Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängmörning av dovhjort i detta fuktiga väder.  (läst 1479 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Hängmörning av dovhjort i detta fuktiga väder.
« skrivet: 14 dec-20 kl 23:00 »
Sköt en dovhjort igår och den hänger på logen.

Men hur tänker ni med dygnstemperatur så här års. Här är det ca 2 + och sjukt fuktigt i luften.

Hur länge skulle ni våga ha den hänga? Jag brukar annars slakta i november och då är det inga problem med hängmörningen ute på logen. Men då brukar det mer vara 6 grader.

Risk för mögel i denna fuktighet?

Tacksam för svar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hängmörning av dovhjort i detta fuktiga väder.
« Svar #1 skrivet: 15 dec-20 kl 05:31 »
Skulle jag inte tro vid den temperaturen.

Har du lyckats med hygienen kan den gott få hänga en vecka eller mer, kan vara svårt att få ihop alla 40 dygnsgrader vid den här tiden på året. Skulle det bli mycket mögel kan du spraya de områdena med ättika. Lite mögel kan du skrapa bort när du styckar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hängmörning av dovhjort i detta fuktiga väder.
« Svar #2 skrivet: 15 dec-20 kl 18:41 »
Jag sprayar på ättika direkt när jag är klar och den börjar hänga, för säkerhets skull liksom. Är det dåligt på något sätt?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hängmörning av dovhjort i detta fuktiga väder.
« Svar #3 skrivet: 16 dec-20 kl 12:23 »
Är inte dålig på något sätt. Kändes bara att det skulle ta lång tid att komma upp i 40 dygnsgrader + den här fuktigheten. Men nu har vi haft 6 till 5 grader så då funkar det ju.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hängmörning av dovhjort i detta fuktiga väder.
« Svar #4 skrivet: 16 dec-20 kl 14:23 »
Det är inte så noga med dygnsgrader, titta på köttet istället. Tryck med pekfingret, det ska förlora sin spänst och mörkna. Kolla varje dag så lär du dig snabbt hur det ska kännas. GLöm inte ättika där du petat. Har aldrig märkt att det skulle bli något dåligt av ättika.

Jag brukar säga att när slaktkroppen börjar få frisyr är det dags för styckning. Då brukar det vara riktigt mört, för den som är lite mer vågad väntar man tills det luktar så pass illa att man är tveksam på om det går att äta, i det stadiet blir det världsklass på stekarna.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hängmörning av dovhjort i detta fuktiga väder.
« Svar #5 skrivet: 17 dec-20 kl 08:08 »
Tack för input. Nu känns det lugnare :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser