Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför värper inte mina vaktlar?  (läst 2449 gånger)

Emiiij

  • Inlägg: 1
Varför värper inte mina vaktlar?
« skrivet: 27 feb-22 kl 12:07 »
Hejsan! Jag är ganska ny på vaktlar men har haft höns i några år. Förra året köpte jag fem vaktlar som ska vara kläckta i juli 2021. När jag köpte dom sa uppfödaren att dom ruggade och därför inte värpte, vilket jag ju köper eftersom det är likadant med höns. Nu har jag haft dom i cirka 2-3 månader och inte fått ett endaste ägg  ??? Vad kan vara anledningen att dom inte värper? Dom har en stor fin bur med mycket gömställen, får kalkonstart att äta och har tillgång till kalk och sandbad. Bor i blekinge så här har ju ljuset kommit tillbaka ganska mycket. Någon som kan ha några idéer? 😂

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Varför värper inte mina vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-22 kl 20:49 »
Hejsan! Jag är ganska ny på vaktlar men har haft höns i några år. Förra året köpte jag fem vaktlar som ska vara kläckta i juli 2021. När jag köpte dom sa uppfödaren att dom ruggade och därför inte värpte, vilket jag ju köper eftersom det är likadant med höns. Nu har jag haft dom i cirka 2-3 månader och inte fått ett endaste ägg  ??? Vad kan vara anledningen att dom inte värper? Dom har en stor fin bur med mycket gömställen, får kalkonstart att äta och har tillgång till kalk och sandbad. Bor i blekinge så här har ju ljuset kommit tillbaka ganska mycket. Någon som kan ha några idéer? 😂

tror du kan vara rätt lugn änsålänge, har haft grupper som inte värpt rätt långt in på året.

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Varför värper inte mina vaktlar?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-22 kl 14:26 »
Om du vill lära dig mer om vaktlar så kan jag ju tips om min Youtube-kanal om vaktlar  https://www.youtube.com/c/SwedishQuail/featured

Har vaktlarna börjat rugga på hösten så kommer de behöva extra ljus för att komma igång och värpa igen under vintern annars kommer det ta fram tills det blir ljusare ute.

Dels så stimulerar ju ljuset äggläggandet men det är ju även så att det åtgår en vis mängd foder för att både hålla värmen på vintern och att producera ett ägg, är det då mörkt under lång tid så äter vaktlarna inget eller väldigt lite under den tiden utan de får äta på de ljusa timmarna och då får de inte i sig tillräckligt mycket mat för att de ska räcka både till att klara sig och att värpa ett ägg.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Varför värper inte mina vaktlar?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-23 kl 09:20 »
Vad använder man för lampor för att stimulera deras äggläggning? Är det samma typ av lampor som man får växter att växa med, eller kan man ha ett "rödare" ljus?

Monica Engdahl

  • Inlägg: 1
SV: Varför värper inte mina vaktlar?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-23 kl 19:27 »
Vad använder man för lampor för att stimulera deras äggläggning? Är det samma typ av lampor som man får växter att växa med, eller kan man ha ett "rödare" ljus?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser