Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?  (läst 924 gånger)

Hanakan

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?
« skrivet: 08 feb-21 kl 15:14 »
Här kommer jag med ett smärre i-landsproblem... Hos mig finns det inget vattenutkast i direkt anslutning till hönshuset. Och såhär på vintern hade det ju inte hjälpt ändå, eftersom den är avstängd. Så oavsett sommar eller vinter behöver jag hämta vatten vid eller i huset, en liten vit från hönshuset. Utöver höns bor även ankor och kaniner i hönshuset.

Hur har ni löst det med att frakta vatten fram och tillbaka? Jag funderar på att använda en spillvattentank med hjul, alt en lastvagn med vattendunk på...

En fundering är det där med regnvatten... Kan man ge sina djur vanligt regnvatten att dricka och därmed lösa med en regnvattenuppsamlare?

Hur ser era lösningar ut?  ::)
Angelica

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-21 kl 16:01 »
Hejhej, vi bär vatten i trädgårdsvattenkanna, 10 l /dag räcker till våra 30 djur. I hönshuset har vi en 20 l dunk med slang till 6 st seriekopplade hönsvattenkoppar (från Wish) så i princip kan man fylla varannan dag. Regnvatten kan ju gärna bli alger i, å det är väl inte jättebra..

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-21 kl 16:22 »
Att ge regnvatten är en helt ok lösning och det fungerar bra i många delar av världen.
Människor dricker också regnvatten.

Det som jag direkt funderar på är hur långt du har.

För det är inga större problem att bräda ner en slang. Är det ett problem så är en luftledning med fall mot stallet bättre för då kopplar man på vattnet och fyller det man ska.
När man sedan stänger av så kopplar man loss slangen och så tömmer den sig själv.
Dvs ingen risk för att det fryser i den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?
« Svar #3 skrivet: 08 feb-21 kl 18:15 »
Jag fick ju veta i och med skyddsnivå 2 på fåglarna att det tydligen är skyddsnivå 1 i hela Sverige sedan 2017. Det i sin tur betyder att du inte får samla vatten och ge dina fåglar, tydligen.

Citat från jordbruksverkets hemsida:

” Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå
Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel”

Med det sagt så har jag ca 400 kvm tak som vi samlar vatten till hästar och fåglar. Vi har helt enkelt kopplat ihop 3 st IBC-tankar där vi leder vattnet från stuprännan in i första tanken. Vi kan stänga av de enskilda tankarna och tömma en i taget om vi vill.
Vi har tills i somras bara haft tappning genom rör men i år satte vi pump så det skulle gå snabbare att fylla över till hästtanken.

Det kan bli alger men trots 3000 liter så är det inte mycket och verkar inte påverka vad fåglar och hästar tycker om vattnet. Man kan trä egensydda solskydd över så slipper man alger lite längre.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?
« Svar #4 skrivet: 08 feb-21 kl 19:44 »
Vi har mindre än 50 meter till de flesta fåglarna (och där bor ankorna, de badsugna vattenförstörarna). Så när det är plusgrader låter vi en trädgårdsslang ligga ute så det bara är att fylla upp. Vintertid bär vi och ransonerar med baden.

Till fåren har vi en 200 liters tunna på hjul som vi fyller och drar till betet de råkar vara i.


Går det åt mer än två vattenkannor per dag så är det läge att tänka slang, och helst gräva ned.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?
« Svar #5 skrivet: 02 mar-21 kl 20:48 »
Vi bär vatten till hönsen. Vattenkannor eller hinkar. Funkat bra i massa år. Ända gången jag tyckt det varit jobbigt är när vi haft grisar som på sommaren dels dricker mycket vatten + att de välter sitt vatten :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: VATTEN, vatten- bara vanligt vatten?
« Svar #6 skrivet: 04 mar-21 kl 14:00 »
När det var riktigt kallt i februari frös vattenledningen till lagårn i marken, så det var bara att bära vatten i vattenkanna från huset. Hönsen dricker inte så mycket, det var värre med kvigorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser