Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farligt med flagnande färg i odlingen?  (läst 1173 gånger)

Elfo

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Farligt med flagnande färg i odlingen?
« skrivet: 13 mar-22 kl 14:34 »
Vi hyr ett hus där vi odlar en massa grönsaker. Nu håller ägaren på att renovera fasaden och då trillar en massa flagor av gammal färg ner i odlingsbäddarna. Kan det vara farligt att äta skörden från dessa bäddar?
Mvh orolig  :embarrassed2:
död ved lever

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-22 kl 18:34 »
Förmodligen spelar det ingen större roll. Vad är det för slags färg (kulör, typ av färg mm) som rasar ner?

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-22 kl 21:50 »
Vi hyr ett hus där vi odlar en massa grönsaker. Nu håller ägaren på att renovera fasaden och då trillar en massa flagor av gammal färg ner i odlingsbäddarna. Kan det vara farligt att äta skörden från dessa bäddar?
Mvh orolig  :embarrassed2:
Om hela kåken skulle vara målad med blyvitt skulle jag kanske fundera, men det har såvitt jag vet mest varit fönsterbågar som målats med det och en vanlig fasad färg baserad på linolja, akrylat, alkyd eller slamfärg skulle inte oroa mig.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #3 skrivet: 14 mar-22 kl 10:44 »
Förmodligen spelar det ingen större roll. Vad är det för slags färg (kulör, typ av färg mm) som rasar ner?

Jag undrar vilken färg som ägaren till huset använder?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-22 kl 13:13 »
Vi hyr ett hus där vi odlar en massa grönsaker. Nu håller ägaren på att renovera fasaden och då trillar en massa flagor av gammal färg ner i odlingsbäddarna. Kan det vara farligt att äta skörden från dessa bäddar?
Mvh orolig  :embarrassed2:

Kanske.
Det beror på många faktorer.
Dels vilket pigment man använt och hur det är bundet.
För att vara helt säker så bör man tillvarata lite flaggor och skicka dessa på analys hos något labb som sysslar med sånt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #5 skrivet: 14 mar-22 kl 13:55 »
Om hela kåken skulle vara målad med blyvitt skulle jag kanske fundera, men det har såvitt jag vet mest varit fönsterbågar som målats med det och en vanlig fasad färg baserad på linolja, akrylat, alkyd eller slamfärg skulle inte oroa mig.

Eller ta en närbild på färgen (om du har den möjlighet) och lägga den upp här på forumet!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-22 kl 15:24 »
Den berömda fjärranalysmetoden är alltid en möjlighet.
Dock är träffsäkerheten i klass med pilkastning med druckens säkerhet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Elfo

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-22 kl 10:05 »
Tack för era svar!! Jag missade helt att checka in tråden igen...   :embarrassed2:

Efter en diskussion med min sambo kom vi fram till att världen, och framförallt "civilisationen", är giftig och att det lika gärna kan finnas nåt ännu farligare begravt i marken på andra delar av gården vi odlar på. Det viktiga är att minska spridningen av giftiga produkter, snarare än att försöka skydda sig själv från vaga hot. Med det menar vi ju givetvis inte att en medvetet ska stoppa i sig dåligheter, men att det kan bli ett väldigt individcentrerat och kortsiktigt perspektiv om en ska lägga massa energi på skydda sig från gifter. Så tänker vi, och odlar därmed trots färgflagor!

död ved lever

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Farligt med flagnande färg i odlingen?
« Svar #8 skrivet: 30 jun-22 kl 23:10 »
Just nu är det färgflagor, men de sista 20 åren har det förmodligen kommit en strid ström av små partiklar, dammkorn, från samma husfärg. Och de partiklarna som är så små tas förmodligen upp snabbare och lättare av växtligheten än de stora flagorna... Så det är bara att fortsätta som vanligt, inget mer kommer ske  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 4 användare (2 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser