Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomater och sådd  (läst 2308 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Tomater och sådd
« skrivet: 15 feb-22 kl 17:21 »
Har hitintills odlat tomater utan att det var planerat.

En gång fick jag en tomatplanta av en odlingsgranne som hade fått den över. Gjorde inget mer än vattnade, det blev tomater.

En annan gång på försommaren kollade jag en plats där kommunen dumpat jord från mark som skulle exploateras.

Där växte en tomatplanta, uppenbarligen självsådd. Tog med den till mitt grönsaksland, vattnade, den tog sig och det blev tomater.
Hört om en plats där ett reningsverk dumpat kompostrester, att där växte mängder med busktomater som folk sedan plockade.

Funderar nu inför denna odlingssäsongen om jag planerat skall odla lite tomater.

Märker att alla runtikring mig verkar förodla sina tomater.

Undrar nu hur det generellt går om man direktsår tomatfrön.`Kan det vara någon skillnad mellan högväxande och busktomater?

Jag bor i södraste Sverige, lång säsong.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tomater och sådd
« Svar #1 skrivet: 15 feb-22 kl 18:19 »
vill du ha lång säsong på tomat bör de förodlas. Mina är redan 1 dm höga o kommer att börja ge mogna tomater i början på maj,kanske tidigare om solen steker på växthuset. På friland och med direktsådd gäller det dels att ha sorter som kan stå på friland samt ha ett soligt,vindskyddat läge. Man kan göra ett enkelt växthus med hjälp av pallkragar o plast och det förlänger säsongen med flera veckor.
Själv har jag växthus med värme så jag har tomater fram till slutet oktober. Sedan åker de ut då pelargoner m.m skall in för övervintring. Men de där sista går långsamt att mogna då ljuset avtagit så pass,likaså tempen att plantan i sig inte vill längre.
Fröplantorna har i år fått en större uppvärmd lokal med riktig växtbelysning. Där växer det fort ihop med sommarplantor o en del perenner som alltså skall ut i maj månad.
Tomater var egentligen inte på gång längre hos mig då jag har atros men jag fick ett antal roliga fröer så jag kunde inte motstå. Får väl sälja/ge bort plantorna.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Tomater och sådd
« Svar #2 skrivet: 16 feb-22 kl 14:14 »
Tack för svar.

Apropå vindskyddat läge för tomater, så lägger jag märke till att något som heter tomattorn har blivit poppis i odlingskretsar. Uppfunnen/lanserad av Kenneth Nilsson.

En sådan gör att tomatplantorna klarar blåst mycket bättre.

Koloniträdgårdsförbundet har lagt upp en video om den, rätt lång, men det går utmärkt att snabbspola. Innehåller också en del allmänna bra tips om tomatodling.

#www.youtube.com/watch?v=d6XqRasVBDs#

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Tomater och sådd
« Svar #3 skrivet: 16 feb-22 kl 14:22 »
Har hitintills odlat tomater utan att det var planerat.

En gång fick jag en tomatplanta av en odlingsgranne som hade fått den över. Gjorde inget mer än vattnade, det blev tomater.

En annan gång på försommaren kollade jag en plats där kommunen dumpat jord från mark som skulle exploateras.

Där växte en tomatplanta, uppenbarligen självsådd. Tog med den till mitt grönsaksland, vattnade, den tog sig och det blev tomater.
Hört om en plats där ett reningsverk dumpat kompostrester, att där växte mängder med busktomater som folk sedan plockade.

Funderar nu inför denna odlingssäsongen om jag planerat skall odla lite tomater.

Märker att alla runtikring mig verkar förodla sina tomater.

Undrar nu hur det generellt går om man direktsår tomatfrön.`Kan det vara någon skillnad mellan högväxande och busktomater?

Jag bor i södraste Sverige, lång säsong.

Det går utmärkt att odla tomater på friland CAROLUS här i söder Sverige (som du själv skriver är det en relativ lång säsong)!
En god ide är att ta frö från de tomater som du gillar bäst sett utifrån ett smaksperspektiv och även växtperspektiv!
Där är ingen skillnad om du väljer låga eller höge tomatplantor
se exempelvis https://www.sarabackmo.se/odla-tomater-friland/
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Tomater och sådd
« Svar #4 skrivet: 16 feb-22 kl 16:40 »
Ja att det går att odla tomater på friland tycker jag mig ha märkt när jag har tittat på mina odlingsgrannar.

Min frågeställning har inte gällt det.

Utan om det är en såpass påtaglig nackdel att inte förodla så att man bör undvika det.

Din länk till Sara Bäckmo handlar helt om att våga odlar tomater utanför växthus = friland.

Har aldrig tvivlat på att det går att odla tomater på friland.

« Senast ändrad: 17 feb-22 kl 00:57 av Carolus »

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Tomater och sådd
« Svar #5 skrivet: 16 feb-22 kl 17:21 »
Undrar nu hur det generellt går om man direktsår tomatfrön.`Kan det vara någon skillnad mellan högväxande och busktomater?

Jag bor i södraste Sverige, lång säsong.

Gissningsvis är det ändå en skillnad med att förodla. Har du ingenstans att ha dem semisvalt fram tills att de kan ställas ut, kanske det inte är något poäng med att så fröna redan i januari eller februari. Men sår du dem i början av april inomhus och kan ställa ut dem i början av maj, så är det ändå en månads försprång. De plantor jag fått på friland brukar sällan hinna ge tomater som mognar. Visserligen några zoner norrut från dig, men ändå tillräckligt skillnad för att du ska hinna få större skörd. (Eller om du har obegränsat med odlingsyta gör det kanske ingen skillnad.)

Och ja, tror det är skillnad mellan högväxande och busktomater. Ska du så på friland är det säkert fiffigast att välja någon sort med små frukter.
Ingen människa är illegal

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Tomater och sådd
« Svar #6 skrivet: 17 feb-22 kl 10:13 »
Ja att det går att odla tomater på friland tycker jag mig ha märkt när jag har tittat på mina odlingsgrannar.

Min frågeställning har inte gällt det.

Utan om det är en såpass påtaglig nackdel att inte förodla så att man bör undvika det.

Din länk till Sara Bäckmo handlar helt om att våga odlar tomater utanför växthus = friland.

Har aldrig tvivlat på att det går att odla tomater på friland.

Så bra att du aldrig har tvivlat om du kan odla tomater på friland utan att för-odla plantorna!
Om du har plats och tid kan du för-odla dina tomatplantor!
Jag själv föredra att så direkt i en varm bänk och resultatet är vällyckat!
Hoppas att du kunna använda länken!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Tomater och sådd
« Svar #7 skrivet: 17 aug-22 kl 21:41 »
Gissningsvis är det ändå en skillnad med att förodla. Har du ingenstans att ha dem semisvalt fram tills att de kan ställas ut, kanske det inte är något poäng med att så fröna redan i januari eller februari. Men sår du dem i början av april inomhus och kan ställa ut dem i början av maj, så är det ändå en månads försprång. De plantor jag fått på friland brukar sällan hinna ge tomater som mognar. Visserligen några zoner norrut från dig, men ändå tillräckligt skillnad för att du ska hinna få större skörd. (Eller om du har obegränsat med odlingsyta gör det kanske ingen skillnad.)

Och ja, tror det är skillnad mellan högväxande och busktomater. Ska du så på friland är det säkert fiffigast att välja någon sort med små frukter.

Jag direktsådde i maj.

Nu i veckan var de första tomaterna mogna.

Mina odlingsgrannar, som förodlat, fick sina första mogna för 3 veckor sedan.

Vet inte om det beror på varm sommar + odlingszon - men 3 veckor senare mognad tycker jag är lite med tanke på allt arbete jag spart på att inte förodla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Tomater och sådd
« Svar #8 skrivet: 18 aug-22 kl 08:18 »
Nu är ju inte jag tomatexpert (min enda egna odling av tomater för ett par år sedan åt mössen upp), men de tomater jag sett utanför växthus har ofta spruckit, och skalen har varit mycket kraftigare. Men det hänger nog inte på om de är sådda ute eller utflyttade.

Har försökt få dottern att så direkt i växthuset, men hon envisas med att dra upp plantor överallt i huset...

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Tomater och sådd
« Svar #9 skrivet: 25 aug-22 kl 13:33 »
Tomat är gröda som kräver lång växtperiod för att man skall få hyfsat mycket skörd, både utomhus och i växthus. Varför skall man då inte ge plantorna det försprång som förodling innebär? Vi odlar tomat mest utomhus, men även en del i växthus. Om vi skulle direktså utomhus, skulle vi få vänta till slutet av maj, eftersom det är ganska vanligt med nattfrost till 20 maj. Nu sår vi plantorna i mars månad och vinner över 2 månader i tid. Ändå blir det mängder med tomater som aldrig hinner mogna.

En annan orsak att inte direktså är sniglar. Trots att det är bökigt med en massa krukor och såbrätten vid plantuppdragning, är det en nödvändighet. Det enda vi sår direkt på friland är morötter, palsternackor och rotpersilja. Dessa kan man inte flytta utan att skada rötterna, vilket får till följd grenade rötter och en värdelös skörd. Det händer nästan varje vår att vi får så om rotsakerna 3-4 gånger eftersom sniglarna sätter i sig de späda plantorna.

Skall man så tomater på friland och få stor skörd, då får man göra det i förslagsvis södra Spanien.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Tomater och sådd
« Svar #10 skrivet: 25 aug-22 kl 21:59 »

Tomat är gröda som kräver lång växtperiod för att man skall få hyfsat mycket skörd, både utomhus och i växthus. Varför skall man då inte ge plantorna det försprång som förodling innebär?

------------------------------------------------------------------



Det framgår inte var i Sverige du odlar. Men det verkar inte vara i södraste Sverige.

Massvis med gröna tomater i min odling som bör mogna de närmaste veckorna.

Sniglarna måste ändå hanteras för alla grödorna i odlingen - det kan göras t e x med snigelbarriär som minskar antalet betydligt.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Tomater och sådd
« Svar #11 skrivet: 26 aug-22 kl 13:08 »
Vi har en ganska stor trädgård ca 2000 kvm, och odlar alla slags grönsaker. Vi gränsar till ett fuktigt område med mycket vass och andra fuktälskande växter, dessutom är ingen av grannarna intresserad av att bekämpa sniglarna. Så, sniglarna är mycket förtjusta i våra växter och väller in från omgivningarna. Vad rekommenderar Carolus för snigelbarriär?

Vi har odlat här i 47 år och har upplevt mördarsniglarnas intåg för 15 år sedan. Första sommaren tog vi död på ca 150 000 sniglar, sedan dess har det blivit bättre. Vi har testat olika snigelmedel, men kommit fram till att saxen är det bästa. Dessutom plockar vi mindre sniglar, åkersniglar, i en burk och häller kokande vatten över dem, detta eftersom de oftast inte kan klippas utan att skada plantan de kalasar på.

Nu är inte sniglarna något större problem för oss. Det är, som nämnts, viktigast att bekämpa sniglarna när växterna är på småplantstadiet. När väl grödorna kommer i gång i vår extremt bördiga jord, får sniglarna äta i fred, vi får stora skördar ändå.

Vi odlar i norra Bohuslän, på gränsen mellan zon 3 och 4. Vi har ett ogynnsamt mikroklimat i en nordsluttning, det medför att vi kan få tidiga nattfroster i månadsskiftet augusti-september. Vi har också massvis med både gröna och röda tomater, men man vill ju att så många som möjligt skall mogna på plantan.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Tomater och sådd
« Svar #12 skrivet: 26 aug-22 kl 22:29 »
Vi har en ganska stor trädgård ca 2000 kvm, och odlar alla slags grönsaker. Vi gränsar till ett fuktigt område med mycket vass och andra fuktälskande växter, dessutom är ingen av grannarna intresserad av att bekämpa sniglarna. Så, sniglarna är mycket förtjusta i våra växter och väller in från omgivningarna. Vad rekommenderar Carolus för snigelbarriär?

-------------------------------------------------------------------------------------------

Vi odlar i norra Bohuslän, på gränsen mellan zon 3 och 4. Vi har ett ogynnsamt mikroklimat i en nordsluttning, det medför att vi kan få tidiga nattfroster i månadsskiftet augusti-september. Vi har också massvis med både gröna och röda tomater, men man vill ju att så många som möjligt skall mogna på plantan.

Odlingsmässigt verkar det för mig boende söderut småtufft med frysnätter redan i slutet på augusti. Med sådana förutsättningar förstår jag verkligen att man vill ta tillvara de traditionella sommarmånaderna genom att förodla plantor.

Vad beträffar snigelbarriär har jag fått anpassa mig efter att området med mitt grönsaksland inte har el. Så förra året valde jag varianten att omgärda landet med brädor ca 15cm höga. Sedan på toppen sätta den typen av insektsnät som används vid byggnation till takfot, d v s av glasfiber. Som får sträcka sig ut ca 7-10cm och fungera enligt samma princip som de snigelkanter som säljs för pallkragar.

Har fungerat riktigt hyfsat, utan att vara 100% får jag säga att jag ändå är nöjd. Vad jag inte gjort, och som rekommenderas med den här lösningen, är att också sätta glasfibernät 15-20cm ner i marken, så att inga sniglar skall ta sig in den vägen. Här litar jag på lerjorden där jag odlar skall bilda barriär.

Men om det funnits el där jag odlat hade jag föredragit det sätt som beskrivits i tidigare trådar om mördarsniglar här på alternativ.nu, den att på det omgärdande 'planket' sätta två eltrådar kopplat till elaggregat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser