Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla humle från frö  (läst 3365 gånger)

D-Jbo

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
Odla humle från frö
« skrivet: 18 feb-21 kl 08:41 »
Hej! Någon som är expert på att
driva upp humleplantor från frö.
Oklar instruktion på fröpåsen.
Tacksam för goda råd :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Odla humle från frö
« Svar #1 skrivet: 18 feb-21 kl 08:49 »
Har aldrig testat det men humle växer som ogräs.. Enklast är att klippa en 10cm bit från humlerankan och se till så att det är ett bladpar 1cm från toppen på biten.. tryck ner i jord och vattna så tar det sig. Själv har jag endast honplantor för man vill inte ha frö i kottarna då det försämrar smaken... Vet du vilket kön det blir på plantorna från frö??
Fjäderfän och kaniner

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla humle från frö
« Svar #2 skrivet: 18 feb-21 kl 09:01 »
Om jag skall gissa så behöver fröna vinter för att gro, så är det med de flesta förvedade växterna. Fröna måste alltså ligga fuktigt och kallt en längre tid, så gror de när det blir varmt sedan, alltså till våren. Du kan börja med att tappa upp ett glas varmt vatten och lägga fröna i så de får ligga och dra i sig fukt, efter ett dygn tar du upp dom och pillar ner i en liten kruka med jord. Sedan ställer du krukan längst ner i kylskåpet, helst i grönsaksfacket. Det skall vara 0-5 plusgrader. Låt sedan krukan stå, men kolla till den då och då ifall fröna grott, i såna fall måste du ta fram krukan. Kolla också att jorden är lagom fuktig, inte våt och inte torr. Lite mögel kan komma på jorden, det är ingen fara. Sedan tar du fram krukan i början på maj och ställer ute i halvskugga.

D-Jbo

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Odla humle från frö
« Svar #3 skrivet: 18 feb-21 kl 14:01 »
Tack för svar och bra tips.
Jag har en laduvägg ca 5 m lång som jag ska sätta humlen efter.
Plantavstånd är 50 cm, behöver således 10 plantor och avser förkultiverar 15 frön.

Kan jag efter blötläggning så fröna i en liggande enliters mjölkförpackning?
Eller blir det för trångt, ska jag dela upp i två förpackningar?
Tacksam för svar. :)


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla humle från frö
« Svar #4 skrivet: 18 feb-21 kl 15:09 »
Femton frön, det skulle jag dela upp på minst två mjölkkartonger. Annars får du plantera om så snart när plantorna börjat växa.

Behöver du tio plantor borde du nog sätta mer än femton frö, man vet aldrig hur god grobarheten är. Å andra sidan kan du duplicera plantorna med sticklingar senare. Och du vill ju ändå bara ha honplantor, om du skall ha humlen till öl.

D-Jbo

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Odla humle från frö
« Svar #5 skrivet: 18 feb-21 kl 19:34 »
Hej igen.
Det är trettio frön i påsen så då sår jag rubbet fördelat på fyra mjölkkartonger (liggande).
Blir inte det bra? (Som du säkert räknat ut är jag "trädgårdsdebutant";) )
Har inte tänkt att tillverka bira, i alla fall inte nu. Tycker bara att Humle är en frän växt och kommer om det blir nåt med detta att pryda laduväggen fint.
Tack för du tar dig tid :)
 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla humle från frö
« Svar #6 skrivet: 18 feb-21 kl 19:47 »
Jo, blir perfekt. Använd alla fröna, det är lika bra så de inte ligger och bli gamla. Och de är fina gamla kulturväxter, fräscha och gröna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
SV: Odla humle från frö
« Svar #7 skrivet: 19 feb-21 kl 07:16 »
Ja, humlefrön behöver stratifieras, alltså ligga ute (eller i kylen) några veckor under vintern!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare
Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser