Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man verkligen använda ett gammalt hönshus till lekstuga??!!  (läst 1882 gånger)

Fisken

  • Inlägg: 2
    • Halland
Hej!

Jag och min sambo har en gammal lekstuga som vi använt till hönshus. Nu vill han att den ska återgå till lekstuga igen eftersom vi inte har höns kvar.

Jag tycker att det är helt sjukt äckligt och menar att man absolut inte kan städa ur den så ordentligt att all ohyra och eventuella mikroorganismer försvinner så att barnen kan leka där medan han menar att det visst går.

Hur skulle ni tänkt?? Att göra tvärtom är ju inga konstigheter, googlar man lekstuga och hönshus kommer det ju upp massor av länkar med hur man på ett fiffigt vis bygger om lekstugan så den ska passa att ha hönor i - men inte sjutton gör väl folk om hönshuset till lekstuga igen?!

TACKSAM FÖR SVAR!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jag tror det går bra att städa och måla så det blir en fin lekstuga igen. Vi hade höns i vårt utedass, nu har vi återtagit det så det är utedass igen. Det gick bra att städa och måla så det blev fint igen.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Klorin eller Virkon S tar död på allt eller nästan allt. En ordentlig städning så det ser rent ut och sen dränka in med Klorin eller Virkon S. Borde funka.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
 Ungar kan leka lite varstans även om där inte är kliniskt rent. Du kan väl ta in ungarna på natten?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jag tror inte du behöver desinficera med en massa gift. Jag tror det räcker att städa noga och måla eller tapetsera.
kretslopp

Fisken

  • Inlägg: 2
    • Halland
Tack till er som svarade seriöst.

Det lutar åt att vi kommer städa ur och desinficera med Virkon S om det nu blir att vi inte bygger en helt ny lekstuga och behåller den här att ha hönor i framöver...

Ny fråga!

Hur farligt är Virkon S? Jag har läst mig till att det är biologiskt nedbrytbart men vad innebär det i praktiken? Att det är helt ofarligt? (Klorin går helt bort). Någon här som använder Virkon S som rengöring av djurstallar på regelbunden basis?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
Virkon är ju inte nyttigt. Att det är godkänt för rengöring av djurstallar är en annan sak.

Problemet med att använda hönshus till folk att vistas i är ju att lukten sätter sig i trät. Kan ju finnas kvalster kvar också, men de städar man bort och de är bara irriterande och dör ut när hönsen är borta. Skura rejält och dra på värme så det får torka ut så märker ni om det känns ok.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser