Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa billig täljsten  (läst 1695 gånger)

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Köpa billig täljsten
« skrivet: 14 okt-22 kl 15:06 »
Skulle vilja ha lite täljsten som "värmebatteri" för en av mina vedspisar.

Går det att köpa billigt?

Hittade ett ställe som sålde men 269kr/sten känns lite mycket för en "sten"... Är det vad det kostar eller kan man komma undan billigare?

https://josefdavidssons.se/produkt/tillbehor/taljsten/taljsten-5-kg/

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #1 skrivet: 14 okt-22 kl 18:04 »
Samma sten kostade 100 kr per styck på Elda butiken i Avesta när jag var där sist men det var före så kallade "pandemin och kriget" (magiska namn för prishöjningar). Kolla hellre på blocket för en gammal (kanske halvtrasig) täljstenskamin så kan du återvinna stenar från den men det gäller att du hittar nånstans på vägen där du har vägarna förbi annars vinner man ingenting. Jag har både en Handöl nr 1 vedeldad täljstenskamin och en original eldriven täljstenskamin liggandes men inte till salu, däremot kan finnas nån i grannskapet som inte har nåt vidare värde i en gammal kamin så sätt upp en annons lokalt också på lokala tavlor, kan också få en ny lokal kompis på köpet.     

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #2 skrivet: 15 okt-22 kl 20:16 »
Betong har endast 15-20% sämre värmelagring än täljsten (per liter) och är mycket billigare. Järn har ca 10% bättre värmelagring än täljsten, men kan ju vara lite svårt att få till rätt form på.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #3 skrivet: 15 okt-22 kl 20:47 »
Betong har endast 15-20% sämre värmelagring än täljsten (per liter) och är mycket billigare. Järn har ca 10% bättre värmelagring än täljsten, men kan ju vara lite svårt att få till rätt form på.
Inte tänkt på att järn är så bra på att lagra värme, borde jag ställa smidesstädet på kaminen?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #4 skrivet: 15 okt-22 kl 21:33 »
Vatten är ju annars bäst, ca 30% bättre än järn sett till samma volym, och mycket lättare att ställa på spisen (om man tar en tom mjölkså som man fyller med vatten när den väl är på plats). 50 liter vatten lagrar samma värmemängd som 65 liter järn, men då väger järnbiten 500 kg...

Tar man betong så går det åt 200 kg som då har volymen 85 liter.


Men både järn, betong och täljsten går ju att värma över 100 grader, så eldar man hårt kan ju lagra mer värme i sådant än i vatten. Å andra sidan tror jag det är svårt att få en mjölkså med vatten att koka på spisen.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #5 skrivet: 17 okt-22 kl 11:32 »
Vanlig tegelsten då? Hur mycker värme har den? För det har jag redan rätt mycket av. Gamla rackare massiva. Hittade dem i ett skjul och har sparat dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #6 skrivet: 17 okt-22 kl 15:06 »
En snabb googling anger att värmekapacitiviteten för tegel är 1,35 kJ/(kg*K). Alltså ungefär en fjärdedel av vad vatten har i flytande form, räknat per viktsenhet.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #7 skrivet: 17 okt-22 kl 16:41 »
Vanlig tegelsten då? Hur mycker värme har den? För det har jag redan rätt mycket av. Gamla rackare massiva. Hittade dem i ett skjul och har sparat dem.
Du kanske skulle mura en värmevägg till våren?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #8 skrivet: 18 okt-22 kl 00:04 »
Alltså jag undrar ju en massa saker…


Täljsten till ugnstak Nr 28, 3,5 kg

350x230x15mm
Art. nr: 990000711

Denna tar josef davidssons 549:- för.

Jag betalade 272:- för två stycken, plus moms iåfs…  för dessa hos min lokala murare :)
Var håller du till eller åker förbi om dagarna?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #9 skrivet: 18 okt-22 kl 05:43 »
Du kanske skulle mura en värmevägg till våren?

Ett som man leder röken igenom innan skorstenen? Det skulle säkert vara effektivt.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #10 skrivet: 18 okt-22 kl 09:29 »
Du kanske skulle mura en värmevägg till våren?

Nja, det är ju en vedspis. Vet inte om jag vill riva ut den och hålla på att mura så... Då är det antagligen billigare att lägga 5.000kr inklusive frakt på att fylla ugnen med täljsten från Josef Davidssons. Men det kommer inte att bli så.... För mycket pengar för vad jag får. Möjligen att jag lägger in några tegelstenar. Även om de har ganska uselt värde.

Det är däremot en ordentlig murstock som spisen är kopplad till men vet inte hur effektivt röken värmer den.

Tänkte att täljstenen var väldigt, väldigt dyr i förhållande till vad det faktiskt är... Därför jag tänkte att det borde ju gå att köpa billigare någon annan stans. Men det kanske är en utdöende produkt?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #11 skrivet: 18 okt-22 kl 10:11 »
Borde den inte gå att köpa direkt från något stenbrott?

Förresten, om man tittar på vad svenska Wikipedia skriver om täljsten, så verkar värmekapacitiviteten per kg faktiskt vara lägre än den för tegel som jag googlade fram härom dan. Å andra sidan har täljsten högre densitet, så per liter kanske det blir en viss fördel ändå. Men man ska nog inte betala mycket mer för täljsten än för tegel bara för värmelagringsegenskapernas skull.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Köpa billig täljsten
« Svar #12 skrivet: 18 okt-22 kl 12:55 »
Nja, det är ju en vedspis. Vet inte om jag vill riva ut den och hålla på att mura så... Då är det antagligen billigare att lägga 5.000kr inklusive frakt på att fylla ugnen med täljsten från Josef Davidssons. Men det kommer inte att bli så.... För mycket pengar för vad jag får. Möjligen att jag lägger in några tegelstenar. Även om de har ganska uselt värde.

Det är däremot en ordentlig murstock som spisen är kopplad till men vet inte hur effektivt röken värmer den.

Tänkte att täljstenen var väldigt, väldigt dyr i förhållande till vad det faktiskt är... Därför jag tänkte att det borde ju gå att köpa billigare någon annan stans. Men det kanske är en utdöende produkt?
Det är möjligt att det blir billigare (jag tvivlar om du redan har teglet) men blir det tillräckligt, lika bra eller bättre?

Om du redan har en ordentlig murstock och eldar så du håller den varm tror jag inte 'ugnen full' med täljsten gör så stor skillnad att det är värt att lägga 5000kr på.
Funderat på effektivare eldstad?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 7 användare (1 dolda)
Caroline Carlsson, xaelanar, reimersro, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser