Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mäta bränsleförbrukning.  (läst 3146 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
Mäta bränsleförbrukning.
« skrivet: 09 okt-18 kl 12:37 »
Hej!
Jag har ingen exaaamen, och har inte följt med beträffande det tekniska, detta på grund av bristande intresse! Att mäta en bils bränsleförbrukning tillgick förr så, att man/jag tankade fullt, gärna körde  ett större antal mil, och ställde mig att tanka på  exakt samma ställe och tankade fullt igen. + dividerade!
Kan detta förfarande kringgås i dagens lägen genom någon form av flödesmätning? Mätare intill/runt bensinledning?
Hälsningar!
G S
« Senast ändrad: 09 okt-18 kl 13:30 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #1 skrivet: 09 okt-18 kl 13:31 »
Ja, i viss mån. På bilar med insprutning kan man bestämma den bränslemängd motorn får i sig genom att mäta spridarnas öppningstid (det är så fabriksmonterade färddatorer i bilar gör). Dock blir det ingen särskilt noggrann mätning eftersom den påverkas av t ex variationer i bränsletryck och för den delen bränslets viskositet.  Om man har en bil med färddator och under en längre tid nollställer den för varje tankning, och jämför dess värde på medelförbrukning med den förbrukning man räknar ut på gammalt sätt, så kan man med tiden lära sig hur mycket fel färddatorn på en viss bil visar och sedan använda det värdet rakt av.

Om en bil har förgasarmotor och elektrisk bränslepump av den typ som ger en viss bränslemängd för varje slag, så kan man räkna bränslepumpens slag och dividera med körsträckan för att få fram bränsleförbrukningen. Det gäller såklart då att det inte finns någon returledning från förgasare till tank, utan att allt bränsle som passerar pumpen verkligen bränns upp i motorn. Denna metod fungerar också på en del äldre dieselbilar som har en matarpump av det slaget.

Två saker till man bör komma ihåg är att dels ta hänsyn till bränslet som ev bensinvärmare förbrukar, och dels tänka på att det inte är säkert att vägmätaren visar exakt rätt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #2 skrivet: 09 okt-18 kl 15:59 »
...och de eländes färddatorerna visar aldrig för hög bränsleförbrukning, däremot ofta 10-20% för lite. På familjens ena bil får man addera drygt 10%, lite beroende på last, temp och typ av körning men mellan 10-15%, på den andra bilen närmare 20% för att hamna rätt jämfört mellan färddator och tankade liter per mil. Något som ständigt också påpekas när tidningen Vi Bilägare testar bilar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #3 skrivet: 09 okt-18 kl 16:39 »
...och de eländes färddatorerna visar aldrig för hög bränsleförbrukning, däremot ofta 10-20% för lite. På familjens ena bil får man addera drygt 10%, lite beroende på last, temp och typ av körning men mellan 10-15%, på den andra bilen närmare 20% för att hamna rätt jämfört mellan färddator och tankade liter per mil. Något som ständigt också påpekas när tidningen Vi Bilägare testar bilar.

Hmm, det håller jag inte med om. På min Ford Focus '04 visade färddatorn då bilen var relativt ny ungefär 5 % för lite vid körning på bensin, 10 % för mycket vid körning på E85 (den tar inte hänsyn till bränslenas olika viskositet. Sen började den visa för mycket oberoende av bränsle sedan jag hade fått spridarna igensatta pga den där skandalen med felblandad E85 sommaren 2010, nu visar den ännu mer för mycket sedan jag bytte de igensatta spridarna mot friska spridare av fel typ.
På flera bilar från Chryslerkoncernen från 90-talet (t ex Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300M) visar färddatorn praktiskt taget exakt rätt oavsett om man kör på ren bensin eller blandtankar med så mycket E85 som motorstyrsystemet accepterar.
Tidiga franska färddatorer från 80-talet som satt på t ex Peugeot 505 och Citroën CX hade en justermöjlighet för kalibrering.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #4 skrivet: 09 okt-18 kl 17:20 »
Ah, min erfarenhet är från Asiatiska bilar från 2000- och 2010-talet.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #5 skrivet: 09 okt-18 kl 21:36 »
Åtminstone på äldre dieslar, så påverkas förbrukningen av kvaliten på dieseln.
Tankade man Finsk rödiesel i lastbilen så drog den ca 1 liter mindre per mil, om det var fullt lass och mycket backar.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #6 skrivet: 09 okt-18 kl 22:31 »
Den finska dieseln var tyngre än motsvarande svensk dieselolja, hade alltså högre densitet. Om man hade mätt förbrukningen i kg/mil istället för l/mil så hade det nog inte varit någon större skillnad.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #7 skrivet: 10 okt-18 kl 04:39 »

Hej igen!
Tack för alla svaren! Eftersom det för mig inte är så noooga, blir det mätning på det sätt jag gjort tidigare. Vägmätaren brukar sällan visa exakt heller, och förr räknade man med , när det gällde hastighet, att mätaren visade ungefär 10 % för hög fart. (kallades ”glädjemätare”)  Man körde ofta 60 km/tim när det var 50 km/tim , då klarade man sig.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #8 skrivet: 10 okt-18 kl 07:49 »
På bilar och andra fordon fram till 1980 års modell fick hastighetsmätaren visa ± 10% fel i Sverige. Från 1981 och framåt får den aldrig visa för lite, men den får visa upp till 5 km/h + 7 % eller något sånt för mycket (lite varierande beroende på årsmodell, vilken standard bilen är typbesiktigad efter mm). Och den behöver bara uppfylla kraven vid 40, 80 och 120 km/h. För lastbilar med färdskrivare gäller mycket strängare krav.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Mäta bränsleförbrukning.
« Svar #9 skrivet: 10 okt-18 kl 08:13 »
Intressant, Torbjörn, och roligt att få veta. Jag minskar nu nååågot på hastigheten, annars brukar jag på sträckor det det inte är så tätt, köra 60 km/tim. enligt mätaren, i gengäld håller jag mig ibland klart under begränsningen när det känns så, kanske mycket gående, barn, et cetera!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser