl då att dra ned en förlängningssladd och ställa ned en värmefläkt (ställ den på ganska låg temp) och låta den gå ett par dygn så kommer det att lösa sig. Tätningen tror jag inte det är så himla noga med, anledningen att det svämmar över nu är ju för att det inte rinner undan.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Läckage i toa
« Svar #14 skrivet: 05 feb-21 kl 15:51 »
Hyrde tidigare ett liten sommarstuga som jag bodde i året runt. De kalla vintrarna 2010-2011 (tror jag) Då frös det i rören under huset flera gånger. Jag kröp runt med en värmepistol och värmde upp rören. Funkade ypperligt. Men det är ju ingen permanent lösning.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Läckage i toa
« Svar #15 skrivet: 05 feb-21 kl 17:39 »
Bodde en vinter i Dalarna när det var 30 grader kallt. Vi hade en vc-stol som stod och rann. Varken vattenledning eller avlopp frös.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Läckage i toa
« Svar #16 skrivet: 06 feb-21 kl 10:00 »
Som antiurban nämnde så blir det inte bra med rinnande vatten om man har en sluten tank som tar emot, och rinnande vatten löser inte det som redan frusit.

Hur går det, har proppen tinat?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser