Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadad älling  (läst 1208 gånger)

Lilla blå

  • Inlägg: 1
    • -
skadad älling
« skrivet: 18 jun-21 kl 09:03 »
Hej, jag har en älling som är en vecka gammal som har en bakåtvänd fot. Den är pigg äter och dricker som den ska och går runt  ganska obehindrat men jag vill hjälpa den bli bättre. Kan jag snälla få hjälp att beskriva hur jag gör bäst för att rätta till det, avliva idag är inte ett alternativ så undanbeder mig såna kommentarer

Jag har läst om möbeltassar, bra underlag att gå på, massage och simträning men behöver hjälp med en instruktion om hur man gör

Jag fick denna älling igår och uppfödaren menar på att den kan leva så här, känns inte rätt utan att försöka i alla fall

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: skadad älling
« Svar #1 skrivet: 18 jun-21 kl 20:53 »
Jag hade vänt mig till en veterinär, som hade kunnat försöka hjälpa den lilla ällingen. Om man absolut inte vet hur och vad man gör, kan man göra större skada än nytta. Hoppas du får ordning på foten på den.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: skadad älling
« Svar #2 skrivet: 05 okt-23 kl 02:47 »
Hej Lilla Blå! Det är bra att du vill hjälpa ällingen. För att försöka rätta till den bakåtvända foten kan du prova följande:
1. Möbeltassar: Placera små mjuka kuddar eller bandage runt ällingens fot för att hjälpa till att hålla den i rätt position.
2. Bra underlag: Se till att ällingen har en plan och halkfri yta att gå på för att minska risken för att foten ska snedbelastas.
3. Massage: Försiktigt massera ällingens fot och ben för att öka blodcirkulationen och hjälpa till att lösa upp eventuella spänningar.
4. Simträning: Om möjligt, placera ällingen i grunt vatten och uppmuntra den att simma och röra på benen för att stärka musklerna.
5. Det viktigaste är att ge ällingen mycket kärlek och omtanke för ankor är mycket sociala djur och ällingar äv vana ha sin mamma och ankvänner som sällskap.

Kom ihåg att vara försiktig och ge ällingen tid att vänja sig vid eventuella förändringar. Om du är osäker på hur du ska göra, kan det vara bra att kontakta en veterinär som har erfarenhet av fåglar. Lycka till med ällingens rehabilitering! 🦆💪


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser