Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På körda djur som, grävling, räv, ekorre, hare. Går de att rädda?  (läst 1975 gånger)

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
Går de att rädda på körda djur? ??? Om dom nu inte är angripna av parsit m.m.
Eller är pälsen o hårfästerna förstörda?
Har du hittat något djur o testat grava det?
Hur har det gått för dig?
Jag kör dagligen buss o ser lite djur här o var. Men dom är oftast illa tilltygade.. Oftast har jag sett djuret försent. O oftast så regnar det den dagen, då tänker jag är de värt de? Går de att rädda pälsen?
Hur länge har den legat där. M.m
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Raderade OT-kommentarer. Hoppas du får bättre svar på din fråga. /Mod  (:)

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
Tack  :)
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Det går absolut att ta vara på skinnen av påkörda djur, men en måste vara mer eller mindre först om det ska vara idé. Djuret ska vara dött men inte mosat, liksom. Ekorren i den jättegamla ekorrskinnstråden var ett trafikoffer, t ex. Den finns faktiskt kvar här, men den blev inte 100% bra beroende på min brist på kunskap i skinnberedning. (Har även tagit vara på en ekorre jag fått som gåva av en av mina katter.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Idaandree89

  • Inlägg: 13
  • Jag köper skinnet av dig!
    • Uppland
Det går absolut att ta vara på skinnen av påkörda djur, men en måste vara mer eller mindre först om det ska vara idé. Djuret ska vara dött men inte mosat, liksom. Ekorren i den jättegamla ekorrskinnstråden var ett trafikoffer, t ex. Den finns faktiskt kvar här, men den blev inte 100% bra beroende på min brist på kunskap i skinnberedning. (Har även tagit vara på en ekorre jag fått som gåva av en av mina katter.)

Oj från katterna med?  Hahaha ja de är ju bäst med hemleverans.   :laugh:
Men är dom hela då? När du väl har fått hem jakt trofén.
Ne de är ju klart, ju fortare du är på plats ju bättre chans är ju djuret helt i bästa fall o man kan ta pälsen. Jag såg en på körd grävling igår på min morgon runda, just då såg den ok ut. Efter typ 2 timmar vart de vara mos :-X synd...tycker jag...hade velat få tag i en grävling inom vinter tid o få en bra päls kvalité. De har inte varit så mycke grävlingar i år norr om stockholm där jag bor.
Jag är en Ny börjar  och kan allt gå fel. Men man lär sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser