Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slånbärsmarmelad och slånbärssylt  (läst 24686 gånger)

Sebbelinan

  • Inlägg: 9
Slånbärsmarmelad och slånbärssylt
« skrivet: 23 okt-09 kl 20:18 »
undrar om det är någon som har något recept på marmelad eller sylt gjord på slånbär? Har sökt på nätet och sett att det finns sådana produkter att köpa...men undrar hur man gör eftersom man inte kan koka slånbären...

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Slånbärsmarmelad och slånbärssylt
« Svar #1 skrivet: 25 okt-09 kl 23:58 »
Jodå det går att koka slånbär men UTAN KÄRNOR!

2 liter urkärnade slånbär
6 dl socker
1 dl vatten
Gärna nån krydda typ kanel, kardemumma eller vanilj....

Jyden

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Slånbärsmarmelad och slånbärssylt
« Svar #2 skrivet: 26 okt-09 kl 09:51 »
Slåen-gele er utroligt velsmagende anvendt som lingon-sylt. Jeg bruger specielt gelen til retter med vilt, f.eks. rådyr. Den laves som almindelig gele. Først laver jeg saft som beskrevet her http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=74952.0. Dernæst føger jeg en almindelig geleopskrift.

Sebbelinan

  • Inlägg: 9
SV: Slånbärsmarmelad och slånbärssylt
« Svar #3 skrivet: 15 nov-09 kl 18:40 »
tack för bra tips, så det är i kärnorna det beska sitter...då gäller det att ha någon bra urkärningsmetod då...med tanke på hur små bär och kärnor det handlar om =massa kärnor. De blir ju visserligen ganska mjuka efter att man slagit hett vatten över dem, men det måste vara ganska pilligt att få bort dem. Något bra tips på hur man kärna ur bär/frukter med kärnor? Gelé måste jag testa...det MÅSTE ju bli gott (;

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Slånbärsmarmelad och slånbärssylt
« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 20:15 »
Jepp! Stopp slånbären i frysen några dagar så blir fruktköttet "sladdrigare" och är lättare att trycka itu.
Funkar lika med omogna plommon (det är mer pektin i dem - marmelad istället för lös sylt).
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Slånbärsmarmelad och slånbärssylt
« Svar #5 skrivet: 28 mar-19 kl 22:12 »
Mycket gott!
Förra året hann de mogna ordentligt i värmen.

Plocka på hösten. In i frysen, tina och mosa dem i ett durkslag så skiljs kärnorna bort. Kanske får det med passeraren på en hushållsassistent. Koka med sockret och vatten. Jag hade i lite kanel.
Tanken är snabbare än handen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser