Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nackdelar med växthus mot husväggen?  (läst 24909 gånger)

erika i Busk

  • Inlägg: 13
    • Hälsingland
Nackdelar med växthus mot husväggen?
« skrivet: 25 aug-12 kl 20:59 »
Har äntligen kommit igång med sommarens byggprojekt och jag vill jobba snabbt eftersom det är så himla kul! MEN, min kloka kusin påpekade en del saker som jag lovade undersöka innan det är försent....

Husets sydsida har ett begränsat utymme utåt så jag begränsar mig till knappt 2 m x 4,2 m och jag kommer att sätta in en dörr på husväggen för att kunna använda växthuset som ett uterum under senhöst och tidig vår.
Frågetecknen är fukt och dränering. Den här delen av huset är byggt på en sockel utan dränering (som jag kunde hitta iaf). Marken utanför sluttar lätt bortåt och det skulle iofs räcka som dränering enligt grävkillen men är det säkert? Nu ligger stenplattorna på marken där och det oroade min kusin så fråga 1 är om det spelar någon roll om det är gräs, grus eller stenplattor där?

Fråga 2 gäller eventuell fukt från växthuset. Mitt hus är byggt av timmer för tvåhundra år sedan men just rummet innanför den väggen är jag osäker på pga betongsockeln ;), förmodligen tillbyggd med äckling glasull som isolering men det är ingen plast inblandad och husfärgen är slamfärg. Jag läste i några trådar om ventilationsmellanrum och skulle vilja veta mer om det är att rekommendera. Någon bakre vägg i växthuset som skiljer husen åt funkar inte eftersom det finns ett fönster som behövs och dessutom försvinner ju uterummet då! Vad göra, behövs något göras?

Anledningen till att det blivit så här är att mitt gamla växthus har börjat skuggas av grannskogen som blivit högre och högre.... Och, jag kom över en del gamla stora fönster + dörr, går inte att motstå förstås.
Bifogar bilder på aktuellt läge samt "målbilden"

erika i Busk

  • Inlägg: 13
    • Hälsingland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 21:00 »
och här kommer de resterande bilderna:

Och tack på förhand för goda råd!!

Nissepisse

  • Inlägg: 25
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-12 kl 08:51 »
Som kusinen din påpekat så bör du ha någon avskiljande vägg och luftspalt mellan växthus och husvägg. I växthuset kommer det bli väldigt varmt och fuktigt. Risken är att denna luft tränger sig in i husväggen med mögel och ruttet trä som resultat.
Men det är ju bara att bygga en växthusvägg mot huset istället för att använda husväggen. Då blir det ljusgenomsläpp för fönstret. Dörrarna kan du ju göra så de öppnas inåt i huset och inåt i växhuet, eller kanske en skjutdörr i växthuset för att spara plats? Alltså en dörr i husväggen och ytterliggare en i växthuset, placerade rakt framför varandra.

erika i Busk

  • Inlägg: 13
    • Hälsingland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-12 kl 11:56 »
Som kusinen din påpekat så bör du ha någon avskiljande vägg och luftspalt mellan växthus och husvägg. I växthuset kommer det bli väldigt varmt och fuktigt. Risken är att denna luft tränger sig in i husväggen med mögel och ruttet trä som resultat.
Men det är ju bara att bygga en växthusvägg mot huset istället för att använda husväggen. Då blir det ljusgenomsläpp för fönstret. Dörrarna kan du ju göra så de öppnas inåt i huset och inåt i växhuet, eller kanske en skjutdörr i växthuset för att spara plats? Alltså en dörr i husväggen och ytterliggare en i växthuset, placerade rakt framför varandra.

Jag har tänkt på det hela natten  ??? och motvilligt börjat tänka i de banor du beskriver. Det kan nog funka, lite mer arbete och kanske får jag bygga en högre mur så fönstren räcker för en baksida också. Det stora problemet blir nog att dörren jag köpte är utåtgående! :'(

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-12 kl 06:52 »
Man kan ju också såga bort väggen mot växthuset och ha glas där istället.

Broberg

  • Gäst
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-12 kl 09:10 »
Man kan ju också såga bort väggen mot växthuset och ha glas där istället.


Man sågar inte bara bort väggar i timmerhus hur som helst.


Och ska man som här göra nytt dörrhål, så gäller det att sätta gåtar, eller något med motsvarande funktion. Inte göra dörrhålet så lågt att man kapar syllen osv..

Bild på gåtkonstruktion från nätet: http://entimmermansdagbok.wordpress.com/2011/10/31/gat/

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-12 kl 09:20 »
Jag håller med Lopt och Nissepisse.

En ordentlig luftspalt måste du ha och den skall vara öppen till båda sidorna så att luften cirkulerar. En timmervägg kan man inte såga bort utan katastrofala följder.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

erika i Busk

  • Inlägg: 13
    • Hälsingland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-12 kl 21:45 »
Tack för alla svar, jag har fattat detta med luftspalten. Dock måste jag fråga hur i all världen det rekommenderas som en del av "passiva-hus-byggande" att bygga in växthus mot bostaden för att minska uppvärmningskostnader?  ???

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-12 kl 21:50 »
Mycket ventilation och en luftvärmeväxlare är svaret.

Ta ut använd fesen och fuktig luft från växthuset, men återvinn värmen. Och stoppa in den friska av värmeväxlaren uppvämda torra luften i huset.

Nissepisse

  • Inlägg: 25
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #9 skrivet: 28 aug-12 kl 23:58 »
Tack för alla svar, jag har fattat detta med luftspalten. Dock måste jag fråga hur i all världen det rekommenderas som en del av "passiva-hus-byggande" att bygga in växthus mot bostaden för att minska uppvärmningskostnader?  ???

Gör man det fukt-tätt så är det ju helt rätt då det blir en solfångare som vämer upp huset. Men jag tror inte det rekomenderas att göra det så som du tänkt. Fast å andra sidan har det byggts mycket felaktiga byggen genom tiderna.... (särskilt på sistone känns det som)
Även med en luft-spalt kommer du ju växthuset bidra till minskad energi-förlust från huset på den väggen. Dels tar det ju bort vinden som kyler ner väggen och sen kommer även värme-energin som samlas i växthuset sprida sig in i huset.

http://www.byggindustrin.com/energi-miljo/vaxthuseffekten-varmer-inglasat-hus__9052
är t.ex. inget trähus och inte heller fullt av växter och vatten.

Edit: http://www.ecorelief.se/vart_naturhus.aspx verkar vara trähus i ett växthus, har dock inte kollat exakt hur de gjort. Hursomhelst så är det en rätt stor risk att använda husväggen som växthusvägg.
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 10:50 av Nissepisse »

 

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #10 skrivet: 29 aug-12 kl 13:45 »
Ecorelief är ju inte precis samma konstruktion om man säger så då växthuset är mycket större i förhållande till huset men vad jag har hört har de snarare problem med att luften är för torr. De har dock ganska lite växtlighet i förhållande till storleken på växthusets luftvolym.

Ska man tro `Byggekologi` så är det inte så farligt att ha växthus mot husvägg utan det rekommenderas faktiskt. Själv förstår jag inte riktigt oron för fukten. Det är ju inte så att du bygger ett växthus och *pang* så har du en fuktskada. Du får väl helt enkelt hålla koll på fuktigheten i växthuset och uppstår det något problem så får du ju åtgärda det. Man vet inte förrän man provar så att säga.

Ventilationsfönster med självöppning i tak är ju rekommenderat både för temperaturen och fukten såklart.
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #11 skrivet: 29 aug-12 kl 13:56 »
Hög luftfuktighet i växthuset är faktiskt inte bra för växterna heller. Man måste ha en väl avpassad ventilation som håller temperatur och luftfuktighet på lagom nivå oavsett om växthuset är friliggande eller i anslutning till huset.

Något som många glömmer när det gäller all odling är att det inte är det gröna på växten som ska vattnas, det är rötterna. Det ska alltså, om man vattnar rätt och har en timligt hög grund på huset, aldrig stänka vatten eller jord på fasaden. Har man för låg grund måste man göra en barriär som skyddar fasaden mot stänk. Det borde man göra även om man inte har ett växthus vid grunden, en fasad ska alltid börja så högt upp att det i normalfallet inte stänker på den när det regnar, eller när man vattnar.

Vad man har som markmaterial innan växthuset byggs spelar ju ingen roll, vad man har i växthuset när det är färdigt spelar ju roll, så tillvida att det måste vara dränerande, så att det inte blir stående vatten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nissepisse

  • Inlägg: 25
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #12 skrivet: 30 aug-12 kl 12:16 »
Ska man tro `Byggekologi` så är det inte så farligt att ha växthus mot husvägg utan det rekommenderas faktiskt. Själv förstår jag inte riktigt oron för fukten. Det är ju inte så att du bygger ett växthus och *pang* så har du en fuktskada. Du får väl helt enkelt hålla koll på fuktigheten i växthuset och uppstår det något problem så får du ju åtgärda det. Man vet inte förrän man provar så att säga.
Nä, det går ju inte på en dag, men å andra sidan så får vi anta att huset ska stå där ett par år. Inte så kul att åtgärda mögel och ruttet trä i efterhand, då är det ju bättre att se till att det inte uppstår; t.ex. genom att undvika sådana konstruktioner med uppenbara risker när det finns alternativa lösningar.

Något som många glömmer när det gäller all odling är att det inte är det gröna på växten som ska vattnas, det är rötterna. Det ska alltså, om man vattnar rätt och har en timligt hög grund på huset, aldrig stänka vatten eller jord på fasaden. Har man för låg grund måste man göra en barriär som skyddar fasaden mot stänk. Det borde man göra även om man inte har ett växthus vid grunden, en fasad ska alltid börja så högt upp att det i normalfallet inte stänker på den när det regnar, eller när man vattnar.
Men vattnet tar ju vägen någonstans, oavsett om du vattnar det gröna eller i jorden.

Varm luft kan bära mer vätska, därför använder man RH (Relativ Humidity). Det kommer bli varmare i växthuset och dessutom kommer det tillföras vätska. När den varma luften sedan tränger in i husväggen och kyls ökar dess relativa luftfuktigheten och i värsta fall kondenserar. Det kommer påverka husväggen, i vilken grad är osäkert. Ett hobby-växthus som avses i detta fall saknar troligtvis bra klimatreglering.
Det kan fungera bra och problem-fritt, men det kan också fungera mindre bra. Jag hade inte byggt rakt mot en husvägg av trä sådär bara.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #13 skrivet: 30 aug-12 kl 12:31 »
Ett växthus ska gärna hålla kring 20oC. Inomhus har man kring 20oC. Väggen bör, när temperaturen stabiliserats ha en temperatur kring 20oC.

En rätt byggd vägg är vindtät, och ev kondens ska hamna antingen på panelen, eller på vindpappen bakom den luftade panelen, och därifrån ska fukten kunna torka utan att orsaka problem.

En bra ventilation måste man ha i alla växthus, särskilt i, de oftast för små, hobbyväxthusen. De är inte särskilt dyra, antingen en fönsteröppnare med kolv, som ställs in på lämplig öppningstemperatur, eller mer avancerad öppningsautomatik. Bör finnas för under 500 kr per fönster. Troligen betydligt under 500 kr om man letar lite.

Luftfuktigheten ska inte vara jättehög i växthuset, då drabbas växterna av sjukdomar. Temperaturen ska inte vara för hög, då växer växterna dåligt, eller tom dör.

Jag vidhåller att det största problemet för fasaden är om man vattnar så att det stänker vatten och jord på den.

Ni som är negativa, har ni odlat i växthus? Har ni kollat hur mycket stänk det blir på en vanlig fasad? Jag tror faktiskt att, rätt konstruerat, ett växthus skyddar fasaden, så att fuktigheten i fasaden, i snitt över året, blir lägre med växthus än utan. Och jag tror att man kan se till att det blir mindre stänk och organiskt material på fasaden med växthus än med fasaden utsatt för väder och vind.

Men självklart ska man läsa på, tänka efter, och vara noggrann med både konstruktion, skötsel och underhåll av såväl fasad som eventuellt växthus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nissepisse

  • Inlägg: 25
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #14 skrivet: 30 aug-12 kl 15:56 »
Ok, jag ger med mig lite men anser fortfarande att det är risk. Då avser jag inte fasad-stänket då det inte är värre än regn (såvida man inte vattnar konstant med sprinklers). Däremot är jag väldigt skeptisk till att temperaturen i växthuset enligt "visionen" ovan håller sig runt 20C. Givetvis beror det på var man bor, men under soliga sommarhalvåret blir det tufft att uppnå.

lisa wengel

  • Inlägg: 2
Nytt projekt nya ideer!
« Svar #15 skrivet: 02 sep-12 kl 11:03 »
Hejsan allihopa!
Jag har följt den här tråden och läst och läst.
Det är nämligen så att jag bygger en stuga, murad och putsad och jag planerar också på att ha ett växthus i anslutning till husväggen på södra hussidan.
Är det någon här som har gjort liknande eller har några ideer om hur det bäst ska göras?

Stugan ligger på en betonggrund eftersom det är sandig och lerig mark och risk för rörelse i marken, väggarna är byggda av återvunna celcon block, det är i princip som lättbetongblock fast miljövänliga och ingen isolering behövs alls. Sen är det putsat med ett KC bruk i 2 lager och en KC färg har målats på nu i sommar.

Frågan är hur mycket man ska "fästa" växthuset i övriga byggnaden, eftersom om man skulle gjuta en till grund till växthuset så kan de båda plattorna så att säga röra sig olika och då förstöra själv anslutningen...

Vi funderar också på att låta växthusväggen luta så att vi får så mycket sol som möjligt, har sett detta på många jordskeppsdesigner tidigare.

Ideer och förslag är välkomna!

Tack och bock!

Lisa

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #16 skrivet: 14 sep-12 kl 20:45 »
Jag har tyvärr ingen praktisk egen erfarenhet men planerade för orangeri/växthus mot vägg där jag bodde förr. Läste då Marie Åberg Sechers bok "Växthuset - det lustfyllda rummet" och även om titeln låter som något ur ett heminredningsmagasin var boken fylld av handgripliga råd och författaren verkar kunnig. T ex framgick att uterum, ff a mot söder, kan bli alltför varma. Men växthus har ju bättre ventilationskapacitet - eller bör väl ha det. Min dåvarande plan var växthus mot väst-syd-väst-vägg. Jag blev också inspirerad av Classicums hemsida.

erika i Busk

  • Inlägg: 13
    • Hälsingland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #17 skrivet: 14 sep-12 kl 21:33 »
Hej alla som bidragit med råd och åsikter. mitt bygge har kommit en bra bit på väg och jag kommer att ha ordentligt med vädringsluckor  :D
Det kommer inte att bli packat med växter, några plantor tomater i hink, lite kryddor, kanske någon gurka eller två. Är nu ganska slut i kroppen, känns som man legat i bänkpress några dagar men det är skitkul och det går inte att sluta ens när det skymmer. På bilden nedan som jag tog i kväll syns öppningar för vädringslucka och ett mindre fönster som kommer att bli öppningsbart. Mycket pill nu och mycket tänk.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #18 skrivet: 29 sep-12 kl 11:15 »
Ser fint ur, hur går det för dig? :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

erika i Busk

  • Inlägg: 13
    • Hälsingland
SV: Nackdelar med växthus mot husväggen?
« Svar #19 skrivet: 30 sep-12 kl 22:12 »
Ser fint ur, hur går det för dig? :)
Tack, det är klart med mitt byggande, måla får jag göra nästa år. En dörr ska monteras inifrån huset ut till uterummet men det ska jag inte ge mig på själv för säkerhets skull  ;D



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, tuslus, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser