Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Damm/ Ankor / Häger  (läst 974 gånger)

goldwing

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Damm/ Ankor / Häger
« skrivet: 03 mar-21 kl 19:12 »
Jag har en damm ca 8x8 m diameter, ca 2 m höga sidor, o ca 0,5 m djup går att höja vattennivån, ingen plast helt naturlig, kuperad terräng runt dammen. Förr fanns det guldfiskar där senast 2020, har fyllt på med fiskar några ggr, men en Häger kommer på besök o fiskarna tar slut, nu finns där inga. Bor en dryg mil utanför Ängelholm.
Har en tanke på att ha några ankor istället, dammen finns ca 150 m från boningshus.
Jag behöver lite tips o bif några frågor, tacksam för svar, man måste börja nånstans.

Kommer Hägern ge sig på Ankor, alt ankungar
Räcker det med nät runt om dammen ca 1,2 m eller högre, tänkte på metallnät fyrkanter ca 2-3 cm, som jag sett i Hembyggsparken i Ängelholm
Tänkte oxå på att lägga plattor alt makadam en halv m utanför nät, kanske räven kommer
Nån som har länk alt skiss eller annat på byggnad av ankhus för 4-8 ankor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Damm/ Ankor / Häger
« Svar #1 skrivet: 03 mar-21 kl 23:59 »
Hägern kan säkert ta ankungar om det vill sig illa, men det kan duvhök, glada, kråkfåglar och mink också göra. Du behöver ett nät över om du skall kunna känna dig hyfsat säker. Vi har myskankor och de är rätt tuffa och vaktar sina små, men jag vet de som har små "snälla" ankor som har problem med kråkor och skator.

Nu har vi ankorna fria dagtid, men ett tag hade vi en större utegård med metallnät runt, bara 1,5m högt, och ett nylonnät över som hölls upp av några 3m höga stolpar så man kunde gå där inne. Kanske en lösning för dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser