Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?  (läst 4843 gånger)

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« skrivet: 09 apr-21 kl 10:34 »
Har 2 PET-flaskor i frysen med saltvatten. På sommaren slänger jag i dessa i en kylbox i botten. Färskvarorna håller sig kalla upp till 2 dagar. Nu ska jag snart börja vistas i ett torp utan el (jordkällare finns), och funderar på att konstruera en lite större "kylbox". Har en historia av att bygga saker som sen bara visar sig vara meningslösa, så jag tänker att jag frågar om erfarenheter först.

Principen skulle vara liknande en kylbox, men istället för nån ynka cm med cellplast; 10 cm cellplast. Helt enkelt limma ihop en låda av cellplastskivor, med ett löst lock ovanpå. Hemifrån har jag med mig 4 st PET-flaskor med fryst saltvatten, ner med dessa tillsammans med kylvaror. Lådan får bli hyfsat liten så det inte är massa luft som ska kylas. Kanske ytterligare ett lock som passar inuti lådan, så "taket" anpassas till höjden av varorna i lådan.

Kommer detta hålla mina kylvaror kalla några dagar eller är det bara bortkastade pengar och energi?
Färre prylar och måsten tack

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-21 kl 12:18 »
Det har goda chanser att fungera bra.
Nu i vinter hade jag en större låda byggd av 10 cm cellplast för att förvara potatis i ett utrymme som inte var säkert frostfritt. Den var helt kostnadsfri, cellplastskivorna låg slängda vid en förpackningsåtervinning. Det enda arbete jag behövde lägga ner var att såga av två av skivorna.
Jag satte aldrig ihop lådan permanent utan allt säkrades med något tungt ovanpå locket.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #2 skrivet: 09 apr-21 kl 13:16 »
Vilka bra och inspirerande idéer, båda två. Fortsätt och rapportera gärna.
Jag tror att jag tar efter, på något sätt.
Den gången jag använde cellplast till ett helt annat projekt, limmade jag den med PU-lim. Det gick bra, men jag behövde klämma ihop delarna i några timmar: PU-lim expanderar ju i början.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #3 skrivet: 10 apr-21 kl 10:57 »
Cellplast och fogskum fungerar bra. Jag använder en del markskivor i mitt jobb och de är trevliga att göra kylboxar av. Finns olika kvaliteter beroende på hur mycket belastning de skall tåla, ju högre siffra desto tåligare. 200 och 300 brukar vara de tåliga som finns i bygghandeln. Men om man inte använder boxen så mycket, eller limmar på ett tunt skikt av något tåligt inuti, så duger de vita som heter 100 eller till och med de som suger åt sig vatten och heter 80. De som är gjorda för mark suger inte vatten, men de som är till väggar kan suga upp mycket vatten vilket kan förstöra en kylbox.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #4 skrivet: 10 apr-21 kl 12:41 »
Jag tror det är en bra ide och kommer att fungera bra. Hos mej dyker det upp en ide om att boxen ska vara djup och inte så bred eftersom kyla sjunker. När jag var liten vet jag grannar som hela sommaren förvarade smör och grädde i brunnen i en spann strax över vattenytan.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #5 skrivet: 10 apr-21 kl 13:57 »
Om man skall ha den utan lock så är det bra med djup, annars så är det ju frågan om att minska ytan mellan det kalla och det varma som är viktig. Så höj och sänkbart lock är smart, men kanske lite jobbigt. Går ju att bygga två lådor så man har en större i reserv om det blir midsommarkalas eller liknande.

När jag behövt kyla i fält har jag ofta haft med en eller flera kylväskor med isklampar, så jag liksom har min isdös med. Där håller det sig bra, och jag kan alltid lägga i där det behövs mer kyla.

En del båtar har platsbyggda kyl eller frysboxar, och har kylkompressorn sittandes någon annan stans. I princip kan man ta en diskbänk och fogskumma under hon så den blir isolerad, och sedan lägga ett frigolitlock på. Lätt rengjort.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #6 skrivet: 10 apr-21 kl 15:33 »
Lite OT kanske men jag gör på samma sätt men med färskvatten i flaskorna när jag åker ut till Paradis-ön. Färskvarorna håller minst 2 dygn i en vanlig kylväska och jag får dricksvatten vartefter vattnet smälter. Det finns säkert en poäng i att ha saltvatten med detta fungerar också bra.

On topic: Var ska du ha lådan? När jag var liten hade vi "källare", alltså en låda under golvet i köket i sommarstugan. Då behövdes inte ens kylklampar. Locket var en lucka i golvet och detta var nog mer eller mindre standard för de flesta. Tycker mig minnas att någon skrivit om det här för inte så länge sedan.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-21 kl 16:01 »
Hur giftigt är cellplast för maten?

Förvarar man i egen förpackning är det ok men annars?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #8 skrivet: 10 apr-21 kl 16:18 »
Cellplasten är ju praktiskt taget ren polystyren, och den hör väl till de mer harmlösa plasterna. Den innehåller ju vanligtvis inga suspekta mjukgörare, flamskyddsmedel eller liknande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #9 skrivet: 11 apr-21 kl 10:14 »
Den används ju dessutom flitigt som matförpackning, så fullskaleförsök har pågått länge.

Däremot är den otrevlig att elda, så lämna byggspill till de som återvinner eller har rökgasrening.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #10 skrivet: 12 apr-21 kl 08:52 »
Hur giftigt är cellplast för maten?

Förvarar man i egen förpackning är det ok men annars?

 ;D Tänkte inte lägga smöret och pastejen direkt på cellplasten liksom...
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-21 kl 08:57 »
Tack för era inlägg.

Syftet med en låda skulle bara vara att förvara lite färskvaror som mjölk, smör, jäst.

Tanken vara att förvara lådan i skafferiet. Men nu börjar jag fundera på om det skulle vara vettigare att gräva ner den vid entrén. 
Färre prylar och måsten tack

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #12 skrivet: 12 apr-21 kl 09:53 »
Jag skulle vara orolig för att en räv eller grävling skulle få sig att gräva upp den om den var utomhus.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #13 skrivet: 13 apr-21 kl 11:22 »
Går ju att gräva ned ett cementrör med lock. Men nu börjar det bli mycket väsen för lite ull ;D

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #14 skrivet: 13 apr-21 kl 17:52 »
Gräva ner ett cementrör eller bygga en låda? Det går väl nästan ut på ett, eller?  :D
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #15 skrivet: 13 apr-21 kl 23:29 »
Japp, men både och. Därefter ett litet hus så solen inte når röret.

Men jag klagar inte, jag skulle kunna göra så själv :-[

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #16 skrivet: 14 apr-21 kl 09:36 »
Jag hör vad ni säger. Det finns ju jordkällare där också, så jag kommer kunna förvara saker svalt och djurfritt utan att gräva en centimeter. Men jag vill inte knalla iväg till den varje gång jag ska ha en slatt mjölk. Så jag provar att bygga med nått litet att ha i skrubben för att testa. Ska bara hitta gratis cellplast nånstans först. Dyker väl upp förr eller senare.
Färre prylar och måsten tack

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #17 skrivet: 14 apr-21 kl 15:30 »
Kanske är enklare att använda brunnen om det finns någon ? Annars är det ju viktigt att man får skuggsida hela tiden på en sådan där låda . Har jag fått lära mig .


Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #18 skrivet: 14 apr-21 kl 17:25 »
Men om det finns jordkällare??? Varför inte använda den då? Jag hade alla kylvaror i min jordkällare en hel sommar, inga problem. Nu har jag kyl och frys men skulle klara mig bra utan ifall jag inte var så lat.  :) Men min källare är extremt bra, den håller mellan +4 och +6 grader året runt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #19 skrivet: 15 apr-21 kl 08:17 »
Men om det finns jordkällare??? Varför inte använda den då? Jag hade alla kylvaror i min jordkällare en hel sommar, inga problem. Nu har jag kyl och frys men skulle klara mig bra utan ifall jag inte var så lat.  :) Men min källare är extremt bra, den håller mellan +4 och +6 grader året runt.

Det skrev jag ju där ovan. Har ingen lust att behöva gå till jordkällaren varje gång jag ska ha lite mjölk eller smör. Den kommer användas till sånt jag inte behöver lika ofta.
Färre prylar och måsten tack

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #20 skrivet: 15 apr-21 kl 10:06 »
Jag ber tusen gånger om ursäkt! Ibland när man följer en tråd missar man eller glömmer information innan man kommer så långt att man kommenterar. Det var inte min avsikt att vara oförskämd.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #21 skrivet: 15 apr-21 kl 10:23 »
Jag ber tusen gånger om ursäkt! Ibland när man följer en tråd missar man eller glömmer information innan man kommer så långt att man kommenterar. Det var inte min avsikt att vara oförskämd.

 ;D Ingen fara. Och cudos för trevligt bemötande.
Färre prylar och måsten tack

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #22 skrivet: 15 apr-21 kl 20:09 »
Cederbusch, hur mycket salt tar du till en PET flaska?

Lite OffTopic -  ser på nätet att PET med saltvatten också används till att hindra kritters dricksvatten hinkar att frysa. Med varierande framgång, kanske beroende på antalet PET och salthalten.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #23 skrivet: 16 apr-21 kl 09:13 »
Cederbusch, hur mycket salt tar du till en PET flaska?

Lite OffTopic -  ser på nätet att PET med saltvatten också används till att hindra kritters dricksvatten hinkar att frysa. Med varierande framgång, kanske beroende på antalet PET och salthalten.

Minns inte men en snabb googling ger allt mellan 5-30 %. Ju mer salt, ju längre tid tar det att frysa det. Har märkt att om flaskorna tinar helt tar det flera dygn att frysa hela vätskan solid igen. När jag är borta över dan bara och har flaskorna i en kylbox så brukar de vara mer eller mindre solida ändå. Då går det snabbt att underhållsfrysa dem.

Fanns bra info här: https://www.utsidan.se/forum/threads/kylvaeska-kylklampar.56846/post-436075
Färre prylar och måsten tack

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #24 skrivet: 16 apr-21 kl 09:17 »
Uppgifter om hur mycket fryspunkten sjunker när man blandar salt i vatten finns t ex på Wikipedia eller i vilken skolformelsamling som helst.
På Wikipedia verkar de tyska och engelska sidorna bättre än den svenska. T ex https://de.wikipedia.org/wiki/Gefrierpunktserniedrigung

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #25 skrivet: 16 apr-21 kl 12:01 »
Tack för svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #26 skrivet: 16 apr-21 kl 16:43 »
Visst är det bra om man slipper en del av vattnets sprängkraft när det blir is, men den fryspunktssänkning man får med saltvatten har man ju mindre glädje av. Säg att du har fryst ned klamparna till -18 i din hemmafrys och sedan tar med dem till torpet. De börjar då stiga i temp, och när de når smältpunkten som kanske är -5 grader så stannar klampens temp där till dess det mesta har smält. Alltså håller du onödigt kallt i boxen, och kylan räcker därför kortare tid.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #27 skrivet: 16 apr-21 kl 21:25 »
Visst är det bra om man slipper en del av vattnets sprängkraft när det blir is, men den fryspunktssänkning man får med saltvatten har man ju mindre glädje av. Säg att du har fryst ned klamparna till -18 i din hemmafrys och sedan tar med dem till torpet. De börjar då stiga i temp, och när de når smältpunkten som kanske är -5 grader så stannar klampens temp där till dess det mesta har smält. Alltså håller du onödigt kallt i boxen, och kylan räcker därför kortare tid.



Hm. Verkar svårt.

Och detta går inte att reglera på ngt enkelt vis, typ att agera efter temperaturlarm genom att göra något begåvat... som att i boxen lägga några PET med rumstempererat saltvatten? (kanske väldigt obegåvat...  :(   :-\


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en cellplastlåda för kyla - bu eller bä?
« Svar #28 skrivet: 16 apr-21 kl 23:24 »
Vanligt vatten i plastflaskor som man fyller till 80% brukar vara det smartaste. Då har man ju även med sig kallt dricksvatten.

Men det går ju att gräva, eller använda ett jordborr, så man får ner ett rör lite längre ned. Då har man en smidig kyl för det lilla som förhöjer vardagen. Smör, kaffemjölk och en öl.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 5 användare (1 dolda)
Radar, xaelanar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser