Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takrenovering och svalbon  (läst 3135 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Takrenovering och svalbon
« Svar #20 skrivet: 23 aug-21 kl 17:26 »
Vad är det för höjd på Tornseglarholken?
Skall den ha en separat kammare till varje boplats?
(Frågar därför att jag blev sugen på att bygga en)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Takrenovering och svalbon
« Svar #21 skrivet: 24 aug-21 kl 08:52 »
Kul när det är någon som vill bygga och hjälpa svalorna/seglarna  :)
Höjden på gavlarna är 17 x 15 cm bredd 12,5 Botten och mellanväggar i holken 12,5 cm. Det är separata rum i holken (3st) och varje rum är 25 cm i innermått, Ingångshålet är format som ett ägg 5x4 cm, Framsidan är 15 cm bred, holkens längd med tre boplatser är 86 cm ..
Har man FB så kan man gå in på (Solbacken Hova) där finns fler bilder hur det ser ut inuti, man får skrolla ner för det finns på tre ställen  :)

Lycka till med byggandet /Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Takrenovering och svalbon
« Svar #22 skrivet: 24 aug-21 kl 09:29 »
Tror jag ska också göra en holk eller två på gaveln till mitt förråd, dom åker väl söderut nu så om man gör det över vintern så är det redo till nästa vår för dom. Två stycken ganska hög upp nära nocken tänker jag, borde komma 3+ meter i luften då.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Takrenovering och svalbon
« Svar #23 skrivet: 24 aug-21 kl 15:54 »
Tackar!
Om man gör den litet som ett värprede för höns, fast mindre så borde man kunna öppna taket att göra ren (såg ut som att det också var gjort så på bilderna här).  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Takrenovering och svalbon
« Svar #24 skrivet: 25 aug-21 kl 03:45 »
Fina tornseglarholkar! De är väldigt speciella på så vis att den enda gång de slår sig ned är när de ska häcka, de sover i luften. Alla andra fåglar har ihåliga ben men de har inte det och det innebär att de är starkare. Jag har byggt holkar åt dom en gång och i beskrivningen stod det att de skulle ha lite torrt fjolårsgräs i den. Om man inte hjälper dom med bomaterialet så måste dom samla i hop det själva genom att fånga torra strån i luften när det blåser. De har en instinkt som säger att de inte ska lägga ägg innan de har tillräckligt med bomaterial så då kan de få vänta ett år eller två...

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Takrenovering och svalbon
« Svar #25 skrivet: 25 aug-21 kl 13:22 »
Vilken guld-tråd! Mycket information.
Vargtand, kan du tänka dig att visa en bild på dina holkar för tornsvalor/tornseglare?

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Takrenovering och svalbon
« Svar #26 skrivet: 25 aug-21 kl 14:17 »
Självklart, men de ligger några dagar framåt i tiden (jag måste ordna med en massa grejer innan det blir frost här...), just nu har jag bara en massa enpetare jag gjorde av spillbitar från panelen till huset på gaveln till logväggen för olika småfåglar.  :)
Ladusvalorna bor direkt under takbjälkarna på åsarna under räfterna inne på logen, blir väl lagom varmt åt dem där under brädtaket antar jag.
Det hos mina föräldrar för hussvalor är bara en brädlapp som är spikad i vinkel under takfoten på gaveln så att boet inte lossnar.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser