Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt livs MISSTAG  (läst 9199 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Mitt livs MISSTAG
« skrivet: 28 dec-09 kl 19:20 »
Jag har tappat en snökedja på ena hjulet ,startmotorn är det något fel på sitter så man knappt ser den.Jag tänkte bogsera hem den och sätta på kedjan.På vägen testade vi (jag o frugan ) att starta den genom att lägga i en hög växel .Har gjort det en gång innan.När frun sa att hon inte fick i någon växel och att det lät konstigt när kopplingen släpptes upp.DÅ tänkte jag att fan om ett hjul snurrar och ett slirar om det nu gjorde det .Då blir väl växellådan skrot.Jag kan inte nu lägga ur eller röra växelspaken alls.
FRÅGA.. Är växellådan skrot ???.

Motoramatör
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #1 skrivet: 28 dec-09 kl 19:58 »
Har aldrig hört att man kan kvadda lådan på det viset.
Jag tror spaken lossnar om du juckar på traktorn.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #2 skrivet: 28 dec-09 kl 20:12 »
Foppa jag tror mycket på dig och din kunskap,men jag tror lådan är skadad.
Jag tror frugan(hon e osäker) fick i växel i början och hjulen agerade olika och lådan blev skadad pga halka .Utan koppling nertryck så är det tvärstopp fick dra in den i garaget med vajerblock och frugan  vid kopplingen.
Lars

Ps
Vajerblock värdens bästa pryl har räddat mig många gånger,se till att ha det i akutväskan.Ds
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #3 skrivet: 28 dec-09 kl 20:14 »
OBS  detta gäller en minitraktor dvs en personbilsväxellåda.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #4 skrivet: 28 dec-09 kl 20:14 »
Det är möjligt på ferguson att kvadda växellådan på det viset ! Faktiskt ganska enkelt .
Det brukar då vara stoppen till översta växelstocken som gått sönder .
Stocken går genom huset in på hydrual sidan , där sitter två plattjärn med en kula .
Vid för stor belastning på växelstocken och denna stopp brukar kulan gå sönder eller ramla bort .
Läs ner i hydrual tanken , med botten monterad pump inget bra då kulan eller bitarna kan förstöra pumpen .
Jag kan inte vara säker då jag inte sett eller kännt på traktorn men risken är stor .
Ta dit en MF rep , och kolla , det kan räcka att lyfta på locket till växellådan för att konstatera fel , men kräver att även hydrual paketet tas isär vid ev. rep.

Oj jag skrev visst när sista infon kom . Men principen är den samma för alla växellådor . Även om denna stopp kan vara annorlunda
utformad . Men den ska alltid vara rörlig så att växelstock och växelförare rör sig smidigt . Så principen med kulan finns med dock i lite olika modell . Fjäderbelastade tex .
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 21:00 av esten »

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #5 skrivet: 28 dec-09 kl 21:53 »
Vet intet om personbilsväxellådor. Men på MF 135 händer det ibland att växellådan "låser ihop sig" om jag förstår det rätt så är problemet förenklat att två växlar ligger i samtidigt. Det har hänt ett stort antal gånger på vår trotjänare och det åtgärdas genom att skruva av oljepåfyllingspluggen bredvid växelspakarna och medelst litet brytjärn eller stor skruvmejsel ställa det hela till rätta igen. Traktorn har gått massor av timmar och detta tycks inte leda till några allvarliga skador på växellådan.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #6 skrivet: 29 dec-09 kl 13:00 »
Det där låsningsproblemet kan inträffa på personbilar också. Jag var en gång med om en Peugeot 505 där växelspaken fastnade (som tur var blev det friläge) i samband med att föraren skulle växla ner för en omkörning.
Det berodde på en spärranordning som ska se till att bara en av skiftaxlarna åt gången kan stå i något annat än friläge - urtag i de tre axlarna och kulor eller tappar som förreglar dem mot varandra. Det som nu hade hänt var att alltsammans var gammalt och slitet, och det hade blivit grader på en av axlarna som fick motsvarande kula eller tapp att haka fast. Hade man vetat om det i förväg hade det räckt med att lossa ett litet plåtlock på sidan av växellådan för att fixa det, istället för att lägga ner en massa jobb på att ta ner lådan och riva den fullständigt.

Det sägs att äldre Saab 99 och kanske också V4 kunde låsa sig med två växlar i samtidigt, det ska ha förekommit framför allt när man lägger i ettan från stillastående. Mycket irriterande i en korsning med tät trafik, kan jag tänka mig.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #7 skrivet: 29 dec-09 kl 22:20 »
Vi hoppas Lars Görans problem är att växellådan lås ihop sig, men inte tagit skada

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #8 skrivet: 29 dec-09 kl 22:34 »
Men vänta nu! Om man kan rulla traktorn med kopplingen intryckt kan det ju inte vara lådan som e stum, kopplingen sitter ju för böveln mellan motor och låda, och inte mellan lådan och hjulen, eller?
 Möjligen kärvande växelförare eller nåt. :-\ ???
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #9 skrivet: 29 dec-09 kl 22:43 »
Tack för svar .
Jag begriper inte så mycket om motorer.Imorgon kommer Länsstyrelssen och skall besiktiga ett djurstall.Blir det inga anmärkningar där så blir jag förhoppningsvis lite gladare och då skall jag plocka bort skydd vid spaken och se om jag kan se något och ge lite mer info.

Lite Deppig traktorägare.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #10 skrivet: 29 dec-09 kl 23:18 »
Snäckväxel i diffklumpen,vad betyder det??.
Ej lämplig att bogser starta kanske??.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #11 skrivet: 29 dec-09 kl 23:50 »
Om jag inte har helt fel så är det omöjligt att bogserstarta ett fordon med snäckväxel i kardan...
Eftersom detta är en snäckväxel:
http://www.ne.se/sn%C3%A4ckv%C3%A4xel
Man kan inte få "skruven"(axel från motor/vxllåda) att rotera genom att vrida det stora drevet(hjulaxel).
 Den vanliga bakaxeluppbyggnaden med piniondrev och kronhjul heter nog nåt annat?
« Senast ändrad: 30 dec-09 kl 18:19 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #12 skrivet: 01 jan-10 kl 23:16 »
Är det en snäckväxel som Temeriare beskriver det så är det inte möjligt att bogsera igång traktorn.

Nu är jag dock inte villig att ge dig en dom utan att få reda på vad för traktor vi pratar om.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #13 skrivet: 01 jan-10 kl 23:24 »
Om jag inte har helt fel så är det omöjligt att bogserstarta ett fordon med snäckväxel i kardan...
Eftersom detta är en snäckväxel:
http://www.ne.se/sn%C3%A4ckv%C3%A4xel
Man kan inte få "skruven"(axel från motor/vxllåda) att rotera genom att vrida det stora drevet(hjulaxel).
 Den vanliga bakaxeluppbyggnaden med piniondrev och kronhjul heter nog nåt annat?


Det är inte alla snäckväxlar som är självhämmande. Det beror på utväxlingen, material i snäckhjul och skruv, och på hur skruvens axiallagring är gjord om den ska bli självhämmande eller inte. Snäckväxlar som används i spel, vinschar och liknande - med utväxlingar på kanske 20:1 eller ännu mer, kuggar och snäckskruv av grovt obearbetat gjutgods, glidlager för snäckskruven osv - brukar bli självhämmande. Men de som används som slutväxlar i fordon - t ex gamla Peugeot 404 samt kombimodellerna av 504 och 505 - har mycket lägre utväxling, bearbetade och härdade kugg- och skruvytor, rullager för skruven, och de blir inte självhämmande.
En självhämmande växel skulle vara helt omöjlig att ha som slutväxel i en bil eller traktor eftersom den skulle nypa fast så det blir tvärstopp om man släpper gasen för att motorbromsa. Dessutom har självhämmande växlar så dålig verkningsgrad när energin överförs åt "rätt" håll att både bränsleförbrukning och värmeutveckling i slutväxeln skulle bli helt oacceptabla.

Alltså: om en traktor inte går att bogsera igång pga någon egenhet i växellådans konstruktion så beror det inte på slutväxeln utan på något annat. Och det borde stå klart och tydligt i instruktionsbok och verkstadshandbok för traktorn i fråga, förmodligen också på en stor skylt någonstans i hytten.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #14 skrivet: 02 jan-10 kl 00:01 »
Lyckliga du som aldrig har  begått ett värre misstag än att kanske förstöra en växellåda!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #15 skrivet: 02 jan-10 kl 05:30 »
Jag håller med skogsvilde, vore bra att veta vad det är för traktor.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #16 skrivet: 02 jan-10 kl 18:19 »
Lyckliga du som aldrig har  begått ett värre misstag än att kanske förstöra en växellåda!
Lycklig,vad vet du om det.Man kan väl ha andra bekymmer ex sjukdom och arbetslöshetshot inom familjen.
Men visst av de saker jag jag har kunnat påverka själv är nog det en av de största missarna större än att skjuta mot inbrottstjuvar,tjuvfiska och åka trimmad moppe .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #17 skrivet: 02 jan-10 kl 18:28 »
Jag har beställt en instruktionsbok för denna motor(engelsk version).Traktorn är en gutrod 2500 bensin,motorn om jag fattat rätt från en Reliant Regal (är det Renault?).
Vad jag förstår skall jag försöka lossa och plocka bort runt växelspaken så jag kan se ner i växellådan är det rätt uppfattat .Eller tar man allt underifrån,det ser tight ut massa järn pga frontlastare och annat.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Mitt livs MISSTAG
« Svar #18 skrivet: 02 jan-10 kl 20:57 »
Lycklig,vad vet du om det.Man kan väl ha andra bekymmer ex sjukdom och arbetslöshetshot inom familjen.
Men visst av de saker jag jag har kunnat påverka själv är nog det en av de största missarna större än att skjuta mot inbrottstjuvar,tjuvfiska och åka trimmad moppe .

Självklart vet jag ingenting om ditt liv men du skrev att detta var ditt livs misstag och när jag klickade på din länk var jag säker på att någon dött eller att åtminstone  hela din gård brunnit ned och du glömt att betala föräkringen. Det var inte meningen att du skulle ta illa upp utan bara att om möjligt få dig att se att ditt liv inte är slut även om motorn vore trasig. Lycka till med lagningen!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare
Rummelpotta, LimJans, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser