Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur höga trösklar kan man bygga för ankor?  (läst 896 gånger)

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
hur höga trösklar kan man bygga för ankor?
« skrivet: 09 sep-09 kl 17:55 »
håller för fullt på att planera bygget för de kommande ankorna, men hur hög kan jag göra tröskeln mellan den blöta och den torra delen?
Har en vrå i ladugården som tidigare användts för höns, den är 235cmx250cm, men jag skulle vilja lägga in trägolv med gummimatta ovanpå i ett område där de kan få "blöta ner". Och sen ha en barriär/tröskel mot det torrare området med spån/halm.
Det går ju kanske att bygga högre väggar runt och bara ha en bredare trappa i ett hörn där de tappert får acceptera att gå mellan "våningarna". Då skulle det bli lätatre att hålla torrt för dem. Men hur höga steg kan man räkna med att vara ok utan att de trillar omkull om de går åt fel håll?
även en blind höna hittar ett korn...

gibbonso

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: hur höga trösklar kan man bygga för ankor?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-09 kl 18:50 »
ja alltså ut ifrån våran ladugård är det ungefär 15-20cm tröskel och det går bra men nu när du endå bygger ifrån grunden skulle 5-10 cm vara lämpligt.vi har byggt så att dom bor på lastpallar men har maten på golvet detta fungerar bra när vi gjort ett trappsteg ner ifrån lastpallarna. lycka till du lär älska ankor!
Gris- och bibonde

 

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: hur höga trösklar kan man bygga för ankor?
« Svar #2 skrivet: 09 sep-09 kl 22:31 »
tack för svaret!
Jag har haft höns förr men det var några år sedan nu, tanken har velat ha dem igen men nu sen man får hem en vallhundsvalp så gör ankor mer nytta mot nöjet så det skall bli mycket spännande  :D
även en blind höna hittar ett korn...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sofia Ahlman, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser