Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skendräktiga getter - vad göra?!  (läst 1376 gånger)

Helena A

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Skendräktiga getter - vad göra?!
« skrivet: 15 jun-20 kl 11:47 »
Hej!

I drygt fyra veckor har jag nu haft två gethonor, jämtgetter. Båda 8 år gamla. De har aldrig killat och enligt förra ägaren heller aldrig varit skendräktiga eller mjölkade, vilket en av dem nu varit i ca 6 veckor. Den andra har sedan någon vecka tillbaka halva juvret och en spene svullen/utspänd, men inte den andra spenen. De är inte tillräckligt tama för att mjölkas eller att jag ens får röra vid juvret - annars rätt så gosiga när de får välja :)

Enligt en person med getter på fäbod så ska mjölkning inte heller göras utan det ska typ gå över av sig själv då jag inte ämnar fortsätta mjölka. Har dock läst flera inlägga/svar om att just mjölkas är det som måste göras. Juvret har inte blivit större, men inte heller mindre ännu under de senaste 4 veckorna. De får nästan uteslutande sly nu, medan de tidigare ätit mest gräs. Pigga och glada och äter med stor aptit och de verkar inte ha ont, inte heller då de ligger ner, så de ser inte ut att må dåligt på så sätt, men jag blir lite orolig ändå. Bör jag ha en veterinär kika på dem eller hur länge kan jag vänta med att juvren ska svälla ner/vätska ska "tillbakabildas"?

Tack på förhand.

Helena A

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skendräktiga getter - vad göra?!
« Svar #1 skrivet: 15 jun-20 kl 15:48 »
Nu är veterinärtid bokad imorgon bitti!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Skendräktiga getter - vad göra?!
« Svar #2 skrivet: 18 jun-20 kl 16:04 »
Getter av mjölkstam kan bilda mjölk utan dräktighet eller killingar. Det händer särskilt på sommaren när betet är saftigt och frodigt.  Vill du inte fortsätta mjölka ska du inte börja. Vad tyckte veterinären?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser