Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttproblem  (läst 3512 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Råttproblem
« skrivet: 21 aug-20 kl 14:08 »
Hittar inte vilken kategori detta hör men  JAG BLIR GALEN på alla dessa råttor.
Vi bor på landet och varje höst är det likadant, när skörden är bärgad så kommer möss och råttor in i stallarna.
De säger att man inte kan ha både möss och råttor samtidigt LÖGN!
Som tur var har vi kontrakt med Anticimex, de kommer varenda år, lägger gift, sätter ut fällor var  fjortonde dag i evigheter.
Ett år var jag uppe varje natt och tömde 87 råttor den säsongen.
Nu är det så att råttor är djävligt intelligenta, så våra har lagt av att äta av giftet, de går inte på något som helst bete i fällorna.
Jag har testat; chokladsås, karamellsås, jordnötssmör, ost,sardiner, korvar i alla upptänkliga varianter, rent kött, tom fläskfilé, dixikola,
käck,men de rör det bara inte längre.
Stod i stallet och rensade vitlökarna, då såg jag hur en råtta hoppade upp i hönsens mattråg och försåg sig. Flera gånger kom han.
I våras när min man skulle ta sin utsädessäck (vete) som borde väga flera hundra kg, så hade råttorna haft fest hela vintern. De hade grävt sig under säcken och haft raveparty.
Hönsen 3 + 1 tupp får blandning av värpfoder och rent vete (förvaras i metalltunna med lock!) och råttan hade tagit av vetekornen.
Då kom jag på: jag rullar in vete i hasselnötskräm och lägger i råttfällan.

Inte rört alls.

Hur gör ni? Har någon förslag på något oemotstånderligt för en vegetarisk råtta?
Läste på internet att man kan använda dofter för att skrämma iväg råttor; pepparmintsolja, cayennepeppar och torkad ormspillning (var man nu hittar det någonstans).
Ska prova koka superstarkt pepparmintste och spraya på ställena de brukar hänga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Råttproblem
« Svar #1 skrivet: 21 aug-20 kl 17:13 »
Vi har ju inte råttproblem just här, för det är för glest med matställen, men möss finns det ju. När det är varmt så blir de törstiga och då kan det vara effektivt med äpplen, tomater, gurka.


Ormskit finns i närmaste akvarieaffär som har orm. Läste dock att vesselskit och i brist på det, mink/illerskit, är effektivare än ormskit. Har inte prövat själv. I Skåne finns det en del som jagar med iller, så det borde gå att få låna en kopp ;D

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Råttproblem
« Svar #2 skrivet: 22 aug-20 kl 16:35 »
minkfällor är bra till råttor.. lägg ordentligt med bete under trampplattan så hinner flera råttor gå in innan de utlöser fällan..  Stör råttorna i deras bon.. gräv och vattna sönder deras gångar.. spika igen råtthål.. göm fodret och se till så att det inte finns något ätbart framme nattetid..
Fjäderfän och kaniner

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Råttproblem
« Svar #3 skrivet: 23 aug-20 kl 08:45 »
Tack snälla ni för era tips, jag tar emot dem med stora famnen.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Råttproblem
« Svar #4 skrivet: 23 aug-20 kl 10:03 »
Stallkatt?

Jag har ett liknande problem i mitt gamla hus. Inte så ofta råttor men varje höst kommer det in möss. Det spelar ingen roll hur mycket jag täpper till och spikar för, de tar sig in ändå, vete sjutton hur. När jag hade katt var det ganska enkelt, släpp in katten, öppna köksskåpen, åk på jobb. Men nu har jag inte längre kvar dem. Jag älskar katter men orkar inte med ansvaret att ha djur. Och jag är superblödig. Vill inte döda någon men det är mössen eller mig. Jag har också testat dofter, skvattram, vitlök, enris m.m. Verkar inte funka alls. Funderar på att plantera mynta runt hela huset men tänker att den kanske inte doftar tillräckligt under vinterhalvåret. Någon som testat?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Råttproblem
« Svar #5 skrivet: 23 aug-20 kl 10:13 »
De flesta katter jagar möss, men långt ifrån alla jagar råttor. Råttor kan försvara sig rätt bra så det krävs en lite tuffare katt.

Jag såg att våra katter spanade in under diskmaskinen (som är lite slarvigt monterad i ett orenoverat kök) och mycket riktigt, där fanns ett hål stort för en mus. Skönt att ha katt!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Råttproblem
« Svar #6 skrivet: 23 aug-20 kl 10:39 »
Det kanske finns utrymme även i Sverige för den som vill jaga råttor med mink och hund? Kul för den som vill jobba med djur.

https://www.youtube.com/watch?v=qrohSeo8rvw

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Råttproblem
« Svar #7 skrivet: 23 aug-20 kl 16:07 »
Ja hund funkar också! Dansk-svensk gårdshund, jack russelterrier och griffon är några hundraser som är bra på att fånga råttor.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råttproblem
« Svar #8 skrivet: 24 aug-20 kl 09:28 »
Jag har under årens lopp testat i princip allting mot möss och råttor vid vinterförvaring av skattlådor med vaxkakor. Om man inte vill köra med gift, som riskerar husdjur och fåglars liv och hälsa, så är uppfinningen från Nya Zeeland klart överlägsen andra fällor. Väldigt driftsäker och effektiv.
https://stick.se/ratta/mest-salda/goodnature-a24-kolsyrefalla/?gclid=CjwKCAjwyo36BRAXEiwA24CwGXtdxMr4OTfazAKaXDkwa7l0ZW8HIXbRWZO6kubcjsvTFt5xqH9DwRoCRPQQAvD_BwE
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råttproblem
« Svar #9 skrivet: 24 aug-20 kl 09:31 »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

nettanscorner

  • Gäst
SV: Råttproblem
« Svar #10 skrivet: 24 aug-20 kl 10:27 »
Jag har under årens lopp testat i princip allting mot möss och råttor vid vinterförvaring av skattlådor med vaxkakor. Om man inte vill köra med gift, som riskerar husdjur och fåglars liv och hälsa, så är uppfinningen från Nya Zeeland klart överlägsen andra fällor. Väldigt driftsäker och effektiv.
https://stick.se/ratta/mest-salda/goodnature-a24-kolsyrefalla/?gclid=CjwKCAjwyo36BRAXEiwA24CwGXtdxMr4OTfazAKaXDkwa7l0ZW8HIXbRWZO6kubcjsvTFt5xqH9DwRoCRPQQAvD_BwE


Men gud så dyrt

Lynx lynx

  • Inlägg: 16
    • Västerbotten
SV: Råttproblem
« Svar #11 skrivet: 24 aug-20 kl 13:36 »
Använd INTE råttgift! Det förgiftar inte bara råttorna utan kan spridas till vilda djur och förgifta naturen. Adoptera en katt i stället.
Freedom is the right of all sentient beings!

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Råttproblem
« Svar #12 skrivet: 24 aug-20 kl 13:57 »
Jag har under årens lopp testat i princip allting mot möss och råttor vid vinterförvaring av skattlådor med vaxkakor. Om man inte vill köra med gift, som riskerar husdjur och fåglars liv och hälsa, så är uppfinningen från Nya Zeeland klart överlägsen andra fällor. Väldigt driftsäker och effektiv.
https://stick.se/ratta/mest-salda/goodnature-a24-kolsyrefalla/?gclid=CjwKCAjwyo36BRAXEiwA24CwGXtdxMr4OTfazAKaXDkwa7l0ZW8HIXbRWZO6kubcjsvTFt5xqH9DwRoCRPQQAvD_BwE
Har du använt den själv?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råttproblem
« Svar #13 skrivet: 24 aug-20 kl 17:33 »
Har du använt den själv?

Absolut, jag kör med en handfull A24 igång. Helt klart överlägset bästa musfällan jag använt någonsin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råttproblem
« Svar #14 skrivet: 24 aug-20 kl 17:35 »

Men gud så dyrt

Dyrt? 4 440:- för en trepack. Anticimex använder fällan - då kostar den 8 000:- plus moms per år i abonnemang för kunden för en styck fälla, inklusive att de fyller på gas.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Råttproblem
« Svar #15 skrivet: 24 aug-20 kl 17:48 »
Absolut, jag kör med en handfull A24 igång. Helt klart överlägset bästa musfällan jag använt någonsin.

Men vad är det den gör? Som sagt, jag är blödig, klarar inte av att se filmen... De dör alltså när de försöker klättra in?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Råttproblem
« Svar #16 skrivet: 24 aug-20 kl 17:49 »
Och jag som har ekorrar, det skulle inte funka utomhus. Kan man ha den här mojängen inomhus?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råttproblem
« Svar #17 skrivet: 24 aug-20 kl 17:53 »
Men vad är det den gör? Som sagt, jag är blödig, klarar inte av att se filmen... De dör alltså när de försöker klättra in?

Fällan trycker ut en gnutta chokladkräm från Nya Zeeland efter att musen dödats. Nästa mus klättrar upp för att smaka, och petar då på en liten avtryckare. CO2 gaspatronen trycker hastigt in en kolv från sidan in i musen/råttan som slås ihjäl. Det är alltså gasen som driver både kolven och frammatningen av chokladen. En gaspatron räcker till 24 skott/slag. Standardiserad gaspatron, bland annat för tävlingscyklister. Kostar några kronor per sådan gaspatron på nätet.
« Senast ändrad: 24 aug-20 kl 18:01 av Thomas_ »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råttproblem
« Svar #18 skrivet: 24 aug-20 kl 17:55 »
Och jag som har ekorrar, det skulle inte funka utomhus. Kan man ha den här mojängen inomhus?

Tillverkaren har en modell för ekorrar, en annan för råtta/mus. Med tillbehöret https://stick.se/mus/skyddstunnel-blocker-goodnature-a24/ är det i princip omöjligt för en ekorre eller katt att komma upp till avtryckaren.

Naturligtvis fungerar den både inomhus och utomhus.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Råttproblem
« Svar #19 skrivet: 24 aug-20 kl 22:29 »
Köpte en sådan fälla när vi hade råttinvasion förra året. Inte en enda råtta fångade den. Provade deras bete och eget med choklad och russin, icke.
Fick köpa stora klassiska slagfällor och laddade med choklad och russin. Tog 8st på två veckor sen blev det färre.
Skicka pm om ni vill köpa min för 1200kr + frakt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser