Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn  (läst 1603 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn
« skrivet: 11 jun-20 kl 15:25 »
Vet inte om jag kommit på en bra idé, en onödig idé, någon annans idé, eller tänkt direkt snett, men som det teknologiska kontrollfreak jag är tror jag mig nyss ha uppfunnit en relativt enkel vattennivåmätare med fjärravläsning för både grävda och djupborrade brunnar. -En mätare som dessutom fungerar utan el.

Fäst en tyngd av giftfritt material i änden på en billig plastslang och låt den glida ner nära botten (eller mätbara minimumnivån) av brunnen. Andra änden av slangen kan sluta i marknivå intill brunnen lika väl som ledas in i bostadshuset. Sätt ett T-rör med en manometer/tryckmätare i slangens torra ände. I T-rörets andra ben sätts en cykelventil eller bildäckventil.

Pumpa in luft i slangen tills det bubblar ut nere i brunnen, vilket märks genom att manometerns visade tryck inte längre ökar (annat än just vid pumptagen). Nu visar manometern ganska exakt vattendjup, eller rättare sagt höjden på vattenpelaren mellan vattenytan och plastslangens mynning nere i brunnen.

Om vattennivån i brunnen sjunker kommer luft bubbla ut från slangen, och när nivån sedan stiger igen visar manometern ett mindre (sämre) vattendjup än det faktiska. För att få rätt mätvärde behöver man alltså pumpa luft före varje avläsning. Systemet kommer aldrig kunna visa på ett större vattendjup än det faktiska.

Vill man ha ett mer sofistikerat system kan man pumpa upp en liten lufttank som sakta via ett liiiitet munstycke bubblar ut luft kontinuerligt via mätslangen i brunnen. Med en extra manometer på trycktanken kan man enkelt se om det går att lita på huvudmanometern eller om det är dags att pumpa in mer luft i systemet.

Varje meter vattendjup ger ungefär 0.1 Bar. Till en grävd brunn blir det dålig upplösning på manometern om dess mätområde överstiger 1 Bar. En djupborrad brunn kan ha 5-10 Bars mätområde. Till en djupborrad brunn behöver mätslangen klara det högre tryck som uppstår.

Även om man inte har några problem med vattentillgången kan det vara ett intressant och lärorikt experiment, och i torrperioder kan det bli mycket värdefullt om man i förhand kan se om det finns marginalet för att fylla ett badkar, köra tvättmaskin eller ens handdiska.

Har man vattenledning mellan brunnen och huset kan det vara möjligt att via ett T-rör i vardera änden dra färskvatten- och mätslangen koaxialt, d.v.s. slippa gräva eller ha en luftslang ovan mark.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn
« Svar #1 skrivet: 11 jun-20 kl 15:29 »
Men vattennivån i en djupborrad brunn säger väl inte så mycket om du inte vet hur det ser ut geologiskt?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn
« Svar #2 skrivet: 11 jun-20 kl 15:47 »
Men vattennivån i en djupborrad brunn säger väl inte så mycket om du inte vet hur det ser ut geologiskt?

Hmmm... Jag tänker att det tvärt om borde gå att lära sig saker om det geo- och hydrologiska, om man kan hålla daglig koll på vattennivån i sitt borrhål. En grävd brunn med dålig tillrinning är ju i högre grad sin egen vattenreservoar än ett borrhål är, eller rättare sagt så har den grävda brunnen fördelen att inte sänka vattennivån lika mycket var varje uppumpad liter vatten. En djupborrad brunn med långsamt tillflöde kan ju sänka nivån så pass fort och mycket att en nedsänkt djupbrunnspump antingen suger luft eller helt enkelt inte orkar trycka upp vattnet. I båda fallen är det dåligt för pumpen.

En rörspetsbrunn är väl i jämförelse det sämsta av två världar, d.v.s. liten reservoar i både höjd och bredd. Om man enkelt och tillförlitligt kan hålla koll på vattennivån och har en relativt stor hydrofor/hydropress borde man kunna köra sin pumpanläggning mer optimalt, och t.ex. pumpa automatiskt i mindre portioner utspritt på dygnets timmar i stället för att sänka vattennivån så lågt att anläggningen jobbar onödigt hårt.

Bakgrund till mina funderingar: Jag har mitt "finvatten" från en relativt problemfri djupborrad brunn hos grannen, men vill försöka bli oberoende. Min egen fastighet har en välfungerande grävd brunn som kan vara nära att sina sommartid men annars har hög kapacitet genom ytliga tillflöden. Vattenkvaliteten är sannolikt inte tjänlig som dricksvatten dock. Jag har även en 40-50 år gammal djupborrad brunn som aldrig togs i bruk, eftersom den ansågs flöda för dåligt för en familj med tre barn. Med en stor hydrofor och lågflödande pump hoppas jag ändå kunna använda denna brunn, men då vill jag lära mig hur den fungerar.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn
« Svar #3 skrivet: 11 jun-20 kl 16:35 »
I en borrad brunn får man efter ett tag problem om man har en tunn slang som man trycker ned luft i och låter vattnet åka ut och in, det blir utfällningar som sätter igen. Men det fungerar ett tag. Det du behöver för långtidsmätningar är t ex en bit platt brandslang som du sätter längst ned så du får ett slutet system.

Jag har ett svårflörtat borrhål som jag skulle vinna på att veta vattennivån i, även ett nivålarm skulle vara bra så man inte tar ut vatten på ett oviktigt ställe om det kan ställa till det på ett viktigt. Har funderat på slangversionen, men tror en tryckgivare skulle vara lättare att jobba vidare med här.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn
« Svar #4 skrivet: 11 jun-20 kl 16:55 »
Den nivåmätningsmetoden är gammal och välkänd, brukar kallas "bubbelpegel". Dock tydligen inte alltid problemfri, vid hårt eller mineralhaltigt vatten kan man få problem med kalk- eller saltutfällningar som sätter igen slangänden med tiden.

Om luftledningen till brunnen går via icke frostfria ställen, så bör man låta luften passera ett torkfilter (t ex burk med silicagel). Och om man ska använda brunnen till dricksvatten kan det ju vara bra att se till att den luftpump/kompressor man använder inte skickar med oljedimma eller andra onyttigheter i luften.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn
« Svar #5 skrivet: 11 jun-20 kl 20:00 »
Tänkvärd feedback, tack för det!  :) Känns som att "min" idé kan vara bra för att lära sig mer om hur brunnen fungerar, men som påpekats i kommentarerna verkar metoden vara mindre lyckad för ett mer permanent och automatiskt system. 

Ytterligare ett möjligt problem i främst borrade brunnar och nerslagna rörspetsbrunnar är att om mätslangen når djupare än punkten där pumpanläggningen suger upp vattnet, så finns risk att uppbubblande luft sugs in i systemet. För en dränkpump är det nog inga större problem, men ejektorpump och sugande pump blir nog inte så glad om det kommer en större mängd luft på en gång.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Fjärravläsning av vattendjupet i en brunn
« Svar #6 skrivet: 12 jun-20 kl 10:48 »
En kapacitiv givare kan indikera när nivån blir för låg.
Även hemmabyggda resistiva givare går att använda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser