Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda granved, är det dåligt?  (läst 22554 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Elda granved, är det dåligt?
« skrivet: 20 mar-21 kl 21:07 »
Tycker mig läsa här och där att gran inte är någon bra ved. Är granved dålig för kaminen, eller skorstenen eller är det bara att den brinner upp fort utan att ge så mycket värme?


Jag har en del torra granar, de har dött av granbarkborren. Nu plockar jag ned dem och eldar med dem. Det blir i stort sett uteslutande granved under ett par år. Kommer jag att skapa problem åt mig själv?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-21 kl 21:37 »
Ved är ved. Eldat med gran och tall i 6-7 år nu. Inte lika mycket värmeinnehåll och det kan spotta och spraka, men inte ett problem om du inte har öppen spis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-21 kl 21:57 »
Det är nog samma brännvärde per kilo som prima björkved, bara det att du får bära in större volym.

Själv sågar jag vad jag hinner av barkborregran till reglar och plank, har mer en tillräckligt av ved och det är ju lättare att förvara 2" sågat virke än hela stockar eller ved.

Jag har inte haft problem att elda granved under de sista 25 åren, mer än att värmevärdet på rutten gran är för lågt vid långvariga köldperioder. Om ved är det bästa du kan göra av borregranarna är det ju mycket bättre än att granarna förfars.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-21 kl 22:23 »
Jag hade drygt 20 kbm barkborreskadad ved i år.

Det brann fort, lätt att bära in och klyva..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-21 kl 01:10 »
Det kan brinna för fort så att kanalens drag inte räcker till om du redan ligger på gränsen, då blir det sotigt och kan ryka in om du öppnar luckan i fel tidpunkt. Rökgaserna blir inte heller så trevliga.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-21 kl 18:48 »
Tack alla, jag eldar redan gran sen förra året och var mest tveksam till ev. långtidseffekter.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #6 skrivet: 21 mar-21 kl 19:11 »
De possitiva efekterna att du blir varm och att du blir av med granarna är uppenbara.
Du får väl rapportera när du lyckats elda upp granarna  ;)

Det dåliga är väl att det blir ont om färskt grantimmer i framtiden.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #7 skrivet: 21 mar-21 kl 19:52 »
Gran har ett rykte om sig att bilda tjärlager i skorstenen, men det är antingen för att folk eldar sur ved eller för att de stänger draget lite väl mycket för att den porösa granveden inte skall brinna så fort.

Jag säljer ganska mycket granved till folk som eldar i panna och kan ta vara på den kraftiga men kortvariga värmen med stora acktankar. Inte har de några problem trotts många års eldande. Själv eldar jag helst inte gran om det finns annat, men torrträd är åtminstone mycket bättre än granar som levde när man fällde dom.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-21 kl 21:01 »
Till köksspisen tycker jag torra grangrenar fungerar bra.
kretslopp

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-21 kl 21:03 »
Under krigsåren när man använde mycket ved fanns ett krav på en del gran eftersom den har en högre förbränningstemperatur och därmed brände bort en del tjärbildning från björkveden. Energimängden är densamma i ett kg. gran som björk.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #10 skrivet: 21 mar-21 kl 21:29 »
Till köksspisen tycker jag torra grangrenar fungerar bra.
Ja, grenarna är något helt annat än stamveden

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #11 skrivet: 21 mar-21 kl 21:33 »
Gran har ett rykte om sig att bilda tjärlager i skorstenen, men det är antingen för att folk eldar sur ved eller för att de stänger draget lite väl mycket för att den porösa granveden inte skall brinna så fort.


Hm, ok. Vi har sekundärluft till kaminen, det borde väl göra att det klarar sig även om man kör med stängt dragspjäll? Det funkar så att ingen luft passerar veden genom rostret men däremot kommer det in luft upptill i eldstaden så att gaserna brinner. Borde inte bli massa tjära då väl?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #12 skrivet: 21 mar-21 kl 21:43 »

Hm, ok. Vi har sekundärluft till kaminen, det borde väl göra att det klarar sig även om man kör med stängt dragspjäll? Det funkar så att ingen luft passerar veden genom rostret men däremot kommer det in luft upptill i eldstaden så att gaserna brinner. Borde inte bli massa tjära då väl?
Om det ser ut att brinna bra så är det okej, men om det ligger och pyr bara kan det bli tjära till slut. Tror inte det är någon fara alls för dig, det är om man stänger spjället nästan hela vägen på kvällen tex. för att det skall brinna så länge som möjligt över natten.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #13 skrivet: 22 mar-21 kl 09:47 »
Gran har ett rykte om sig att bilda tjärlager i skorstenen, men det är antingen för att folk eldar sur ved eller för att de stänger draget lite väl mycket för att den porösa granveden inte skall brinna så fort.

Jag säljer ganska mycket granved till folk som eldar i panna och kan ta vara på den kraftiga men kortvariga värmen med stora acktankar. Inte har de några problem trotts många års eldande. Själv eldar jag helst inte gran om det finns annat, men torrträd är åtminstone mycket bättre än granar som levde när man fällde dom.

Framför allt är ju ved från granstammar mycket känsligare än annan ved för "sureldning" med luftunderskott. Möjligen kan man jämföra den med björk i det avseendet. Det behövs inte mycket strypning av draget för att graneldaren ska förpesta omgivningen med stinkande rök.  Och det verkar vara mycket mer kritiskt än för annan ved, att granveden verkligen är perfekt torr.

Däremot passar gran utmärkt som "kaffeved", den är ju lätt att tända och brinner lagom länge för sådana ändamål.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #14 skrivet: 08 feb-22 kl 21:50 »
Håller du huset varmt med granveden?  Har sotaren haft något att anmärka på eller har det brunnit bra och utan nämnvärda problem.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #15 skrivet: 08 feb-22 kl 21:56 »
Min erfarenhet av granved är att den brinner och ger värme.
Ungefär lika mycket värme per kg som annan ved.
Man får lägga in lite oftare ibland väldigt mycket lättare men påsarna är så lätta att bära in.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #16 skrivet: 08 feb-22 kl 21:59 »
Min erfarenhet av granved är att den brinner och ger värme.
Ungefär lika mycket värme per kg som annan ved.
Man får lägga in lite oftare ibland väldigt mycket lättare men påsarna är så lätta att bära in.
Jag har samma erfarenhet, dock räcker inte granvedens energiinnehåll  riktigt om det skulle bli kallare än
 - 20° här.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #17 skrivet: 08 feb-22 kl 22:02 »
Jag har samma erfarenhet, dock räcker inte granvedens energiinnehåll  riktigt om det skulle bli kallare än
 - 20° här.

Det blir lite svårt att få in tillräckligt stora mängder i eldrummet.
Man får helt enkelt försöka hålla undan extra bra ved till de kallare perioderna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #18 skrivet: 08 feb-22 kl 22:09 »
Det blir lite svårt att få in tillräckligt stora mängder i eldrummet.
Man får helt enkelt försöka hålla undan extra bra ved till de kallare perioderna.
Det är svårare att försöka förbruka all 'dålig' ved, ruttet, torrt, krokigt, klent  och ytor av gran och tall.

Den 'bra' vackra björk veden går ju att trava vedboden/bodarna full av och/eller sälja om man så önskar..

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #19 skrivet: 09 feb-22 kl 22:47 »
Ved är ved. Eldat med gran och tall i 6-7 år nu. Inte lika mycket värmeinnehåll och det kan spotta och spraka, men inte ett problem om du inte har öppen spis.

Gran brinner snabbt upp, men funkar. Tall innehåller mycket kåda som lägger sig på innsidan av skorstenen, välkänt att det i värsta fall kan bli soteld = brand på innsidan av skorstenen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser