Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plast/zinkfri vattenautomat  (läst 2141 gånger)

Svarttuppen

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Plast/zinkfri vattenautomat
« skrivet: 07 aug-21 kl 07:57 »
Hej!

Jag hittar bara vattenautomater i plast eller galvad plåt. Är det någon som har sett eller har fixat egen lösning i rostfritt stål, glas eller/och keramik?

Tacksam för alla förslag!

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Plast/zinkfri vattenautomat
« Svar #1 skrivet: 17 apr-22 kl 00:59 »
Rostfri, glas eller keramikskål?
Stone in my hand

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Plast/zinkfri vattenautomat
« Svar #2 skrivet: 17 apr-22 kl 11:24 »
Glas fungerar ju fint om det säkert är plusgrader. Då tar man en damejeanne i lagom storlek och hänger upp och ned eller fixar en ställning till.

Rostfritt skulle jag nog välja att ha som fast kärl med ett rör till drick-skålen och en flottörventil, för det är ju lite svårare att se när det är dags att fylla på.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Plast/zinkfri vattenautomat
« Svar #3 skrivet: 18 apr-22 kl 13:43 »
Vi kör med en upp- och nedvänd svagdricksflaska (7 liters) i en träställning med en gammal rostfri bunke under till hönsen.
Mynningen på flaskan ska vara under vattenytan så matar det själv i lagom takt. Liknande flaskor går billigt både på auktioner och loppis.
Gör en liten hylla för bunken och ben på ställningen. Kommer den upp lite från golvet så sprätter inte hönsen i så mycket skräp.

Svarttuppen

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Plast/zinkfri vattenautomat
« Svar #4 skrivet: 28 apr-22 kl 16:26 »
Tack för alla svar! Det slutade med att vi hittade en 1,5 liters glasburk och fixade en ställning till den så den sitter över en skål av rostfritt stål, funkar toppen!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
Lillskiten, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser