Först och främst separata motorer för framdrivningen och till klippaggregatet så blir det betydligt enklare att köra klipparen. Är det flera knivar kan det nog vara en god idé med separat motor till varje kniv. Visst ökar förlusterna när driften delas upp på flera mindre motorer, men i gengäld slipper man förlusterna i kilremmarna. "Knivmotorerna" kan ju enkelt drivas on/off via reläer, och har man möjlighet att ladda drivmotorns batterier med flera separata laddare borde det funka ganska bra att köra motorn via reläer/kontaktorer i två eller tre steg via seriekopplade batterier (12-24-36V) och på så vis bygga lågbudget i stället för en "truckstyrning" av drivmotorn.
En motortyp med gott om kraft som kan gå att få tag på billigt hittar man i bakgavellyftar på lastbilsskroten. Finns både 12 och 24V och brukar ligga på ca 2kW. Är s.k. compoundmotorer som inte har bästa verkningsgraden, och så brukar de tyvärr ha "mejselspår" i stället för utstickande axeltapp. Jag hade en sådan 2kW/24V compoundmotor i en elmoped jag byggde för många år sedan. Marschade 40-50 km/h i lika många kilometer mellan laddningarna av fyra 12V fritidsbatterier. Motorn kunde bli ganska het kring kolborstarna så jag monterade på en liten kylfläkt.
Bilbatterier är väl inte det tekniskt bästa för elfordon, främst för att de mår dåligt av djupa urladdningar. Har för mig urladdning under 50% sägs vara riktigt dåligt, och så gäller det att omedelbart ladda upp efter körning. Fritidsbatterier kan vara aningen bättre, och så vitt jag vet är AGM-batterier ännu bättre. Gissar den senare typen börjar bli vanligare på bilskrotarna allt eftersom fler bilar får start-/stoppsystem.