Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?  (läst 17831 gånger)

Stigfinnaren

  • Inlägg: 14
    • Norrbotten
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #20 skrivet: 05 sep-10 kl 15:00 »

Stenmurar är skyddade genom "Förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m." http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981252.htm
"6. Stenmur i jordbruksmark
En uppbyggnad av på varandra lagda stenar som har en tydlig, långsträckt utformning i naturen och som har eller har haft hägnadsfunktion eller som funktion att avgränsa jordbruksskiften eller någon annan funktion."
Så att förstöra en stenmur är ajabaja, dispens kan fås för att ta bort/förändra stenmuren om det finns särskilda skäl..
-------
Fastighetskartan ska man inte dra allt för stora slutsatser av. Fastighetsgränserna på fastighetskartan är av väldigt skiftande kvalitet.
Om du har fått ett utdrag av fastighetskartan från lantmäteriet så står " Kartredovisningen har inte rättsverkan, jmfr mot beslut i lantmäterihandlingar"
Att gränsen är rak på fastighetskartan har nog att göra med hur gränsen har förts in på fastighetskartan, genom digitalisering av förrättningskartan och då blev det lite jobbigt att göra för många brytpunkter/radier. Det är rätt troligt att gränsen följer stenmuren.
Det som gäller är (i prioritetsordning samt något förenklat)
1. Markeringarna på marken, ex gränsrör eller råsten
2. "Förrättningskarta jämte handlingar, innehav och andra omständigheter kan antagas ha varit åsyftad"
3. Rå och rör som av ålder ansetts utmärka gränsen.
Vad är det för karta du har?
Har du alla handlingar från när fastigheten bildades? Om inte se till at skaffa dem från Lantmäteriet.
Det går fint att fråga en förrättningslantmätare men det är inte säkert att det går att få ett klart besked om handlingarna är otydliga/oklara. Lantmäteriet är skyldiga att lämna upplysningar, vägledning, råd osv enligt förvaltningslagen, men det finns gränser för hur mycket tid som kan läggas innan det ska börjas med att faktureras då verksamheten är avgiftsfinansierad.
Om det skulle bli så att det blir aktuellt med en fastighetsbestämmning så kan det till och med bli så att du riskerar att får betala en större andel av kostnaden än grannen. Detta om du har större nytta än din granne att få gränsen bestämd.



* Med Lantmäteriet menar jag både den statliga lantmäterimyndigheten (Lantmäteriet) och de kommunala lantmäterimyndigheterna.
Om du inte vet vilken lantmäterimyndighet som ansvarar för fastighetsbildningen i den kommunen där din fastighet ligger, skicka PM till mig så kan jag fixa fram kontaktuppgifterna.


Hoppas nu att det var svar på några av dina och andras funderingar
Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

Huggorm

  • Gäst
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #21 skrivet: 05 sep-10 kl 15:05 »
Dom använder dessutom stenmuren som upplag för virket, det är väll lättare att få grepp om stockarna om dom lutar mot stenmuren kan jag tänka mig. Men jag avvaktar till dom är färdiga så får jag se sedan vad jag göra.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #22 skrivet: 05 sep-10 kl 15:28 »
Stenmurar är skyddade genom "Förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m."

osv,,,,

Jag skulle gå på "lagaskifteskartan" direkt, för som jag uppfattat det hela, så är inte dagens moderna " 2 skiktskartor" lagliga sett till gränsbestämning - inte ens Lantmäteriets.



Stigfinnaren

  • Inlägg: 14
    • Norrbotten
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #23 skrivet: 05 sep-10 kl 15:35 »
Jag skulle gå på "lagaskifteskartan" direkt, för som jag uppfattat det hela, så är inte dagens moderna " 2 skiktskartor" lagliga sett till gränsbestämning - inte ens Lantmäteriets.

Precis, man ska kika på förrättningskartan och inte fastighetskartan. Fastighetskartan är en bra översikt men någon rättsverkan har den som sagt inte.
Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

Huggorm

  • Gäst
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #24 skrivet: 05 sep-10 kl 17:06 »
Gränsen är ritad spikrak redan på lagaskifteskartan, men stenmuren slingrar som sagt

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #25 skrivet: 05 sep-10 kl 22:13 »
Dom använder dessutom stenmuren som upplag för virket, det är väll lättare att få grepp om stockarna om dom lutar mot stenmuren kan jag tänka mig. Men jag avvaktar till dom är färdiga så får jag se sedan vad jag göra.

Hmmm?,,,

Spikrak eller ej, men kan man anta att muren utgör laglig och gemensam fastighetsgräns, så är det ingen större vits att avvakta med både åverkan på muren och det faktum att du erhållit skador på rotstående skog på sas "din sida".
Finns många som har sk "skoglig uppdragsverksamhet", och de kan plocka ut gräns med GPS (dock ej laglig - men som stöd) samt besikta/värdera skador.

Jag skulle nog anlita någon sådan i förstaläget, och utan större dröjsmål.


Stigfinnaren

  • Inlägg: 14
    • Norrbotten
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #26 skrivet: 06 sep-10 kl 09:55 »
Gränsen är ritad spikrak redan på lagaskifteskartan, men stenmuren slingrar som sagt

Vad står det skrivet i protokollet om gränsen och dess markeringar?

Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

Huggorm

  • Gäst
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #27 skrivet: 06 sep-10 kl 10:19 »
Vad står det skrivet i protokollet om gränsen och dess markeringar?
Vet inte, handstilen är så svårläst att jag inte orkat försöka mig på den.

Neiklot

  • Gäst
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #28 skrivet: 06 sep-10 kl 17:17 »
Stenmur/gränsmarkering gäller, även om det på kartan framgår att gränsen är spikrak.

Dom har ingen rätt att köra sönder stenmurar, och def. inte andras.

Man får ej heller köra på annans mark utan tillstånd från markägaren.

Har trädet stått på din mark och ex. blåst ner och ligger på grannens mark, så får inte grannen ta trädet utan lov.

Förövrigt är jag på detta vis lovad en flaska whiskey från ett lokalt skogsbolag som betalning för en präktig gran.

Någon flaska har inte synts till ännu...

/Markus

Stigfinnaren

  • Inlägg: 14
    • Norrbotten
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #29 skrivet: 09 sep-10 kl 19:00 »
Vet inte, handstilen är så svårläst att jag inte orkat försöka mig på den.

Om du vill kan jag ta en titt på det, skicka PM...
« Senast ändrad: 11 sep-10 kl 15:08 av Stigfinnaren »
Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #30 skrivet: 11 sep-10 kl 11:00 »
Trevligt att någon fler än jag på "forat" verkar gilla Dan Andersson,,,,,,

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #31 skrivet: 11 sep-10 kl 15:09 »
Jag har varit ute för Stora Enso som driftar åt Bergvikskog.
2 gånger har de varit över på min mark tagit skog.
Första gången så tog det nästan ett år innan de betalade för träden.
I fjol var de över igen och då tog de även 3 metersveden som jag hade lagt upp.
De körde även sönder utloppet och diket för 3-kammars brunnen.
De grävde ca 5 meter på min mark för att gräva upp avloppet men diket som forsätter över bergvikskogsmarker rörde de inte så där är det helt igentryckt.
Veden och de trän de tog senast har jag jag inte fått en krona för.

Tyvärr är min gård delvis avstyckad till 5 hektar.
Marken finns med som brukad av gården sedan minst 1600-talet.
Diket grävdes 1800-talet och åkern planterades igen under 1970-talet mot länstyrelsens önska, (sällsynta blommor).

Jag har även gammalt servitut på utloppet från 1988..

Jag har varit ikontakt med Bergvikskog som hänvisar till Stora Enso som säger att de kommer inte betala eller göra något mer då de anser att det är helt deras mark och servitutet inte gäller, de bad mig mer eller mindre flyga och fara.
Enligt Lantmäteriet så får jag muntligt att servitutet gäller och jag har rätt men skall jag ha det nedskrivet av dem så kommer det kosta 22000 sek.
En privat jurist säger också att jag har rätt och enligt gammal hävd så kan jag tvinga dem att hålla uppe diket eller sälja marken till mig men då måste jag gå till domstol.

När jag köpte gården så skulle jag få köpa detta  enligt muntligt avtal men när jag hade pengar så hade de ändrat sig.
Jag har även informerat Skogsvårdstyrelsen att de har kört sönder gamla hålvägar och tryckt sönder marken runt en stenadbrunn från 16- 1700-talet.
Dessa vägar eller brunn finns inte med i några fornminnen.
Skogstyrelse har inte ens varit ute och tittat.

Stigfinnaren

  • Inlägg: 14
    • Norrbotten
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #32 skrivet: 11 sep-10 kl 15:32 »
Trevligt att någon fler än jag på "forat" verkar gilla Dan Andersson,,,,,,

Tror nog att det finns några fler men som  inte gett sig till känna än....

Dan Andersson är en av mina favoriter
Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #33 skrivet: 11 sep-10 kl 18:19 »
Jag har varit ute för Stora Enso som driftar åt Bergvikskog.
2 gånger har de varit över på min mark tagit skog.
Första gången så tog det nästan ett år innan de betalade för träden.
I fjol var de över igen och då tog de även 3 metersveden som jag hade lagt upp.
De körde även sönder utloppet och diket för 3-kammars brunnen.
De grävde ca 5 meter på min mark för att gräva upp avloppet men diket som forsätter över bergvikskogsmarker rörde de inte så där är det helt igentryckt.
Veden och de trän de tog senast har jag jag inte fått en krona för.

Tyvärr är min gård delvis avstyckad till 5 hektar.
Marken finns med som brukad av gården sedan minst 1600-talet.
Diket grävdes 1800-talet och åkern planterades igen under 1970-talet mot länstyrelsens önska, (sällsynta blommor).

Jag har även gammalt servitut på utloppet från 1988..

Jag har varit ikontakt med Bergvikskog som hänvisar till Stora Enso som säger att de kommer inte betala eller göra något mer då de anser att det är helt deras mark och servitutet inte gäller, de bad mig mer eller mindre flyga och fara.
Enligt Lantmäteriet så får jag muntligt att servitutet gäller och jag har rätt men skall jag ha det nedskrivet av dem så kommer det kosta 22000 sek.
En privat jurist säger också att jag har rätt och enligt gammal hävd så kan jag tvinga dem att hålla uppe diket eller sälja marken till mig men då måste jag gå till domstol.

När jag köpte gården så skulle jag få köpa detta  enligt muntligt avtal men när jag hade pengar så hade de ändrat sig.
Jag har även informerat Skogsvårdstyrelsen att de har kört sönder gamla hålvägar och tryckt sönder marken runt en stenadbrunn från 16- 1700-talet.
Dessa vägar eller brunn finns inte med i några fornminnen.
Skogstyrelse har inte ens varit ute och tittat.

Var det vid avverking Nr: 2 som de körde sönder avloppsdiket?

Hursom, så får de ju inte hugga skog/stjäla virke och köra på dina marker efter eget behag, så jag skulle nog vidarebefodra ärendet till ordningsmakten - åtminstonde för "konsultation".

Hur är avloppsservitutet utformat?,,,, muntligt/skriftligt eller är det bara så att det hört till gården innan en ev avstyckning?.




Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #34 skrivet: 11 sep-10 kl 18:36 »

Dan Andersson är en av mina favoriter

Samma här!

Grannen till mina farföräldrar (skribent för vår lokaltidning), kände Dan Andersson personligen och hade alla hans alster.
Han brukade berätta om Dan, men det är länge sedan och jag var tyvärr alldeles för liten för att komma ihåg allt.

OT,,,, men här kommer iaf en någorlunda passande text till ämnet gällande "Skogsbolagsherrar" och deras framfarter. ;)

"Rikmän togo våra skogar, togo våra magra tegar, togo våra barn och hustrur.
Ville göra oss till slavar, och förbjuden blev vår jaktmark,brott det blev att högdjur döda.
Men jag tänkte: Jag vill hämnas, edra högdjur vill jag fälla för att edert rov må mätta
mig och mina glupska ungar.

Vida, vida har jag färdats högt på fjäll och djupt i dalar;långt från bygd och mil från vägar
har min nötta bössa sjungit dödens sång för treårsälgar.
Flått dem har jag, ostört ensam,styckat mular, stekt på glöden,ätit kött och druckit brännvin,
glad vid doft av blodets röda,som fått rinna ut på marken.
Köttet har jag gömt i skrevor under vindfällt, torkat granris, tills jag hämtat kraft och vilat
nog att kunna hemåt draga med min last av lår och bogar.

Och i huden, varm och blodig,har jag rullat säkert in mig,för att dold i beckmörkt bergpass
sova utan onda drömmar mätt av vilt och trött att döda.

Gosse, jag har burit älgkött säckvis genom svarta dalar, vadat över sanka myrar bort och åter till min slaktplats; mest i nätter utan månljus, mest i becksvart, stjärnlöst mörker, ledd av vinden, sedd av ingen; burit salt från byn till kojan och grävt tunnor ner i marken,saltat ned och tackat Herrenför en god och vältjänt näring,mat åt kvinna, mig och ungar.

Nu det lidit långt på kvällen, sol går ner, det skymmer sakta kring de gamla kända marker.
Gammal är jag, slut är jakten,men jag yves och jag glädes över vägar jag har vandrat, över faror jag har bröstat, mest dock över djur jag dödat och i mörka nätter styckat,medan markens nya herrar slumrat mellan vita lakan."




regnpipan

  • Gäst
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #35 skrivet: 13 sep-10 kl 13:33 »
Stenmurar är skyddade genom "Förordning (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m." http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981252.htm
"6. Stenmur i jordbruksmark
En uppbyggnad av på varandra lagda stenar som har en tydlig, långsträckt utformning i naturen och som har eller har haft hägnadsfunktion eller som funktion att avgränsa jordbruksskiften eller någon annan funktion."
Så att förstöra en stenmur är ajabaja, dispens kan fås för att ta bort/förändra stenmuren om det finns särskilda skäl..
-------


Om jag förstått trådskaparen rätt rör det sig inte om jordbruksmark utan om skogsmark och då är det snarare skogsbrukslagen som gäller. Skogsvårdslag (1979:429) §30, den så.k. hänsynsparagrafen. Problemet är att det är frågan om att man skall  ta hänsyn, inte att kulturobjekten (i detta fall stenmur) uppbär ett egentligt skydd. Rätt tandlöst egentligen, speciellt när man börjar kika på tillämpningen.

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #36 skrivet: 26 sep-10 kl 15:53 »
Murar i from av stengärdsgårdar räknas inte som fast fornlämning och berörs inte av Kulturminneslagen de har ett visst "skydd" dvs de skall tas hänsyn till enligt skogsvårdslagen. Dock får de inte försvåra för skogsbruk avsevärt. Dvs det är ok att köra över en stengärdsgård. De är inte lika skyddade som gamla odlingsrösen.

Angående träd som står inte till en lämning ska man ta bort, efte som lämnas de kvar så kommer de blåsas ner och skada lämningen. Certifieringen kräver eller vill också att man tar bort träd så nära lämningar så det är lättare att se.

GPS-positionering används dock så har den bara en viss precision den kan diffa på 10 meter och är endast att se som vädledande.
« Senast ändrad: 26 sep-10 kl 16:01 av Pong »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #37 skrivet: 03 okt-10 kl 18:16 »
1. När verkligheten inte stämmer med kartan gäller verkligheten. Är det muren som är fastighetsgräns så är den det, oavsett vad GPS eller karta säger.

2. Man får inte köra in med skogsmaskin på annans mark utan att skaffa tillstånd.

3. Stenmurar kanske kan få köras över om de inte ligger på en fornåker eller i odlingslandskapet (där det är strängeligen förbjudet att ha sönder stenmurar), men det var som sagt inte deras stenmur. Så den skall de återställa, sten för sten, om du kräver detta.

Många och stora fula ord. Sätt åt skogsbolaget. Fast det blir väl som att fäktas mot en väderkvarn. De skall återställa marken också, alla spår av skogsmaskinen skall bort, och de skall ersätta alla förstörda träd. Fast du lär få ta till advokat.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Yngve-Frej

  • Inlägg: 73
    • Södermanland
    • Sandbender
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #38 skrivet: 04 okt-10 kl 16:12 »
Jag skulle då ringa upp och prata med den som är ansvarig för avverkningen på skogsbolaget direkt och försöka hitta en lösning. Oftast går det ju att komma överens med folk. Om man har bråttom och ska ta snabba beslut, tar man ibland lite fel beslut. För mig faller alltid trädet åt fel håll, om det finns en elledning i närheten.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Får man köra in på andras mark med skogsmaskin?
« Svar #39 skrivet: 04 okt-10 kl 16:27 »
Jag har varit ute för Stora Enso som driftar åt Bergvikskog.
2 gånger har de varit över på min mark tagit skog.
Första gången så tog det nästan ett år innan de betalade för träden.
I fjol var de över igen och då tog de även 3 metersveden som jag hade lagt upp.
De körde även sönder utloppet och diket för 3-kammars brunnen.
De grävde ca 5 meter på min mark för att gräva upp avloppet men diket som forsätter över bergvikskogsmarker rörde de inte så där är det helt igentryckt.
Veden och de trän de tog senast har jag jag inte fått en krona för.

Tyvärr är min gård delvis avstyckad till 5 hektar.
Marken finns med som brukad av gården sedan minst 1600-talet.
Diket grävdes 1800-talet och åkern planterades igen under 1970-talet mot länstyrelsens önska, (sällsynta blommor).

Jag har även gammalt servitut på utloppet från 1988..

Jag har varit ikontakt med Bergvikskog som hänvisar till Stora Enso som säger att de kommer inte betala eller göra något mer då de anser att det är helt deras mark och servitutet inte gäller, de bad mig mer eller mindre flyga och fara.
Enligt Lantmäteriet så får jag muntligt att servitutet gäller och jag har rätt men skall jag ha det nedskrivet av dem så kommer det kosta 22000 sek.
En privat jurist säger också att jag har rätt och enligt gammal hävd så kan jag tvinga dem att hålla uppe diket eller sälja marken till mig men då måste jag gå till domstol.

När jag köpte gården så skulle jag få köpa detta  enligt muntligt avtal men när jag hade pengar så hade de ändrat sig.
Jag har även informerat Skogsvårdstyrelsen att de har kört sönder gamla hålvägar och tryckt sönder marken runt en stenadbrunn från 16- 1700-talet.
Dessa vägar eller brunn finns inte med i några fornminnen.
Skogstyrelse har inte ens varit ute och tittat.

Kanske för att Skogsstyrelsen inte har med fornlämningar att göra. Hör med Länsstyrelsen - kulturmiljöenheten i ditt län. Men de lär väl ha sådana här ärenden upp i halsen så frågan är om de bryr sig...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser