Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg på spont. Rookietips.  (läst 2224 gånger)

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
Linoljefärg på spont. Rookietips.
« skrivet: 17 maj-15 kl 08:09 »
Målade en spontad dörr och var var mycket nöjd. Torr och superfin på utsatt tid. Det verkar dock ta ett tag innan färgen torkar i sponten. Dels är det svårt att ha kontroll på mängden färg (tycker jag) och dels är det lite "instängt" och torkar långsammare.

Bra att veta är att om det kommer en tid med hög luftfuktighet under den utdragna torktiden sväller brädorna och trycker ut färg ur sponten till snygga bubblor som inte går att ta bort utan att sabba superfinnischen på resten av ytan.

Tips: var noga med sponten.

EmelieT

  • Inlägg: 20
    • Dalsland
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #1 skrivet: 08 jun-15 kl 07:11 »
Målade en spontad dörr och var var mycket nöjd. Torr och superfin på utsatt tid. Det verkar dock ta ett tag innan färgen torkar i sponten. Dels är det svårt att ha kontroll på mängden färg (tycker jag) och dels är det lite "instängt" och torkar långsammare.

Bra att veta är att om det kommer en tid med hög luftfuktighet under den utdragna torktiden sväller brädorna och trycker ut färg ur sponten till snygga bubblor som inte går att ta bort utan att sabba superfinnischen på resten av ytan.

Tips: var noga med sponten.

Du har målat alldeles för tjockt skulle jag säga. Du får knappt doppa penseln i burken när du målar och sedan pensla ut den lilla färgen du har på penseln ordentligt och tunt.
Skrapa av, gör om gör rätt. Sorry!
Gjorde själv det misstaget på mitt första fönster :(

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #2 skrivet: 09 jun-15 kl 09:34 »
Jag målade en hel del med linoljefärg när vi renoverade vardagsrummet. Tyvärr läste jag inte på ordentligt utan målade med färgen "som man målar med plastfärg". Detta resulterade i på tok för tjocka lager som tog väldigt lång tid på sig att genomhärda och det blir penseldrag och apelsinskal på ytan.

Numera målar jag såhär:

Lager 1: 50% färg och 50% balsamterpentin
Lager 2: 70% färg och 30% balsamterpentin
Lager 3: 100% färg

Allting stryks så tunt som möjligt och då blir resultatet jättebra.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

malarmaster

  • Inlägg: 5258
    • Småland
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #3 skrivet: 09 jun-15 kl 18:48 »
Jag målade en hel del med linoljefärg när vi renoverade vardagsrummet. Tyvärr läste jag inte på ordentligt utan målade med färgen "som man målar med plastfärg". Detta resulterade i på tok för tjocka lager som tog väldigt lång tid på sig att genomhärda och det blir penseldrag och apelsinskal på ytan.

Numera målar jag såhär:

Lager 1: 50% färg och 50% balsamterpentin
Lager 2: 70% färg och 30% balsamterpentin
Lager 3: 100% färg

Allting stryks så tunt som möjligt och då blir resultatet jättebra.

 ;D Du har fattat!! Poängteras skall också att en bra pensel underlättar enormt,riktig svinborst skall det vara,gärna en något hård pensel som förmår att dra ut linoljefärgen.
Skitsvårt att hitta i vanlig handel idag då det mesta är anpassat till vattenfärger. Syntetborst är totalt odugligt till linoljefärg då de förvandlas till kvastar efter ett tag.
... och tuuunt skall det målas,då är det torrt dagen efter vid normal temp. Ulf

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #4 skrivet: 16 jun-15 kl 12:21 »
;D Du har fattat!! Poängteras skall också att en bra pensel underlättar enormt,riktig svinborst skall det vara,gärna en något hård pensel som förmår att dra ut linoljefärgen.
Skitsvårt att hitta i vanlig handel idag då det mesta är anpassat till vattenfärger. Syntetborst är totalt odugligt till linoljefärg då de förvandlas till kvastar efter ett tag.
... och tuuunt skall det målas,då är det torrt dagen efter vid normal temp. Ulf

Kul att jag äntligen lärt mig det iaf :) Har du något tips på en bra pensel? Jag har kört med en syntetpensel hittills och det har väl fungerat. Men jag har läst på fler ställen att riktiga svinbortpenslar ska vara bättre så jag är inne på att köpa en sådan. Det jobbigaste med målning är ju inte själva arbetet utan rengöringen av penseln efteråt...
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

malarmaster

  • Inlägg: 5258
    • Småland
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #5 skrivet: 16 jun-15 kl 19:44 »
Svinborstpenslar kan gå att hitta i en välsorterad fackhandel eller givetvis i en byggnadsvårdsbutik som säljer linoljefärg.
Ang. rengörning är jag lat,mina penslar hänger i kokt linolja. Dvs man tar en burk o fyller den med linolja,låter penseln/penslarna hänga från en ställning,de får inte röra botten då blir borsten böjda.
När jag vill ha en pensel stryker jag bara av den o använder den,efter användning stryker jag ut färgen i den o opp på ställningen igen.
kollar man bara nivån på linoljan är det inget problem att ha penslarna så.
vill man rengöra den riktigt finns flera alternativ, Grönsåpa till rengörning eller bättre alternativ: linoljesåpa. efter rengörning  häng i linolja. använd aldrig lösningsmedel.
En riktig svinborstpensel är dyr så kan man sköta den riktigt så blir den bara bättre ju mer insliten den blir. Ulf

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #6 skrivet: 16 jun-15 kl 22:08 »
Ursäkta om jag svär i kyrkan men har ni prova måla med en disksvamps skumgummidel? :) Brukar jag använda när jag målar smågrejer.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Kerstin Nilsson

  • Inlägg: 1
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #7 skrivet: 08 mar-24 kl 10:24 »
Kom ihåg att det är rå linolja som används att förvara penslarna i.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #8 skrivet: 08 mar-24 kl 11:01 »
Kom ihåg att det är rå linolja som används att förvara penslarna i.
Det går faktiskt bra med valfri linolja..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Linoljefärg på spont. Rookietips.
« Svar #9 skrivet: 08 mar-24 kl 13:15 »
Det är väl större risk att den "kokta" linoljan (idag är den ju ofta egentligen inte kokt utan istället har den fått tillsatser av s k sickativ för att torka fortare) får skinn och blir besvärlig medan penslarna står i den. Men det beror ju på i vilken miljö och hur lång tid det hela ska stå orört, om det riskerar att bli ett problem eller inte. Den råa linoljan har också mindre - men inte alls försumbar - risk att ställa till med självantändning vid felaktig behandling, än den kokta.

Nu är ju det här en mycket gammal tråd, men om vi återgår till trådstartarens problem med att linoljan torkar sakta i noten, så måste man ju komma ihåg det som är påpekat på många andra ställen sedan tidigare, nämligen att linolja liksom alla andra "torkande" eller "härdande" oljor är beroende av låg fuktighet både i luften och i det målade materialet för att överhuvudtaget härda. Det lönar sig att planera målningen med hänsyn till årstid, annan verksamhet i lokalen mm, så att luftfuktigheten verkligen kan hållas låg och jämn under HELA torktiden. Och trä som ska målas med oljefärg måste vara ordentligt torrt innan målningen, redan fuktigheten i normalt snickartorrt virke kan störa torkningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser