Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torsbyugnen  (läst 2470 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Torsbyugnen
« skrivet: 18 apr-20 kl 21:01 »
Jag har blivit med nytt hus.  ;D

I huset finns det en pelletsbrännare av modell Torsby-Ugnen.
Någon som vet något om den? Bra? Dålig?

Noterade att pelletsförrådet är på tok för litet, så man lär behöva fylla säckar stup i kvarten.
Ska man byta ut det eller köra ett till förråd med en skruv som fyller det lilla förrådet?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Torsbyugnen
« Svar #1 skrivet: 20 apr-20 kl 08:55 »
Vad jag vet om Torsbyugnen är deras förugn. Den är gjord för att elda ved i. En vän till mej hade en sådan När han tände upp den använde han grillkol. När kolfyren kommit igång fyllde han på med stora oklyvda vedbitar, ovanpå dom lade han ett par blöta tidningar.  När tanken och huset var varma och veden i det närmaste utbrunnen, fanns ändå tillräckligt mycket glöd kvar till nästa eldningstillfälle, så det var bara att lägga på nya bitar.
kretslopp

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Torsbyugnen
« Svar #2 skrivet: 15 maj-20 kl 20:03 »
Torsbyugnen är en bra och lättskött pelletsbrännare. Inställning av fläktspjället på framsidan är viktigt för bra pelletsekonomi. Har man hittat ett bra läge bör man tejpa fast spaken. Välj ett driftläge så rökgastempen ut från pannan blir lagom (130-150 grader) först och justera luften sedan med fläktspaken. Det är delar av millimeter som gäller om man vill ha en bra inställning.
Nackdelen med brännaren är rengöring 2 gånger i veckan.
Räcker inte ett vanligt Mafa Mini förråd. Brukar klara 8-9 dagar.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Torsbyugnen
« Svar #3 skrivet: 17 maj-20 kl 08:26 »
Då skulle jag tro att den är rätt installerad, för jag får ca 130 grader ut enligt en rökgastermometer som sitter ca 0.5 meter från pannan.

Skruv, skruvmotor och förråd verkar vara i original, men att de har höjt förrådet med egna brädor ca 30 cm för att få i mer.

Hade ett Mafa Midi i gamla huset, som jag var väldigt nöjd med. Men hur kopplar man ihop dem så att styrningen av motorn funkar?
Vad kostar ett Midi nuförtiden förresten?
Till gamla huset köpte jag hela anläggningen i ett paket.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Torsbyugnen
« Svar #4 skrivet: 30 aug-20 kl 20:53 »
Har en helt ny TB mini med förråd och förhöjningssats om du har någon kompis som är intresserad. Bra pris. Den ligger ouppackad.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Torsbyugnen
« Svar #5 skrivet: 12 dec-20 kl 21:38 »
Liten uppdatering:

Efter en rökgasexplosion vid uppstart med kall skorsten, där brännaren pga sin konstruktion sköt ut glödande pellets bakåt i pannrummet, och samtidigt dödade IR-ögat som kontrollerar att pellets faller ner i brännarkoppen, beslöt jag mig för att slänga ut Torsbyugnen. Nu kör jag en Ecotec Bioline 20 precis som i gamla huset.
Den konstruktionen är betydligt mer genomtänkt och känns säkrare mot brand.

Har nu två brännare, en styrbox, ett pelletsförråd och en skruv om någon vill ha.
Pelletsförrådet och skruven vill jag ha 500 kr för, men brännarna och styrboxen skänker jag bort, då jag inte kan garantera något.
Finns utanför Kungälv.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Torsbyugnen
« Svar #6 skrivet: 10 feb-21 kl 10:25 »
Våran pelletsbrännare är en Pellex jag är mycket nöjd med den.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser