Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med lösningar i litet torp  (läst 1276 gånger)

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
Hjälp med lösningar i litet torp
« skrivet: 18 dec-20 kl 00:21 »
Hej

Men vän funderar på att flytta in i ett litet torp som stått obebott en längre tid. Hon kommer hyra det så några större och dyrare ingrepp är inte aktuellt. Stugan saknar rinnanden vatten men det finns en pump på tomten. Det finns ett dass. Tomten ligger ganska svåråtkomligt till så det är inte så lätt att frakta saker till och från.

Vad har ni för tips angående vatten och vad bör man tänka på?

Vad är den smidigaste lösningen Vad gäller dasset? Det kommer inte bli kul att bära iväg all skit. En tanke är att i första han kissa ute. Men der kommer ju ändå en dag då man måste tömma skiten.

Smart lösning för att tvätta sig? 

Det finns inget avlopp utan vattnet från diskhon rinner ner i en hink som man får tömma. Några tips Vad gäller det?

Det finns en kakelugn men tidigare hyresgäst säger att det ryker in fast hon brukar elda ändå. Jag tycker inte att det låter som en bra lösning.  Någon aning om vad det jan kosta att täta?  (Ja jag vet att hon måste ta dit sotare och kolla skorsten osv).

Något annat hon bör tänka på? 😃

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #1 skrivet: 18 dec-20 kl 06:42 »
Beroende på hur dasset ser ut så kan man ställa en tunna under, man har då flera för vinterns gång då vid minusgrader blir en pyramid. Tunnor med lock av bra kvalitet som håller. Sen gör man en kompost med lekasten, 2 fack. Ett fack som man fyller och det andra facket får vila tills det första är fyllt. När man fyllt det andra så är det i princip jord av det första facket.

I flera av världens länder så tvättar man sig med en hink som man använder en skopa och häller på sig själv.

Diskhovattnet bör gå att sprida lite var överallt såvida man köper nåt snällt tvättmedel. Kanske gör nåt eget tvättmedel. Till sommaren bör det gå att gräva en stenkista utanför väggen och leda vattnet dit.

Hur kakelugn läcker rök är det intressanta. Finns annars en tub med smet man kan köpa. Kostar nån hundring, en spruta en till hundring. Smeten är svart så på en vit kakelugn så kanske inte det är så fint. Om det då är murbruk som vittrat.
Fågelbo i skorsten är väl dock en klassiker. Räkna med flera tusenlappar för sotare och sen en plåtslagare som fixar en skyddande kåpa och nät. Lätt 10 000 kr kan det kosta.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #2 skrivet: 18 dec-20 kl 08:13 »
Tack för svar! Det var mycket matnyttigt du kämpar med. 😃 Ska genast vidarebefordra.  🙂

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #3 skrivet: 18 dec-20 kl 12:01 »
avseende kakelugnen. Absolut oacceptabelt att den läcker rök då kolmonoxiden är luktlös men dödlig. Den synliga röken är mest irriterande. Man måste ta reda på var den läcker. Oftast är det anslutningen mot skorstenen som är den främsta boven. Då får man plocka ner det översta varvet för att komma åt att laga. ryker det in mellan plattorna i ugnen så har du en sprickbildning inne i ugnen och det kräver en omsättning. Hela ugnen plockas ner o muras om. Ett jobb för proffs och är dyrbart. Man lagar inte kakelugnar med murbruk utan den är byggd med lera för att vara flexibel och tåla värme. att täta fogarna mellan plattorna är bara för stunden. Ser fogarna ut att ha rört sig (det är breda fogar) så är troligen plattorna lösa och rökgångarna inne i ugnen har spruckit. man kan också försiktigt knacka på plattorna,låter de ihåligt har de lossat.
En kakelugn är byggd för att sättas om med tidsintervall på cirka 80-100 år.
Sedan har vi givetvis också skorstenen att tänka på huruvida den är tät. Samma där,är det sprickor på vinden eller i trossbotten så kan eld uppkomma. Säkraste är att tryckprova allt för att utröna var svagheterna sitter.

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #4 skrivet: 18 dec-20 kl 13:02 »
Tack för denna information!  😃

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #5 skrivet: 18 dec-20 kl 16:01 »
En till fråga. En del av panelen vid dörren och lite av fodret är ruttet. Jag har för mig att man förr i tiden då bara skar bort de brädor som var dålig och ersatte den dåliga delen. Kan man alltid göra så eller måste man ta bort allt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #6 skrivet: 18 dec-20 kl 16:05 »
En till fråga. En del av panelen vid dörren och lite av fodret är ruttet. Jag har för mig att man förr i tiden då bara skar bort de brädor som var dålig och ersatte den dåliga delen. Kan man alltid göra så eller måste man ta bort allt?

Det bror helt och hållet på hur skadan ser ut när man börjat riva det.
Man räknar med att göra ett så litetingrepp som möjligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #7 skrivet: 18 dec-20 kl 17:15 »
Ja precis så tänker jag. Det har typ skvätt upp vatten från trappan så det är mjukt några dm upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #8 skrivet: 18 dec-20 kl 19:51 »
Det är  smidigt att tvätta sig med tvättlapp från med en skvätt vatten i handfatet eller en bunke. Fukta tvättlappen och blöt av dej där du ska tvätta med bara vatten, tvåla  tvättlappen och tvåla in dej med den. Vrid ur den i slaskspannen upprepa till den är fri från tvål. Doppa vrid ur och tvätta av dej tvålen med tvättlappen. För att det ska fungera ska ingen urvridning göras i handfatet.

Vi har utedass, vi både bajsar och kissar där. Vi har betongplatta som vi bajsar på utan tunna. Vi strör sågspån eller träpellets på, en näve vid var besök. Varken lukt eller flugor har varit något problem. Den blir fast och förmultnad på ett halvår. Vilket gör dasset lättömt.

Det är svårt att tända kakelugn när skorstenen är kall och fuktig. Så här skulle jag göra; Först  skulle jag dra ut spjället ordentligt och dra ut all sot från skorstenen. Genom översta sotluckan (ventilen) Sen skulle jag sota ur i de nedre sotluckorna. Stick in långt så du får ut all sot.
När det är gjort, skulle jag rulla en dagstidningssida sticka in den i en av nedre sotluckorna och tända den. Det kan behöva upprepas ett par gånger. Sen skulle jag knöla ihop tidning och tända i eldstaden, Till det drar ordentligt. Det kan behöva upprepas. Ibland behövs ytterligare en tändning i sotluckan. När tidningen brunnit ut är det dags att lägga in ved och stickor och näver i eldstaden och tända. Låt nu brinna till det tar sig ordentligt med stängda luckor bara draghålen öppna. Nu blir det dags att stryka spjället, Skjut in spjället till det vill ryka in då drar du ut det en liten bit så det slutar ryka in. Du kan prova med en tändsticka i överkant på eldstadsluckan att lågan från tändstickan dras in i springan. När veden brunnit ut stänger du spjället helt så ugnen bevarar värmen. Du ska inte elda kakelugn med öppna luckor.
kretslopp

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #9 skrivet: 19 dec-20 kl 02:51 »
Tack för tipset!  😃😃😃

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #10 skrivet: 19 dec-20 kl 10:22 »
Och se till att få spis och skorsten besiktigade/ provtryckta innan du drar i gång med eldandet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Hjälp med lösningar i litet torp
« Svar #11 skrivet: 19 dec-20 kl 11:35 »
Lovar! 🙂🙂🙂


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser