Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska jag plöja marken?  (läst 2721 gånger)

Alchemilla-mollis

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
Ska jag plöja marken?
« skrivet: 31 mar-21 kl 13:26 »
Hej!

Jag ska sätta upp ett 36 m2 tunnelväxthus på min åker. Det var länge sen någon plöjde åkern vad jag förstår utan de har bara slagit den som vall de senaste åren. Jag funderar på att låta en bonde plöja upp det område som jag ska ha för frilandsodling men funderar på att samtidigt plöja upp ytan som kommer att vara växthusets botten. Vad är bäst?
Tänkte fortsättningsvis inte plöja på åkern varje år utan bara påföra organiskt material och odla i det både på friland och i växthuset. Har någon nån erfarenhet av det här och vad som blir bäst?

/Therese

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-21 kl 13:31 »
På något sätt måste du bli kvitt gräset där du skall odla. Om du plöjer så vänder du ner gräset med rötterna uppåt, och om det inte dör så försvagas det åtminstone. Om du inte plöjer måste du döda gräset på något annat vis, som exempelvis täckning, vilket kommer ta i princip en hel odlingssäsong

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-21 kl 14:25 »
Det kommer att bli bra att du plöjer. Också  där du ska ha växthuset. Om du kan få bonden att harva sönder vallen före plöjningen, så är inte risken så stor att du får tiltorna tillbakavända när plöjningen ska harvas.

Är det täckodling du tänkt dej? Det tror jag blir bra, då blir du kompis med maskarna som kommer att göra ett utmärkt jobb åt dej.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-21 kl 21:06 »
Du kan låta plöja det, nackdelen med det är att du tappar ett par år då jorden behöver återskapa sig.
Främst beroende på att det lever olika typer av mikroliv i olika lager av jorden.

Det jag skulle satsa på är att börja direkt med täckodling och helt grävfritt.
Du kan räfsa bort allt dött först om du känner att du vill det.
Beroende på vad för matrial och hur tjockt du lägger på så kan du behöva täcka med papp eller tidningar.
Och sedan på med täckmatrial.  Halm, ensilage, brunnen gödsel ja allt organiskt du kan få tag på.
Det viktiga är att det inte slipper ner något ljus till botten.

Potatis är perfekt att odla i detta.
Men annat fungerar perfekt också, sår du i rad så gör en ränna som du fyller med jord innan sådd.
Eller enstaka plantor då gör du en kruka i matrialet som du har i jord och sätter/sår i.
Om du framöver känner att du vill göra något i jorden så sticker du ner en grep och bara vickar den fram och tillbaka. Men det brukar inte behövas då maskarna redan fixar det.
Efter 2-4 år med denna metoden så har balans i jorden och det räcker att tillföra nytt täckmatrial vart år och du kan slippe i från gödseln.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-21 kl 16:52 »
Håller med skogsvilde.

Om du inte ska odla mer än 500kvm så skulle jag täcka och kväva ihjäl vallen. På med kartong eller liknande. Man kan köpa sådan där täckpapp som ska skydda golv när man renoverar och lägga några lager.

Att plöja upp en vall och sen harva och sen börja odla på den kan vara riktigt tufft om det är mycket rotogräs i vallen. Hur mycket du än harvar efter så ligger svålen 5-10cm under mark och vill börja växa. Då gäller det att lygga i med bygelhackan hela säsongen.

Om du inte tänkt plöja sen så är det ingen idé att börja göra det.

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-21 kl 09:05 »
Vi har olika erfarenheter och olika åsikter. Men min erfarenhet är att det blir bäst om du plöjer och harvar eller fräser. Då har du en färdig bra lucker jord att odla i. Det blir lätt att dra ogräs och hacka. Jorden blir djup och bördig. Det är aldrig hur mycket ogräs som kommer utan hur lätt det är att ta bort det som kommer, som bestämmer hur svårt eller enkelt det är att odla.
Jag har täckt med tidning och gräs och sen odlat. Visst det går men det är inte mindre arbete.
kretslopp

Alchemilla-mollis

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #6 skrivet: 22 apr-21 kl 17:58 »
Många bra synpunkter och har inte bestämt mig än, vi har ännu snö här så det är en månad bort...Växthuset är ialla fall beställt, så snart får jag börja skruva, Yess.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #7 skrivet: 22 apr-21 kl 18:24 »
tidningar och kartong.....sen på med halm..gödsel och jord i fina bäddar som du täckodlar..I gångarna lägger du kartong och tidningar också men täcker med barkflis ...det blir supersnyggt och är jättelätt. Nästa år har du typ ren fin jord i alla bäddar.. och fortsätter du med täckodlingen så har maskar och växter gott om näring.. en täckodlad bädd har väldigt lite ogräs. Jag har hämtat hem 7 släpkärror hästgödsel och 4 rundbalar halm i år.. och kommer odla i huvudsak pumpor och squash..
Fjäderfän och kaniner

Mikaeliby

  • Inlägg: 3
  • Det finns EN lag: Överkonstapel Bastians lag.
    • Dalarna
SV: Ska jag plöja marken?
« Svar #8 skrivet: 15 mar-23 kl 12:21 »
Det beror också på jordtyp. Den tunga jävla lerjord vi har i botten, alltså rena keramiken, är inget man sätter potatis i ogrävt :) Så är jorden tung, låt plöja en gång för alla vettja. Gödsla bra och tillför organiskt material och täck så slipper man sen gräva.

Vi har inte kört traktor men väl grävt enligt Seymores djupsängsmetod. Och då har vi täckt i ett år eller två först med whatever platta material som är giftfria men annars skulle kastats. Betydligt mer lättgrävt än otäckt, men satans tungt ändå. Fast bra blir det, och stark blir man :)
Man ska inte plåga andra, Man ska alltid bjuda till, Och i övrigt kan man göra som man vill.
/Överkonstapel Bastian


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser