Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är sockermajsen mogen?  (läst 1154 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
När är sockermajsen mogen?
« skrivet: 25 aug-20 kl 13:21 »
Det här är första gången jag odlar majs och den tar sig ordentligt. Tidigare har plantorna avlidit eller stannat av i växten totalt vid utplantering. Nu har jag alltså det lite intressanta problemet att jag har noll koll på hur jag ser att majskovlarna är mogna. Den första blomman fick jag runt 5e Augusti. Den har sedan dess växt iväg rejält men är den redan ätmogen eller tar det mer tid?
Vill gärna ha majs nu men vill ju också ha färdig majs
Genbank för Gotlandshöns

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: När är sockermajsen mogen?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-20 kl 14:24 »
Min majs bär sig jättekonstigt åt i år. Den blommade långt innan kolvanlagen kom fram. Nu finns det inga blommor kvar men kolvarna växer...... De är mogna när alla trådarna är svarta - det blir de när de är pollinerade. Så du behöver inte vika undan alla bladen som skyddar kolven, bara de är svarta som sagt.
Undrar om jag får några majskolvar i år. Mina har bara en aning brunaktig färg i toppen av trådarna.
 Det är ju jättegott att äta rått t.o.m.  eller kokta med vitlökssmör!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: När är sockermajsen mogen?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-20 kl 19:04 »
Jag odlar sockermajs varje år och det  svåraste är att veta när man ska skörda för att få dem att smaka allra bäst.  Vi har lite nordamerikanskt bakgrund i familjen så sockermajs är ett måste varje år.  Optimalt är när de är söta och saftigt krispiga.  För tidigt är de saftiga och smaklösa.  För sent är de sega och inte så söta, men i och för sig matiga. Det är i det stadiet man brukar få dem i Sverige, på restauranger t.ex.

Regeln i nordamerika är  att de är dags att skörda tre veckor efter att de har fått fullt "silk" alltså de långa ljusa trådarna.  Men i Sverige tar det längre tid.  Svalare och svagare sol, men det blir ju olika olika år.  Sen beror det sort.  Den supersöta hybridsorten Earlibird som jag brukar ha har ett rätt stort intervall när den är toppen.  Men den fanns inte i år så det blev Ashworth som jag har tagit antingen för tidigt eller för sent, de flesta.   Riktigt att som Znibban säger att silket ska ha vissnat.  Fast ibland är det svårt att se för att tvestjärtar har ätit upp det.   Att vika ner och kolla kan funka, men det kan vara missvisande för just i toppen kan det vara dåligt pollinerat eller senare än resten.
Lycka till!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: När är sockermajsen mogen?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-20 kl 10:49 »
En sak till förresten:  Sockermajsen är bäst alldeles nyskördad. I Nordamerika finns ett talesätt att man ska skörda kolvarna när vattnet står på spisen och kokar - alltså det vatten man ska koka kolvarna i, 7-8 min.  Jag håller inte strängt på det men skördar kolvarna till dagens middag någon timme innan.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: När är sockermajsen mogen?
« Svar #4 skrivet: 30 aug-20 kl 22:08 »
Tack för svar. Tror jag ska våga testa den första om ett par dagar då :)
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare
von tratt, Mikael Blomster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser