Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nästan vild Shettis 11 år  (läst 2726 gånger)

Lenkisen

  • Inlägg: 15
    • Halland
Nästan vild Shettis 11 år
« skrivet: 29 nov-21 kl 13:01 »
Gumman har skaffat en minishettis som sällskap åt Islandshästen. Men hon har gått i en hage med andra hästar i 11 år utan att bli hanterad!
Hon kommer fram och hälsar men inte mer. Läste i nån tråd att Mariekex var medicinen för motsträviga Shettisar, men det blev inte vad jag hoppats på, hon äter dom inte. Hon är svår att fånga in så länge det finns andra hästar i hagen. När hon ska in till Islänningen i stallet funkar det bra när hon blivit ensam i hagen och Islänningen redan är hemma, då står hon vid grinden och väntar, då fungerar det hyfsat för gumman att koppla grimskaftet och leda henne hem.
Äpplen går fin fint, men då kommer den stora och tigger samt buffar på mig med sitt huvud, vilket är lite otäckt tycker jag. Jag är inte van vid hästar så det är mycket att lära. (Hästar ska väl inte tigga)!
Jag känner mig rådlös och vilsen. Vi fick en dragsele, sadel mm. till henne och jag såg framför mig hur hon kunde dra nån liten vagn eller en liten stock. Men lägger något på hennes rygg blir det rena rodeon :o
Vi går långa promenader med henne i skogen där hon tycks trivas och verkar må riktigt bra. Nån gång har hon låtit mig klia henne, men bara i boxen med mig på utsidan. Hur tusan ska jag få till ett förtroende. Hästarna kom till oss i slutet av augusti -21
Matte får borsta henne och kratsa hovarna sen en månad så där går det framåt. Hur tusan ska jag göra? Känner hästarna att jag är osäker?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #1 skrivet: 29 nov-21 kl 13:54 »
Hästar är som andra djur, de tigger ;D

Behandla henne som vilket djur som helst, lugnt och stabilt utan häftiga rörelser till dess du känner att hon är med på det du gör. Morötter, äpple, knäckebröd. Mat i små mängder är alltid en genväg till både djurs och människors kontakt. Det är också viktigt att du säger ifrån om hon skallar, biter eller sparkar dig, men var lite försiktig i början så du inte tar i så hon blir rädd.

Är hon inte riden eller körd så kan hon inte sådant bara för att hon är häst, det tar ett tag att lära sig. Men det finns kurser och duktiga människor om du verkligen vill lära henne dra.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #2 skrivet: 29 nov-21 kl 23:18 »
Hur du det med hantering och självförtroende av andra djur?

Kan du hantera hundar, getter och grisar kan du hantera hästar.

Blev själv som barn biten av schäfer, hade sedan dess motvilja svag rädsla för stora hundar.

För 20 år sedan började jag hänga hos vänner som flyttat ut och var nybörjare med alla möjliga djur.

B la en hundvalp som skulle växa sig stor. När jag lärda mig umgås/hantera denna växande hund, var det som det gav sig av sig själv med de andra djuren, inräknat arbetshästarna.

Lenkisen

  • Inlägg: 15
    • Halland
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #3 skrivet: 30 nov-21 kl 11:04 »
Hundar har jag haft och har. Han blev sparkad när hästarna kom till gården. Idag håller dom sig nån meter från varandra så där går det riktigt bra
Jag har nog sett alldeles för många you-tube-filmer på ”livsfarliga” hästar och är kanske inte på det klara med hur lång tid det kan ta. (Refererar till hundar där det kan gå riktigt fort att bli kompisar). Men hur lång tid kan det ta för Shettisen att känna förtroende i och med att hon är så gammal och egensinnig?? Eller är hon så gammal att det är problem att lära sig ett nytt hästliv så som vi vill?
”Att lära gamla hundar att sitta” Är ju en gammal devis som även kanske kan appliceras på vilda Shettisar…
Hon är så näpen och söt att jag blir alldeles rörd när hon nosar på mig. Men flyr, även fast jag rör mig i slow motion när jag försöker klia henne lite vid manen. Har jag för bråttom?
Hon ser ut som en vältränad arbetshäst och inte som en boll vilket dom Shettisar jag tidigare sett. Ibland kutar båda kusarna runt i hagen med svansen i vädret i full galopp, dom är glada då sägs det.
Jag var emot hästköp från början men har ändrat mig då det trots allt är rätt mysigt. Får ge det hela mer tid helt enkelt.

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #4 skrivet: 08 jan-22 kl 01:59 »
 Låt inte den islänningen tigga. Då du vill ge shettisen något och hon kommer så.fös bestämt undan henne. Jag har en gammal valack som jag haft i hela hans snart 27-åriga liv. Då han så mycket som tittade på.min ficka så fick han inget godis. Därför tigger han aldrig av mig  :) Men jag är generös med godis då han inte tigger.

När det är matdags kan du sätta dig i hagen med höet runt dig och låt hästarna äta utan att du bryr dig om dom. Då vänjer sig den lilla vid ditt sällskap och tänker inte på infångning så snart hon ser dig komma.




Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #5 skrivet: 27 jan-22 kl 10:36 »
Ett sådant här "problem" kan ta lång tid att komma över. Du frågade om hur lång tid det kan tänkas ta och jag skulle säga att du ska räkna med 1-2 år iallafall.
Tilliten till människor verkar ha fått sig en ordentlig törn och sådant tar tid, tålamod, kanske både tårar och blod.

Men kommer du sedan över kullen tror jag att du har en vän för livet, om man orkar dit. För ibland orkar man och ibland orkar man inte. Det ska vara kul att ha häst och så länge du får ett utbyte av interaktionen och tycker det är givande så orkar du. Är det inte roligt, bara jobbigt och adrenalinpåslaget är för högt på grund av "rädsla" hos dig så ska man tänka om och omvärdera om det är värt det.

Mossbo

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #6 skrivet: 14 jan-24 kl 08:57 »
Raderat
« Senast ändrad: 14 jan-24 kl 09:50 av Mossbo »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #7 skrivet: 14 jan-24 kl 09:47 »
Det är snart två år sedan det skrevs något i denna tråd, så problemet är förmodligen inte aktuellt längre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Nästan vild Shettis 11 år
« Svar #8 skrivet: 14 jan-24 kl 10:10 »
Kanske inte för trådskaparen, men själva problemet finns kvar lite här och där. Synd att Mossbo raderade sitt inlägg, för det var rätt sammanfattande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser