Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiska färger?  (läst 4733 gånger)

Björkman

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
Ekologiska färger?
« skrivet: 14 nov-14 kl 22:55 »
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av ekologiska väggfärger? Vi ska måla över en strukturtapet med en ljusgrå färg och har främst hittat följande två leverantörer:

1) Färgriket: http://fargriket.com/butik/alla-produkter/vagg-takfarg/
2) Auro: http://www.aurobutik.se/products/Väggfärg-Nr-321.html

Är det någon som har testat dessa färger och har några utlåtanden, råd och tips?

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Ekologiska färger?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-14 kl 23:16 »
Har testat Robygges bara, de var riktigt bra.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ekologiska färger?
« Svar #2 skrivet: 15 nov-14 kl 10:53 »
vet inte vad som menas med ekologiska färger, giftfria? det giftiga i de flesta färger är just pigmenten men man skall ju inte käka den.
frånsett pigmenten vars giftighet varierar,många är vanliga jordfärgspigment, i stort alla äldre färger,linoljefärger,limfärg,tempera m.m är giftfria.
många av dessa är dessutom lätta att tillverka själv.
kollade färgrikets sida men jag blev inte särskilt klok på vad det var för innehåll i burkarna,men de lär säkert ta bra betalt för den.
Färger som funkar bra på tapetväggar är äggoljetempera,linoljeförstärkt limfärg och även ren linoljefärg som kan göras både matt och med önskad glansgrad.
Kolla  www.allbackfarg.se och ovolin.se
Kör själv mycket Allbäck och deras "Linus" är en favorit på väggar och tak.
Har också upptäckt att många av de s.k miljöföretagen som säljer färg m.m tar rysligt betalt för enkla produkter som kostar ytterst lite att tillverka själv.
bra prishöjare är orden miljövänlig,ekologisk m.m trots att det är i stort samma produkter som användes förr och avstods av färgbranschen då det var bättre förtjänst på moderna färger. ulf

Björkman

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Ekologiska färger?
« Svar #3 skrivet: 16 nov-14 kl 19:09 »
Tack för tipsen. Jag köper ditt resonemang, dock är både Färgrikets och Auros färger faktiskt billigare än Linus. Sen är jag medveten att man absolut inte ska stirra sig blind på literpriset...

Färgerna innehåller:

Färgrikets väggfärg: Cellulosa, vegetabiliska oljor och hartser, bivax, krita, dolomit, talk och titandioxid, ca 0,1% konserveringsämnen, godkända för livsmedelsförpackningar.

Auros väggfärg: Vatten, mineraliska pigment, fyllnadsmedel, vegetabiliska bindemedel (lin-, ricin-, och solrosstandolja, dammar och kolophonium-glycerinester), metylcellulosa, quellton, borater, rosmarinolja, eukalyptusolja, alkohol, apelsinolja och lecitin.



Alltså - någon som har praktisk erfarenhet av att jobba med dessa färger?



torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Ekologiska färger?
« Svar #4 skrivet: 16 nov-14 kl 21:46 »
Tänk på att den här typen av färger som nästan skulle kunna duga att servera till efterrätt, också är mums för alla möjliga otrevliga mikroorganismer om de utsätts för fukt. De fungerar bra i boningsrum som hålls varma och torra året runt, men de är inte alls lämpliga t ex i en sommarstuga som står kall på vintrarna.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ekologiska färger?
« Svar #5 skrivet: 16 nov-14 kl 23:17 »
Tänk på att den här typen av färger som nästan skulle kunna duga att servera till efterrätt, också är mums för alla möjliga otrevliga mikroorganismer om de utsätts för fukt. De fungerar bra i boningsrum som hålls varma och torra året runt, men de är inte alls lämpliga t ex i en sommarstuga som står kall på vintrarna.
de färger som saluförs av färgriket och auros har jag ingen erfarenhet av,dock förstår jag inte alla ingridienser,är inte det att krångla till i överkant?
de gamla färgerna som jag använder,linolja,limfärg av krita m.fl  tål varierat klimat/fukthalter och är beprövade sedan minst 1000 år.
Dock har jag sett problem med äggoljetempera i ouppvärmda utrymmen och hur "ekologiska" färger funkar i varierat klimat vet jag inte men torbjorn har helt rätt,man skall nog bara använda dem i uppvärmda bostadsutrymmen,åtminstone de färger som endast är avsedda för det. Ulf

Ibbe

  • Inlägg: 33
    • Skåne
SV: Ekologiska färger?
« Svar #6 skrivet: 17 nov-14 kl 22:29 »
Hej,

Jag har använt Auros färg; vägg, tak och snickeri... 

Anledningen till varför jag valde Auro var att jag hade lite panik dvs. MYCKET ont om tid och tyckte att Auro verkade vara lika "enkel" att måla med som sk. moderna färger men samtidigt inte lika giftig som s.k. moderna färger. Vidare ville jag genom mitt färgval stödja alternativ till det som finns på marknaden och slutligen behövde jag tänka snabbt och kort vilket resulterade i att vi köpte Auros färg till ett helt hus.

Jag tycker att väggfärgen blir snygg på väggen och då menar jag att den inte är lika glansig som nya plastfärger. Den målade ytan påminner lite om "kalkade" väggar (tycker jag).

Färgen ska målas våt i våt och det är mycket viktigt att den målas tunt annars spricker (krackelerar) färgen. Det här kan kan bli en utmaning i t.ex. hörnor och dyl. Enligt min erfarenhet torkar den inte lika snabbt som det står på förpackningen och den måste få torka annars så spricker den (torktiden är inte överdrivet lång men för mig var det då en mycket viktig faktor).

Färgen luktar "gott". Luktar apelsinliknande men luktar ganska mycket (speciellt om du målar ett helt hem) och mycket av allt kan bli lite för mycket och därför skriver jag "gott".

Ytterligare en viktig sak att tänka på är att färgen inte är avtorkningsbar och ytterligare en sak som det kan funderas kring är om missfärgningarna inte tränger igenom Auro lättare än genom vissa andra färger? Varför säger jag att "det kan funderas kring"? Jag har inte använt någon annan färg där jag använt Auro och där jag fått vissa missfärgningar att tränga igenom.

Jag hade stora problem med färgen i två rum. Underlaget var väv som jag bredspacklade över (jag har gjort på det här sättet tidigare och resultatet (utseendemässigt) blir perfekt) och färgen krackelerade. Eller rättare sagt så var det så att den krackelerade på tre av fyra väggar och den fjärde var puts. Jag hade lite kontakt med Auro men jag tyckte inte att den gav mig någonting (deras råd tillförde mig inte mycket och jag märkte att jag håll på att bli upprörd). Därefter åkte jag till Bauhaus, köpte det som jag inte ville köpa (Beckers dock med flest miljömärkningar) och målade över allt utan några sprickor el. dyl. (eller rättare sagt tre av fyra väggar i två rum; ytterväggarna var putsade dvs. inga krackeleringar och där lämnade jag kvar Auro).

Jag vill poängtera att det här är min erfarenhet dvs. jag kan ha gjort fel i något steg. Nu kom jag på att jag läst någonstans att färgen kunde spädas ut med vatten vid första ommålningen. Just nu vet inte hur det var med det just där jag hade problem med färgen men sedan när jag pratade med Auro så verkade det här vara viktigt. Sedan vet jag att jag håll på och mätte upp vatten i några plastmuggar för att späda ut den men jag kommer inte ihåg var dvs. i vilka rum jag gjort på det sättet dvs. om jag missat göra det någonstans för att som sagt, min tolkning var att utspädningen var frivillig.

I mitt fall var det så här: om underlaget inte var 100% det som Auro färgen gillar (kom nu på att jag fått spackelsläpp på vissa ställen när färgen var våt) så blev det problem för mig.

Jag vill inte avråda dig från Auro då jag inte tycker att det är ok för mig att göra det eftersom min uppfattning baseras på bara min erfarenhet (och en erfarenhet). Om du kommer fram till att du vill ge Auro en chans så mitt råd till dig: testa först! Kan hända att jag har lite färg kvar så om du finns i eller nära Malmö så kan du säkert få en skvätt att testa.

På tal om mikroorganismer... Färg som stått längre (läs nåt/ett par år) i burken får lite svarta prickar på insidan av locket/hinken. Jag tror att jag läst på Auro att detta är ok, ta bort prickarna och måla. Jag råkade välta en burk i garaget, färgen spilldes, klockan var mycket, jag var mycket trött och hade ingen lampa/ljus så jag orkade inte städa upp efter mig. Efter ett tag så såg jag lite påväxt där och då blev jag lite rädd för resten av mitt hem. Om jag minns rätt så pratade jag med Auro om det här och som sade att jag inte behöver oroa mig. Det här ska inte hända vid målad färg.

Ja, det här var min erfarenhet. Hoppas att den tillför något. Jag vill ännu en gång betona att det här är bara min erfarenhet och det kan hända att jag gjort någonting fel (någonting som Auro inte gillar).

Allt gott
/Ibbe

Björkman

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Ekologiska färger?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-14 kl 08:58 »
Tack för alla tips, utförlig info och stort tack för erbjudandet Ibbe. Bor dock utanför GBG så beställer egna färgprover. Jag ska provmåla med lite olika varianter, just nu lutar det nog åt något linoljebaserat, kanske enetorpets bifrost eller allbäcks linus.

jonandse

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Ekologiska färger?
« Svar #8 skrivet: 26 feb-22 kl 21:39 »
Gammal tråd men vi har precis samma erfarenhet av Auro som Ibbe skriver om krackelering. Vi målade en hall med Auro och fick problem i hörnen med just detta. Allbäcks Linus har vi målat på lumppapp i ett rum, blev matt och var lätt att jobba med. Denna: https://butik.hustradition.se/product/09-linus-vaggfarg-lindblomsgron/ Finns i Vallentuna så skicka PM om nån vill komma förbi och kolla hur det blev, både Auro och Linus finns i samma hus.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser