Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att garva får skinn?! hur...?  (läst 4412 gånger)

patrik__88

  • Inlägg: 43
att garva får skinn?! hur...?
« skrivet: 12 okt-08 kl 13:56 »
hej ska testa att garva får skin... men ja vet int vilken metod som är bäst(miljövänligast) och lätast?!
skinnan ska vara till inne bruk men gör inget om de även klarar vis utomhus användning ex vid grillning och andra utflyckter med risk för väta... de är skinn från finullsfår (oklippta) skulle vilja behålla pällsen i befintligt skick...
någon som ingående kan förklara hur man går tillväga?!
Mvh patrik

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: att garva får skinn?! hur...?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-08 kl 16:42 »
någon som kan grunderna då?

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: att garva får skinn?! hur...?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 22:34 »
Sök på garvning här på forumet, där står det en hel del.
Du kan även köpa eller låna Lotta Rahmes böcker om garvning och skinnberedning.
Rök skinnet efteråt så tål det väta bättre...
Kromgarvat skinn är mjukt även efter väta men är väl inte så miljövänligt...uringarvat är väl det mest miljövänliga men kanske inte så kul, men minst att göra under garvningen...fettgarva är slitigt för händerna...Jag har provat att garva med te som också har garvsyra i sig, på fiskskinn och på ett rådjursskinn, men jag vet inte om skinnet är helt klart (alun hade jag inte tillgång till och är egentligen bara en slags konservering), och mjukgjort det har jag inte...klarar inte det med mina händer.
Bark är bra men inget jag provat.
Fårskinnn är lite tjockare och porösare än rådjursskinn.
För att underlätta i processen att mjukgöra och för att få in garvningen i skinnet kan man frysa skinnet flera gånger med behandling emellan, då blir det mer plats i skinnet och garvämnena kan tränga in bättre...värme i lagom dos och mekanisk bearbetning är a och o.
Lycka till... Hör av dig till Bäckedals folkhögskola de kan tipsa dig om de har tid eller än bättre gå garvningskurs där...önskar jag gjort eller får möjlighet att göra det i framtiden...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: att garva får skinn?! hur...?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-19 kl 11:13 »
Väcker en tråd av alla i om samma sak..

Jag har två fettgaravade skinn, som blev bra.

Men nu när dom är torra så inser jag att det är mycket fett i ullen. Tydligen inte tvättade nog för fettet, smutsen tyckte jag verka släppa bra med tanke på kuören på vattnet.

Hur gör man nu då? vågar man tvätta dom mer? måste man då inte garva om dom på något sätt? kan man våga bara doppa ullen utan att själva skinnet drar igång nån ny process..???
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: att garva får skinn?! hur...?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-19 kl 13:46 »
Om man tar en titt i den gamla Handbok i kemisk teknologi, så kan man citera följande:

Citera
Pälsgarvning
I motsats till vid övriga garvmetoder lägges vid pälsgarvning vikt vid en väl behandlad hårbeklädnad. Efter uppvekningen tvättas håret eller ullen med tvål och vatten eller sodalösning, varefter garvningen äger rum. I äldre tider alungarvades pälsskinnen samt stollades och valkades i torr sågspån för att giva pälsen en god lyster. En annan metod består i att pickla skinnen i koksalt och svavelsyra och smörja köttsidan med tran, varefter de torkas och stollas. Formalingarvning i kombination med en svag eftergarvning med kromsalter gör pälsskinnen smidigare. Pälsskinn, som i dagligt bruk utsättas för väta, kromgarvas, varigenom de göras motståndskraftiga mot vattnets hydrolyserande verkan.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: att garva får skinn?! hur...?
« Svar #5 skrivet: 10 aug-19 kl 14:48 »
Om man tar en titt i den gamla Handbok i kemisk teknologi, så kan man citera följande:
Ja man kan ju läsa men mej säger det ingenting.

Jag vill ta bort fett från ull men inte förstöra skinnet med fukt.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser