Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för taklösning på manskapsbod?  (läst 1301 gånger)

Fredrik Lundgren

  • Inlägg: 4
Vad för taklösning på manskapsbod?
« skrivet: 11 jun-22 kl 08:11 »
Hej, ska lägga om taket på en manskapsvagn och har lite frågor. Idag ligger det ett platt plåttak direkt över isoleringen. Så min tanke är att få ett tak med lutning.

Jag funderar på att först bygga ett tak direkt över isoleringen utan diffusionsspärr. Antingen av råspont pluss papp, eller skiva plus papp. Men har funderat på om det finns någon duk jag kan lägga istället? Någon som har tips?

Över det funderar jag på att bygga upp med reglar för att få lutning och fästa plåttaket direkt på reglar med läkt- ett pulpettak.

Tänker jag helt galet? Finns det en bättre lösning? Vagnen kommer att vara kallstäld och värmas upp med kamin då och då.

Tacksam för alla tips!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad för taklösning på manskapsbod?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-22 kl 08:34 »
Är det kritiskt med vikten eller är det ok om takkonstruktionen blir tyngre än den ursprungliga?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad för taklösning på manskapsbod?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-22 kl 12:03 »
På logtaket satte jag för något år sedan sådan pålt som har en beläggning av glasfiberfilt på undersidan så att kondensvattnet sugs upp och leds bort från innertaket, det verkar faktiskt fungera, jag har i allafall inte märkt av något takdropp eller onormal fukt därinne sedan det lades, logen är ouppvärmd ( jag använder bottendelen att förvara konstruktionsvirke från sågen samt som grovsnickeri.)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad för taklösning på manskapsbod?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-22 kl 19:56 »
Kan vara värt att kolla in bitumen tak.

Är lättare än plåt. Vissa anser att den största fördelen är tystare inomhus än plåt, när det regnar.

https://mataki.se/yttertak/ytskikt/onduline

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad för taklösning på manskapsbod?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-22 kl 20:50 »
Vill man köra papptak på tak med låg lutning så är egentligen den typ man värmer fast mad gasbrännare den som är enklast att få riktigt tätt med, men kör man den kalla ihop med kallasfalt där det inte går att limma den mot sig själv så har det fungerat mycket bra till mina föräldrars glasveranda. Är den bara tät så kan man lägga den direkt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 4 användare
Jona d, Corax, Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser