Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp vad göra med ilsk bagge?  (läst 25899 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #100 skrivet: 13 mar-08 kl 01:05 »
Tror säkert att den skulle, men vem fan har tid att bara "gosa" och köra in en bagge? vi dödliga med gård ,barn och andra djur, måste tänka på helheten. Vem skall köra in baggen när skogsarbetet kallar? vem älskar baggen när näten måste upp? och vem fan älskar den jävla baggen när jag ligger där med fellägen och gråter? ???

spamsy

  • Gäst
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #101 skrivet: 13 mar-08 kl 02:30 »
Tror säkert att den skulle, men vem fan har tid att bara "gosa" och köra in en bagge? vi dödliga med gård ,barn och andra djur, måste tänka på helheten. Vem skall köra in baggen när skogsarbetet kallar? vem älskar baggen när näten måste upp? och vem fan älskar den jävla baggen när jag ligger där med fellägen och gråter? ???

Jag känner dig inte hustran och vet inte hur du lever. Den frågan var nog om man kunde köra en bagge... Han kan ju också göra såna nyttor som Charlotte berättar om, putsa småbeten. Man kan ju i det ekologiska gemensamma tänka på grannar som inte har ens råd att starta upp en liten flock för ullen, att de får låna en bagge till bete så du kan ta hand om dina tackor när du vill ha mer tid och de slipper förstöra miljön och släppa ut skit ur sin gräsklippare.  :)

Hustran, med all respekt för dina fellägen. Jag har mailkontakt med en tjej i Exmoor som är döv och tar hand om drygt 110 får samtidigt ofta ensam. Hon har inte tid att sitta på internet som du och jag diskutera om ditt och datt, hon jobbar med dessa får dygnet runt och svarar sällan men jag hoppas på fler mail, för hon är en stor inspiration som man kan lära sig av. Hon delar in alla får efter åldersgrupp, näringsbehov och fodrar flera gånger per dag eftersom hon tar hand om misshandlade, vanskötta får som har chans att leva ett vackert liv i Exmoor. De tjänar ingenting på fåren, förutom ull och så har de ett adoptionssystem. Använd cyberspace till något kreativt. Du kan få donationer till en rörelse folk gillar, genom att några kronor går till dig varje gång någon använder sökmotorn.

Den som vill ha donationer kan säkert få det genom att hålla en trovärdig ekologisk profil. En trovärdig ekoligisk profil handlar mycket om hänsyn till miljö och om livskvalitet för djuren. Att hålla en fin policy och ta hand om de djur man känner att man orkar med och ändå göra det med glädje utan att ta ut sin irritation på dem, tycker jag är viktigt för mig i alla fall.

Nu när du berättat om dina familjeförhållanden Hustran, ska jag berätta om mina. Jag hyr in mig tillfälligt på en gård för att få bo med mina djur och äger inget eget, inga maskiner och uträttar allt för hand. Bor här som ensam kvinna och är tyvärr inte ännu så ful (kraven är inte så höga på landet) att jag slipper trakasserier från manliga grannar som super i norrländsk anda och släpper lös sina hundar på fyllan så alla vi andra djurägare får vara rädda för hönor och baggars liv. Har tidigare bott i lägenhet, radhus, finare villa, slummigt bostadsområde, min mammas lilla torp men där går ej ha djur längre p.g.a. att vattnet inte räcker till och ingen har råd med djupborrning.
Har också varit i tunisiens fattigkvarter på besök när jag var barn och bott nära en fattig familj som levde med ett får i huset och gosade med det.
Efter en tids sjukdom har jag ett bmi på 15.5 men jag har jobbat ändå med att packa och lyfta 60-literssäckar ved timtal i sträck. Jag känner att det stärker mig och jag ber också om hjälp. Jag har insett att jag måste be mina grannar om hjälp ibland, vilka de än är, för att mina djur och jag ska må bra. Jag gråter ju när alla mina djur är sjuka, baggen också. Bygga hagar älskar jag faktiskt.  :)

Det är nog mer synd om dig än om mig som inte tycker om det du gör!
(eller så missuppfattade jag inlägget, ursäkta isf).

Och till Hustran och alla andra: Är mer intresserad av att utreda ämnen än att säga åt andra hur de ska leva. Att det finns en lösning på ett problem betyder ju inte att det passar alla. Jag som är för lätt att välta en anfallande bagge, kan inte göra det ens om jag ville ;D
« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 03:33 av spamsy »

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #102 skrivet: 13 mar-08 kl 03:33 »
...........Att hålla en fin policy och ta hand om de djur man känner att man orkar med och ändå göra det med glädje utan att ta ut sin irritation på dem, tycker jag är viktigt för mig i alla fall.

Nu när du berättat om dina familjeförhållanden Hustran, ska jag berätta om mina. Jag hyr in mig tillfälligt på en gård för att få bo med mina djur och äger inget eget, inga maskiner och uträttar allt för hand. Bor här som ensam kvinna och är tyvärr inte ännu så ful (kraven är inte så höga på landet) att jag slipper trakasserier från manliga grannar som super i norrländsk anda och släpper lös sina hundar på fyllan så alla vi andra djurägare får vara rädda för hönor och baggars liv. Har tidigare bott i lägenhet, radhus, finare villa, slummigt bostadsområde, min mammas gård men där går ej att bo längre p.g.a. att vattnet inte räcker till och ingen har råd med djupborrning.
Har också varit i tunisiens fattigkvarter på besök när jag var barn och bott nära en fattig familj som levde med ett får i huset och gosade med det.
Efter en tids sjukdom har jag ett bmi på 15.5 men jag har jobbat ändå med att packa och lyfta 60-literssäckar ved timtal i sträck. Jag känner att det stärker mig och jag ber också om hjälp. Jag har insett att jag måste be mina grannar om hjälp ibland, vilka de än är, för att mina djur och jag ska må bra. Jag gråter ju när alla mina djur är sjuka, baggen också. Bygga hagar älskar jag faktiskt.  :)

Det är nog mer synd om dig än om mig som inte tycker om det du gör!
(eller så missuppfattade jag inlägget, ursäkta isf).

Och till Hustran och alla andra: Är mer intresserad av att utreda ämnen än att säga åt andra hur de ska leva. Att det finns en lösning på ett problem betyder ju inte att det passar alla. Jag som är för lätt att välta en anfallande bagge, kan inte göra det ens om jag ville ;D


Tack!! :-[ :-[ Ett inlägg som gav mej en oväntad inblick i Någons liv, en människa som vackert vardagskämpar sådär imponerande så att lilla jag blir alldeles glad och berörd :-[ :-[ :-[

Du låter som en vacker klok människa spamsy,  som även envist kämpar på mot dina egna kroppsliga begränsningar......önskar dig allt gott :) :) :D     Väx vidare som människa....  Lev väl vidare i livet....

Och onyktra manliga 'besvärliga' som bara klampar in här i huset där jag bor (utan att ens knacka.. :P :P ) har jag oxå, rätt jobbigt.......men oxå lite komiskt...

Hadebäst :D :D!!!!


(e väl ok att va lite ot såhär va, även fast detta inte e ljugarbänken precis ;)..)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

spamsy

  • Gäst
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #103 skrivet: 13 mar-08 kl 04:09 »
Misse:

Oj, vilka fina ord   :-[ Men jag har låtit min irritation och sjukdom gå ut över många människor istället, så där försvann det fina. Det är dessvärre inget jag är stolt över. Och även djur någon gång. Ännu mindre stolt över det.

Om man lever väldigt nära sina djur och får till en äkta flockkänsla vinner man på det samarbete som följer och då kan man ha flera djur också, till viss gräns. Sen att alla djur inte går ihop med varandra, gäller ju jämt. Det kan väl vara lika jobbigt och farligt om två baggar inte tål varandra än om en tacka rymmer mer än de andra tio... Kanske...

Hahahaha!!! Precis de som är kring 30 klumpar bara rakt in, knackar inte... Fyllan finns ju i stan också, men man har närmare till krogen och slipper göra bort sig så nära...
De som är runt 50 ringer när deras fruar är borta på trädgårdsmässan....
Männen kring 60-70 hänger små presenter på dörren, typ en flaska glögg och enpåse morötter åt djuren... som om man inte skulle genomskåda det djurengagemanget....
Verkligen en härlig kultur! Kvinnorna får väl beskyllas för annat i nån annan tråd..


Ja, visst är våra privatliv O.T. men folk verkar ju tro att man bara har haft de djur man har för tillfället... Liksom,  "jag har 40 kor 1 anka 1 man"
För det behöver det ju inte betyda att man inte lärt sig om djur tidigare eller haft varghybrider, exotiska djur... alla är inte födda på en gård och planerar inte att bo där resten av livet heller...  :-\
Är målet med det här forumet att man ska hitta gemensamma levnadsregler för alla sektmedlemmar eller kan man skriva lite olika för att slippa läsa samma åsikt? Förlåt långa inlägg, hoppa över om ni är smarta!!!

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #104 skrivet: 13 mar-08 kl 04:54 »
Misse:
 
 
 

..........................  :-\
Är målet med det här forumet att man ska hitta gemensamma levnadsregler för alla sektmedlemmar eller kan man skriva lite olika för att slippa läsa samma åsikt? Förlåt långa inlägg, hoppa över om ni är smarta!!!
Absolut inte!! E ju inget skoj, intressant, och lärorikt då.

Även om nästan alla vi människor är lika när vi kommer till det innersta barnet så är ju alla erfarenheter och därmed all visdom olika, varje människa har olika klokhet och olika lösningar på div problem som uppstår.......Därför tror jag inte på sekt-likriktnings-beteende, vi behöver alla olika lösningar och ska helst bekämpa likriktning!
Min sekt-liknande åsikt ;) ;)

Å andra sidan har man ju då fördelarna med ''flockkänslan'' om man kan få till den med ett gäng likatänkande människovarelser, men......våran djursort som vi är av är så ruskigt maktsökande i vår struktur så att det nog är svårt att hålla en flock annat än genom hård diktatur.... :(

När det gäller oväntat besök utan servering av gevaliakaffe så är det intressant att se det mönster du skrev om åldrar... hos mig är det män över 50 som klampar in, kanske för att jag är en välväxt man ??? ??? ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

spamsy

  • Gäst
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #105 skrivet: 13 mar-08 kl 05:17 »
 :) På tal om kaffeservering... Hur många fullvuxna människor tränger sig inte i en matservering? Eller i bilköer? Vilken typ av köer som helst. Folk betalar pengar för att gå på konsert och bli halvt nedtrampade. (Var på en konsert där 8 människor dog.)

Den som klagar på att får knuffas om maten....  :) Det får som inte söker födan visar ju inte friskhetstecken. Gråll kan säkert undvikas med smarta lösningar, flyttbara grindar, precis som man gör när man vill avskilja djur av andra anledningar.

Tycker inte man kan ta för givet att det ska gå som en dans att fodra kraftfoder till djur. Vem fodrar kraftfoder till 40 lösa hästar (säkert många!)?

Hur är det med baggarna... Får de med mest dådkraft i sig mer kraftfoder och upplevs därigenom som ännu bråkigare? Blir han bråkig av kraftfoder...? Kan det skilja från individ till individ hur hetsig han blir och vilka sorter blir han hetsigare av?

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #106 skrivet: 14 mar-08 kl 20:38 »

varning för elak bagge
« Senast ändrad: 14 mar-08 kl 20:43 av dawnrun »
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #107 skrivet: 14 mar-08 kl 21:41 »
Vi slaktade våran galning igår.. :-\ Han har försökt stånga oss länge nu och lyckats några ggr och för nån vecka sen började han hoppa ur hagen och jaga oss på tomten så man fick beväpna sig med en spade eller vad som fanns till hands för att få in honom i hagen igen..

Han har gått med tackor innan och vi tänkte att det kanske bara var dom han skyddade och bara i hagen då..

Vi har försökt sätta ihop honom med den andra baggen..men han slutade aldrig slåss.. tror nåt var fel i hjärnkontoret på den.. ::)

Vad jag har sett av djurvärlden så när en har vunnit.. så lägger dom ner den värsta fighten..men inte han, hade han fått fortsätta så hade vår snälla bagge varit död idag..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

spamsy

  • Gäst
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #108 skrivet: 15 mar-08 kl 02:22 »
Vi slaktade våran galning igår.. :-\ Han har försökt stånga oss länge nu och lyckats några ggr och för nån vecka sen började han hoppa ur hagen och jaga oss på tomten så man fick beväpna sig med en spade eller vad som fanns till hands för att få in honom i hagen igen..

Han har gått med tackor innan och vi tänkte att det kanske bara var dom han skyddade och bara i hagen då..

Vi har försökt sätta ihop honom med den andra baggen..men han slutade aldrig slåss.. tror nåt var fel i hjärnkontoret på den.. ::)

Vad jag har sett av djurvärlden så när en har vunnit.. så lägger dom ner den värsta fighten..men inte han, hade han fått fortsätta så hade vår snälla bagge varit död idag..

Jättetråkigt med eran bagge... Tur att ingen blev skadad, människa eller djur.

Har läst att i djurvärlden syftar en hanes beteende till att skapa avstånd mellan sig och fienden/rivalen. Jag tror personligen att det kan vara en delvis förklaring, att vissa baggar inte ger sig förrän de ser att den andre baggen eller människan är borta, inte ser den som en retning framför ögonen längre. Han kanske triggas så länge rivalen finns inom hans synfält.
Tror att det kan vara hemskt svårt att göra en sådan bagge nöjd. Man vet inte hur många rivaler han hade krävt för sin sysselsättning och inte heller hur stor yta han anser sig behöva. Kan ju vara så att han hade velat ha hela Gotland för sig själv t.ex.
Naturen är ju inte heller perfekt, som Charlotte har skrivit tror jag... Det förekommer ju dödsfall och olyckliga omständigheter för individen även där.

Det är bara en gissning från min sida. Har varit med om att tvingas skilja kastrerade hästar från varandra och även ston, som inte ger sig trots dagliga uppgörelser i hagen. Det har då tvärtom handlat om att de varit jämnstarka och i ett fall att två hästar lekte så våldsamt att de gav varandra lindrigare skador, hela tiden.

Vilken superb idé med youtube.... Tack Dawnrun!!! Äntligen ett utbildningsmedel. Ska bli högst intressant att kolla lite på både attackfilmer och filmer där baggar strider mellan varandra i större naturområden.
Och att länka klippen i diskussionen så vi alla vet vad vi diskuterar, är ju hur smart som helst, Dawnrun  :)
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 02:30 av spamsy »

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #109 skrivet: 03 maj-08 kl 00:54 »
http://www.youtube.com/watch?v=jny_mcnnbdM
varning för elak bagge
Sonen och jag har fascinerats massor av denna otroliga durörsvideo :o :o
Är det nån som har fler liknande länkar att skriva ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

hejhopp

  • Inlägg: 76
    • Skåne
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #110 skrivet: 03 maj-08 kl 05:23 »
Ta ditt en vet när ägaren inte är hemma och avliva han. Säg sen att du hittade han död i hagen.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #111 skrivet: 03 maj-08 kl 09:24 »
jag har lånat ut en av mina vallhundar till en djurägare som har problem med baggen. varje gång hon kom i närheten gick han till attack :( jag åkte ditt på en gång med hunden och han visade för baggen vem det är som bestämmer, och det var inte baggen kan jag säga!!
en elakbagge har inte rätt att stånga folk hur som helst och att försöka att "träna bort" ett sånt beteende är bara trams >:(
det finns gott om baggar och alla farliga djur ska bort
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #112 skrivet: 03 maj-08 kl 15:22 »
Ta ditt en vet när ägaren inte är hemma och avliva han. Säg sen att du hittade han död i hagen.

Veterinärer är för att göra sjuka djur friska, avliva klarar man utmärkt utan veterinär.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

samuel.brycke

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #113 skrivet: 08 jan-18 kl 22:27 »
Veterinärer är för att göra sjuka djur friska, avliva klarar man utmärkt utan veterinär.
Lyfter den här tråden igen. Jag gillar den mjuka och fina relation många har till sina baggar. Jag har inte den till vår, det är synd men funkar bra eftersom den är liten. Vi kommer troligtvis att byta till en större ras genom att köpa en besättningen med bagge. Om baggen som följer med inte är så snäll som utlovas, kan den då bli det med kliande under hakan?

Hur mycket kvalitets tid behöver en bagge för att man skall bygga upp ett förtroende som funkar?



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #114 skrivet: 08 jan-18 kl 22:59 »
Det beror på, känner baggen att du är kung i hagen så fungerar det direkt, men sänder du ut tvivelaktiga signaler så kan du hålla på hur länge som helst.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #115 skrivet: 08 jan-18 kl 23:13 »
Jag blir konfunderad över din fråga.

Normalt har man mer än en bagge, om har lite fler får än två-tre stycken, och baggen bör aldrig gå med tackorna.
Att låta baggen gå med tackorna ställer till en massa problem. Har man en ras som kan brunsta året om, så kan det dyka upp lamm lite när som helst, tackor kan lamma 2 gånger under tre års tid, vilket tackorna lätt far illa av, eftersom de inte hinner återhämta sig tillräckligt mellan lamningarna, förutom att det är opraktiskt för fårägaren inte ha koll på när det kan komma lamm.

Baggens roll i flocken är att vakta tackorna, vilket innebär att han ofta kan börja vakta mot människorna också. Ju tamare man försöker få baggen (som går i flocken), desto mer konflikter blir det i skallen på honom, när instinkterna säger att han ska vakta och tamheten gör att han vill kela. Sådana baggar får ofta ett onödigt kort liv, eftersom de upplevs som oberäkneliga - ena stunden kel, i nästa stund försöker han stångas.

Och baggar är alltid olämpliga som "keldjur", även utanför flocken. Det är väldigt lätt hänt att en felaktig beröring, eller rörelse triggar fram stångningsreflexen, och och 70-80 kg bagge kan åsamka en människa rejäla skador.

Vill man kela med sin får, så bör man göra det med tackorna istället för med baggen.

Mina baggar är tama, de kommer fram till mig, jag kan sätta på dem halsrem och grimskaft när jag vill, de tar godis ur handen, det går utmärkt att leda dem i grimskaft mellan hage och stall, eller mellan hagarna, men inget kel.
Baggarna bor i en egen mindre vinterhage med ett 12 kvm stort vindskydd efter betäckningen, när bagglammen tagits bort från tackorna så går de i flock med bagglammen på bete, och så får de träffa tackorna ca 6 veckor för betäckning.

En bagge fungerar ju heller inte så länge i flocken, han ska ju inte betäcka sina döttrar. Jag har alltid 2-3 obesläktade avelsbaggar (ibland 4). Det är äldsta baggen, som bara kan betäcka ett fåtal tackor som han inte är far till, mellanbaggen, som har lite fler tackor, och nybörjarbaggen som egentligen kan betäcka alla tackor, men som prövas mot några få första året.
Så räkna med att du kan ha kvar en bagge max 3-4 år, men att du ändå måste skaffa en ny bagge år två, om du ska behålla några av första årets tacklamm...

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #116 skrivet: 08 aug-21 kl 23:13 »
Jobbigt att ägaren inte förstår hur obehagligt det är för dig på din arbetsplats, märkligt att han som ska hålla dig säker på din arbetsplats är den som utsätter dig för risker.
Jag tror att det står att ägaren kommer behålla baggen så vi behöver nog inte ta med det som en alternativ lösning.
Men det där med att binda baggen borde väl fungera? Det där med att anv ruska är en bra tanke, jag funderar på om du kan utveckla någon form av bastkjol men att den står ut lite bakåt men det går bara om du har ett rejält bälte där du sätter grenar och det kan ta tid att utveckla men du kommer säkert på hur man löser det om du vill.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #117 skrivet: 08 aug-21 kl 23:30 »
Tråden startades 2007 så gissningsvis har det löst sig på ett eller annat sätt när det gäller den ilskna baggen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser